Posted: Tue 05 May 2009, 15:12 Post subject: hulp gezocht over spotmeting vogelfotografie(meetmethode)
hallo
ik had een vraag over spotmeting( meetmethode) bij het vogelfotografen.
ik heb normaal mijn meetmethode staan op meervlaksverdeling, is dit normaal bij deze fotografie. of kan ik het beter op spotmeting zetten dus alleen het middelste puntje zwart is, in mijn handboekje staat dat het dan 3.8% gecentreerd is.
omdat je meestal op het kopje richt om het scherp te krijgen, al wil je toch je hele vogel scherp krijgen.of moet ik dit weer bij mijn diafragma zoeken?
graag zie ik reactie op deze vraag, alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 05 May 2009, 15:24 Post subject:
Spotmeting of meervlaksmeting hebben te maken met de manier waarop je amera de juiste belichting vaststelt. Dat staat volkomen los van de manier waarop wordt scherpgesteld.
je kunt heel goed met één punt scherpstellen en toch meervlaksmeting hebben voor je lichtmeting. Op scherpstellen met alle punten de belichting meten met alleen de middelste 3,8% van je zoekerbeeld.
Als je spotmeting op een willekeurige plek gebruikt, zal het resultaat ook willekeurig zijn. Bij spotmeting meet je op 18% grijs, wijkt de kleur daarvan af, moet je over- of onderbelichten om het verschil te compenseren. Voor beginnende fotografen is spotmeting nog niet zo eenvoudig (voor veel 'gevorderde' fotografen trouwens ook niet, hoor). Het lijkt mij dat centrumgerichte meting al veel beter is, mits je hoofdonderwerp ook daadwerkelijk het middendeel van de foto vult.
Een alternatief bij tegenlicht is meten op de voorgrond en dan met ingedrukte AEL-knop je onderwerp fotograferen. Ook dit vergt enige oefening.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 05 May 2009, 16:07 Post subject:
Nog beter: meet (met spot meting, centrumgericht of meervlaksmeting) een onderwerp dat 18% grijs is (grauwe boomstam, groen gras) en in het zelfde licht als je eigenlijke onderwerp staat. Zet die belichting vast in M mode (dus niet in Av of Tv) en schieten maar!
Zie mijn artikelen op Natuurfotoblog voor de achtergronden, redenen en meer info.
Gender: Male Age: 39 Joined: 25 Jun 2008 Posts: 43 Location: Ede
Posted: Fri 08 May 2009, 15:51 Post subject:
Volgens mij was zijn vraag kan je bij vogelfotografie beter spotmeting of meervlaksmeting doen? Hier is nog niet echt een duidelijk antwoord op gegeven. Ik zit er ook mee, dus ik wil wel graag antwoord! _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Ik vermijd spot meting opdat je vaker er ongemak van hebt dan gemak, overbelicht of onder belicht omdat de vogel in een heel donkere of lichte omgeving zit.
Hier heb je een antwoord, al is het slechts mijn mening
Gender: Male Age: 60 Joined: 25 Nov 2006 Posts: 32 Location: delft
Posted: Fri 08 May 2009, 18:08 Post subject:
gewoon beide gebruiken , zelf gebruik ik bij vliegbeelden nagenoeg altijd spotmeting omdat ik dan zeker weet dat je onderwerp altijd goed belicht is.
gebruik je matrix(nikon) of meervlaksmeting(canon) heb je kans dat de vogel donker blijft omdat ie ook de rest van het beeld meet.
als het licht afneemt gebruik ik in de regel ook spotmeting , je onderwerp pakt gewoon meer licht dus kan je sluitertijd omhoog.
zoveel mensen zoveel meningen , gewoon zoveel mogelijk uit proberen op die manier leer je ook je camera beter kennen.
Wat je ook doet, gebruik altijd dezelfde lichtmeetmethode. Anders leer je je camera nooit kennen. Zelf gebruik ik altijd meervlaks meting. Uiteindelijk wil je de belichting over de hele foto goed. En niet alleen op een punt. Echter met spot kun je wel hele leuke effecten verkrijgen.
Hoewel ik mijn camera daar dus standaard niet op zou zetten.
Met meervlaksmeeting is -2/3 tot +2/3 meestal al voldoende om te compenseren. Wanneer je op een kleinere plek gaat meten moet je al gauw nog meer compenseren. Plus wanneer je heel precies meet, zie je eventuele verkeerde belichtingen nog sneller!
Gender: Male Age: 60 Joined: 25 Nov 2006 Posts: 32 Location: delft
Posted: Fri 08 May 2009, 22:01 Post subject:
denk dat het per merk camera ook nog wel scheelt , ieder merk heeft zo zijn eigen eigenschappen waarschijnlijk.
gebruik zelf nikon en kan gewoon op op spotmeting elk onderwerp zonder problemen schieten.
standaard staat ie bij dus wel op spotmeting omdat ik op die manier sneller kan reageren op overvliegende vogels waarbij ik spotmeting zeker preferer.
hier een voorbeeldje daarvan schoot de torenvalkman tegen een wit wolkendek aan met spotmeting en 2 stops overbelicht.
waarschijnlijk had ik dit beeld niet kunnen maken met matrix meting.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sat 09 May 2009, 6:51 Post subject:
bij portretten van mensen gebruik ik vaak spotmeting. Werkt prima voor mijn eigen bleke familie, maar als je een neger fotografeert dan moet fiks aan de belichtingscompensatie worden gedraaid.
Als je vliegende vogels fotografeert, dan schiet er nog wel eens een donkere aalscholver tussen de meeuwen. Met spotmeting zit je verkeerd. Met manuele belichting of (verstandige) matrix-meting kan je goed zitten.
Het fijne van digitale fotografie is dat je achter op het schermpje op het histogram kunt controleren wat je aan het doen bent. Dus lees het verhaal van Doodles. En maak testfoto's.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum