Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

vogel geluiden!
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 May 2009, 17:45    Post subject:
Erwin2 wrote:

Een keertje een geluid afspelen bij een vogel is helemaal niet zo erg. In de natuurlijke situatie komen er ook rivalen regelmatig een territorium binnenvallen. Het veelvuldig en continu afspelen van een territoriumzang zal uiteindelijk wel van invloed zijn op de fysiologische conditie van de vogel; hij moet immers continu zoeken en verdedigen.

Gr.

Erwin Very Happy

Daar ben ik het niet mee eens, ik ken een geval waarbij een bosuil zijn teritorium gewoon heeft verlaten om nooit meer terug te keren na eenmalig van zijn geluid door een of andere onverlaat. Waarschijnlijk is dit van een dominatere soortgenoot geweest.
Reply with quote

oktopus

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 23 May 2009, 11:40    Post subject:
Erwin2 wrote:

Alles bij elkaar genomen wordt de Nederlandse natuur hoogmatig verstoord door doorsnee recreanten, fotografen, biologen, loslopende honden, scooters, zwarte kraaien, verkeer, mountainbikers, windmolens, potlootventers, kunstlicht, boten.....................the list goes on-and-on. Uiteraard zijn sommige soorten (cultuurvolgers) gewend geraakt of bestendig geraakt, vooral daar waar voedsel is te halen.

Een keertje een geluid afspelen bij een vogel is helemaal niet zo erg. In de natuurlijke situatie komen er ook rivalen regelmatig een territorium binnenvallen. Het veelvuldig en continu afspelen van een territoriumzang zal uiteindelijk wel van invloed zijn op de fysiologische conditie van de vogel; hij moet immers continu zoeken en verdedigen.

Tsja, het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. Dat een continue stroom aan recreanten etc, veel verstoring oplevert, wil ik best geloven. Dat dat meer verstoring oplevert dan "een keertje een geluid afspelen" wil ik ook wel geloven, maar dat is natuurlijk geen vergelijking: veel van het ene vergelijken "met een keertje iets" van het andere.

Ik had meer een situatie in gedachten waarbij de ene naar de andere fotograaf een zeldzaamheid probeert te lokken.

Zoals bij alles is het uiteraard afhankelijk van de mate waarin, maar is het inderdaad ook helemaal afhankelijk van de situatie, en hangt het erg af van de soort. Een scholekster is bij voorbeeld vrijwel volcontinu bezig om vervelende ongepaarde opgeschoten soortgenoten van zijn terrein te jagen, dus eentje meer of minder er bij vanuit een luidspreker zal inderdaad geen klap uitmaken.
Andere soorten hebben vaak niet een sociale structuur waarbij de jongeren al rotzooi trappend van territorium naar territorium stropen om te azen op een gaatje in de verdediging, dus daar zal het al gevoeliger liggen.

Laten we het er op houden dat het mee kan vallen, maar dat het ook zeer verstorend kan werken. Liever niet, dus.
Reply with quote

Erwin2

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 May 2009, 0:25    Post subject:
Ha Oktopus,

Ik deel je conclusie! Verstoring is een zeer complex fenomeen afhankelijk van een veelheid van factoren. That's also my point.

Helaas zag ik afgelopen weekend een boomvalk-broedpaar verstoord raken door pestende Zwarte kraaien. Indirecte verstoring, te hereleiden naar ons verarmde landschap en intensieve landbouw.

Aan Antoni: Jammer van die Bosuil! Maar kun je bewijzen dat dat kwam van het afspelen van geluid? Misschien is ie wel verkeersslachtoffer geworden of opgepeuzeld door een Havik? Ik heb zelf tientallen bosuilen gelokt en nooit verstoring ondervonden. Zo zie je maar weer; een moeilijke en wellicht non-discussion.

Gr.

Erwin

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum