Gender: Male Age: 68 Joined: 02 Dec 2008 Posts: 40 Location: Wageningen
Posted: Mon 11 May 2009, 22:54 Post subject: Koppeling D300 body met Jobu / Wimberley kop, hoe ?
Mijn 500mm gaat prachtig op de Jobu schommelkop met body hangend aan de lens. Voor het schieten met kortere lenzen wil
ik de schommelkop ook gebruiken, maar dan moet er een Arca swiss style verloop plaat tussen de Jobu en de D300. Maar... de normale 'plates' en L-Plates (Kirk etc) zorgen ervoor dat de D300 een kwart slag gedraait zit, waardoor je, vanwege de constructie, niet meer op je doel kan richten, maar alleen maar scheve horizons kan maken. De voorover / achterover bewegingsvrijheid, die je zo mooi met de 500mm opstelling hebt ben je kwijt met zo'n plaat. Hetzelfde probleem overigens moeten Wimberley gebruikers ook hebben.
Ik vrees dat ik, zucht, nog een ballhead statiefkop moet kopen om dit te bereiken, maar misschien dat iemand nog een oplossing heeft ? _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
Posted: Tue 12 May 2009, 8:27 Post subject:
@Job, bedankt voor je reply, maar dit lost mijn probleem niet op
@Peter, ik probeer te voorkomen dat ik iets extras nodig heb. Kun
je een ballhead aanraden overigens ? _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 12 May 2009, 8:57 Post subject:
dat kan wel,
maar ik weet niet wat je setje weegt (exclusief de toeter die op het zwenkrek hoort).
ik vermoed dat een manfrotto zoals deze voor een hele hoop fotografie voldoet: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/5941/manfrotto_488_rc2_midi_ballhead.html
maar misschien kun je wel volstaan met een minibalhoofd. Of wil je iets luxers? Of toch iets met een arca swiss koppeling. erg veel keus.
ik ben bang dat ik het met peter eens ben . Een goed balhooft kan
90% van de camer/lens combinatie,s ruim schoots aan . en je hebt vrijheid van bewegen . voor € 300 heb je een knap balfhooft trek daar dan de prijs van je lensplaat af de keus lijkt mij dan niet zo erg moeilijk . succes
Posted: Wed 13 May 2009, 9:01 Post subject:
Bas,
geinige oplossing die ik nog niet kende, maar gezien de prijs van dit apparaatje (bij Konijn Euro 315), denk ik dat ik beter af ben
met een balhoofd wat direct op het statief gaat.
Moet ik me alleen weer verdiepen in apparatuur, en heb daar
eigenlijk even geen zin meer in (wil gewoon weer foto's nemen).
Kan iemand mij een goed balhoofd aanraden ? Ik zie prijzen
die lopen van 50 tot 500 euro. Balhoofd moet op de schroefdraad
van mijn Feisol statief passen. _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
Dat is een novoflex balhooft . ik zal eens zien of ik er hier op BP een foto van kan uploaden . Hij is nieuw is doos en nimmer gebruikt . ligt al een tijdje hier in de kast .
Posted: Thu 14 May 2009, 10:15 Post subject:
Leo,
Ik zie een balhoofd wat voor een autodeur is, daar ben ik
helaas niet in geinteresseerd. _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
het is een set . het balhooftd zit met een schroef bevestigd op
de autoraam statief frame . de set bestaat dus uit 2 delen .
het autoraamklem frame en het balhooft .
Gender: Male Age: 69 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Fri 15 May 2009, 8:56 Post subject:
Ik ben het met de anderen eens dat een balhoofd de beste oplossing is, maar er zijn toch ook universele arca swiss styl plaatjes? Feisol heeft er bv een die is vrijwel vierkant. Die kun je dus onder je camera schroeven zoals je zelf wilt. Bovendien kosten die Feisol plaatjes bijna niets.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum