Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Converter vs Software

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Apr 2009, 10:12    Post subject: Converter vs Software
Hallo allemaal

Ik ben opzoek na een converter voor mijn Canon 300 f4. Door de grote prijsverschillen tussen diversen merken had ik wat navraag gedaan en toen werd ik gewezen op de programma's Photozoom Pro of Genuine Fractals.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of het verschil in kwaliteit weten tussen een Canon 300 f4 met extender 1.4 of zonder extender en dan 1.4x vergroten met een van deze software?

Ik kan niet vergelijken met een converter maar ik heb het geprobeerd van een originele foto 1.4x te vergroten met Fractals maar dat zag er bij mij niet uit.
Back to top
Reply with quote

Jürgen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Apr 2009, 11:22    Post subject:
met software ga je nooit die kwaliteit kunnen behouden
met een goede converter wel
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Apr 2009, 15:38    Post subject:
Dag Erwin,

Een goede 1.4 converter zal je op de 300 mm f4 echt effectief meer vergroting geven, dus vrijwel zonder kwaliteitsverlies. Hier op bp wordt deze lens in de regel altijd met de 1.4 gebruikt (uitzonderingen daar gelaten). De enige situatie wanneer een softwarematige vergroting beter uitpakt als converter, is wanneer er te weinig licht is om met de laatste te werken. Denk daarbij vooral aan somber winterweer. Zie ook het verhaal van Peter Wijn op het natuurfotoblog:

http://www.natuurfotoblog.nl/?p=499

Ik ken de genoemde software niet, probeer eens Photoshop Elements of CS.

Over de converters: koop gewoon de Canon Extender 1.4, op zo'n relatief kleine uitgave (t.o.v. body en objectief) zou ik niet bezuinigen (kwesite van de zwakste schakel...).

Groet, Joep

Erwin Bruggeman

PostPosted: Fri 01 May 2009, 10:27    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties Smile

Ik ben er nog niet helemaal uit, op een ander forum zijn ze weer erg positief over software en negatief over een converter maar ik zie hier schitterende foto's met een converter. Alleen op allebei de forums word gewezen op het verlies in scherpte met een converter en daar heb ik nu soms al een probleem mee zonder converter Confused

Zit er groot verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken? De prijs van de Canon is een heel stuk hoger dan de andere merken zoals Tamron, Soligor, en Kenko.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2009, 11:20    Post subject:
Hoi Erwin,

Wat ik vooral lees hier- en elders is dat de Kenko 1.4x Pro DG 300 converter niet veel onderdoet voor de Canon 1.4. Zie ook deze (bekende) site. Zie "rangliste telekonverter", kenko doet niet veel onder aan Canon.
EDIT: nieuw aan onderstaande test is dat de converters/objectieven op de nieuwe 5D mark II zijn getest ivm het detailniveau van de 21 MP sensor:

http://www.traumflieger.de/objektivberater/index.php
http://www.traumflieger.de/objektivtest/open_test/telekonverter/overview.php

Verder weet ik dat Karel Mauer met de Soligor 1.4 converter fotografeert op de 300 mm, en daar komen geen slechte foto's uit Cool . Deze Soligor wordt overigens ten onrechte als een "kloon" van de Kenko omschreven. Het verschil zit 'm in de contactpunten; de Soligor heeft er 11 (zelfde als Canon), de Kenko heeft er 8. Dat betekent dat de Kenko soms ook werkt als de diafragma boven f8 uitkomt (bv. op 400 mm f5.6). Dat komt omdat bij 8 contactpunten de EOS body de converter niet "ziet" en "denkt" dat het diafragma nog f5.6 is.
Van de Tamron weet ik zeker dat ie een stuk slechter presteert als de Canon, kun je gelijk afstrepen.

Maar kort gezegd; omdat er zoveel goede foto's met deze combi worden gemaakt, zou ik de gok wagen en de converter toch aanschaffen. En wel de Canon, omdat die toch weer iets beter is als de Kenko. Je riskeert er weinig mee zou ik zeggen....

Groet, Joep

EDIT 2: Graag gedaan Erwin, en voor anderen wellicht ook interessant.

Last edited by Joep Tomlow on Fri 01 May 2009, 21:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Fri 01 May 2009, 19:34    Post subject:
Bedankt voor alle info Joep me keus is makkelijker geworden ik ga voor de Canon converter bedankt!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 06 May 2009, 7:38    Post subject:
er staat een artikel over wel of niet convertor-gebruik op natuurfotoblog.nl
leuk blog overigens Smile
Back to top
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Wed 06 May 2009, 9:45    Post subject:
Bedankt voor de reactie Peter alleen Joep was je al voor geweest met deze tip Wink en is zeker een leuk blog.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 06 May 2009, 10:31    Post subject:
(ik dacht, ik steek nog maar eens een veer in mijn eigen)

Embarassed
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum