Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vogelkijk hutten deugen niet!!!!..
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Sun 28 Jun 2009, 22:35    Post subject: Vogelkijk hutten deugen niet!!!!..
ok ik wil even me gal uiten.. een aantal maanden geleden zijn er een aantal vogel kijk hutten bij gekomen in Almere.. maar wie ontwerpt z'n ding in-gods-naam??? word er wel over na gedacht of storten ze die dingen neer net als de meeste huizen in Almere en klaar is kees..

ok waar gaat dit over.. nou ik ben newbie vogelaar.. dus ga ik eerst naar vogel kijk hutten in mijn omgeving voordat ik erop uit ga in de natuurgebieden.. nu was ik in de richting van de Lepelaars plassen gefietst en ontdekte daar een heel klein fietspad dat me richting twee nieuwe vogel kijk hutten bracht.. de natte grasland hut (hier) en een eindje verder nog een waar ik de naam niet van vinden kan..

ok bij aan komts super plek.. maar bij het binnen stappen in de hut:

- moet je op je knieën om bij de raampjes te komen..
- is er geen fatsoenlijke plek om je statief neer te zetten..
- heb je lilliputter beentjes nodig om de bankjes te gebruiken..
- als je dan eenmaal zit verrek je je nek om bij je kijker te komen of je toestel..
- en "last but not least" hou je een schedelbasisfractuur over om weer de hut uit te komen..

en laat ik het maar niet over de toegankelijkheid hebben voor mindervalide.. (nee niet INvaliden maar oudere mensen die wat minder ter been zijn)

Dus aan de ontwerpers van openbare vogel kijk hutten.. en de uitvoerders die deze hutten plaatsen.. denk even na en verplaatst jezelf eens in de vogelaar voor je z'n ding op papier zet of plaatst..

dat wouw ik even kwijt.. ZO! nu een Advil en naar bed.. die buil op me kop is pijnlijk.. Sad

#Mad
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 8:28    Post subject:
Beterschap Richard!
Kan me vinden in je commentaar, bij veel andere hutten tref ik ook ergonomisch onmogelijke zaken aan, en dat samen met de spinnen en het donker terwijl buiten het zonnetje lonkt doet mij meestal al gauw weer naar buiten vluchten. Een enkele keer kan het er zo gezellig zijn dat je je afvraagt waarom daar geen koffie en snack automaat staat, maar dat terzijde.
Op de terugreis vanuit Spanje dit jaar, deden we het bassin van Arcachon aan, waar we in het Parc Ornitologique het wandelingetje deden. 18 hutten, en vooraf zei ik al: niet die hutten!
Edoch, we zijn in alle 18 geweest, en allemaal waren ze zo geconstrueerd dat ze voor zowel lange als korte mensen geschikt waren, grote en kleine openingen, hoge en lage bankjes, ruim opgezet, niks op aan te merken! Voor het eerst meegemaakt dus dat ik mijn rug niet breek in zo'n hut.
Ze vragen overigens wel entree voor dat parc, zou het daarom zijn dat daar de hutten goed zijn?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Remco

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 8:42    Post subject:
De kwaliteit van hutten kan idd heel verschillend zijn en vaak zitten er toch dingen in waarvan je je afvraagd hoe ze het hebben kunnen bedenken. Maar ja, dat denk ik ook vaak bijgewone architectuur dus waarschijnlijk is een hut net als een gebouw meer het gevolg van een visie dan echt over het practische aspect nadenken (om het nog maar niet over het uiterlijk te hebben). Ook merk ik dat hout soms vervangen wordt door metaal en plastic, waarschijnlijk om ze langer te laten meegaan ivm brandstichters. Het is sterker, maar misschien ook een reden waarom de hutten minder praktisch zijn. Met een beperkt budget is een houten hut toch makkelijker in te richten dan een metalen. Toch ben ik blij dat de hutten er zijn en hopelijk zullen ze met de tijd verbeteren met de toename van (fotografie)vogelaars. Smile

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 9:08    Post subject:
Begrijp me niet verkeerd hoor.. ik waardeer het 1000% dat deze hutten worden geplaatst.. maar ik vind niet dat een vogel kijk hut "looks" moet hebben.. het heeft functie nodig en een dak.. das alles..

ik bedoel of je een zeecontainer neer zet of een stijlvolle houten hut.. de vogels valt het na een tijdje toch niet meer op..
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 10:49    Post subject:
In aanvulling op de genoemde "klachten" zou ik ook de kijkrichting willen noemen. Hoe vaak komt het niet voor dat je op de beste momenten van de dag vol tegen het licht inkijkt?

En oh ja, kijkgaten die zijn afgestemd op 500/4 of groter zouden niet gek zijn Very Happy
Back to top
Reply with quote

Kobus Kuch

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 11:02    Post subject:
Inderdaad, datzelfde geld voor kijkschermen...
mooi scherm...
maar foto's kunnen schieten door een gat van 4 cm doorsnee gaat niet lukken #Mad
Gr Koos
en nog een hoop ander glaswerk
Back to top
Reply with quote

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 13:00    Post subject:
@Doodles helemaal eens.. ik zelf fotografeer met een Sigma 150-500mm en die komt ook bijna niet door het kijk gaten..
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 13:01    Post subject:
Het is wel waar wat je zegt, maar het is en blijft een vogelkijkhut, een geen luxe schuilplaats met al je voorzieningen.
Kom op jongens, beetje mannelijkheid tonen! Razz
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 14:39    Post subject:
Ben het wel een beetje eens met Thijs. De hutten zijn in veel gevallen vogelkijkhutten i.p.v. vogelfotografiehutten. Ook moet je rekening houden met het feit dat de meeste hutten al minimaal 5 jaar staan, en geloof me, toen was de vogelfotografie nog niet zo populair als dat het tegenwoordig is maar ik vind wel dat er vrij veel geblunderd wordt bij het plaatsen van vogelkijkhutten. De kijkhut in Ezumakeeg-zuid bijvoorbeeld is veel te klein voor het aantal bezoekers dat op een zonnige zondag in het gebied zit. Doorgaans sta ik gewoon langs de weg te vogelen, omdat dat veel comfortabeler is. Ook zijn daar de raampjes te laag geplaatst. Het hutje staat er nog niet heel lang en zou m.i. voorbereid moeten zijn op de huidige aantallen telescopen bij de vogelende Nederlanders.
Vorig jaar hebben ze een kijkhut geplaatst bij een goed vogelplasje ten zuiden van Harlingen (beter bekend als de plasjes langs de N31). De hut is echter totaal op de verkeerde plaats neergezet, namelijk bij een relatief diepe waterplas waar hooguit wat eenden en futen zwemmen. Het plasje waar de zeldzamere soorten meestal foerageren is echter alleen nog vanaf de dijk en de berm te overzien.
Ik vind dat het plaatsen van vogelkijk-en-fotografiehutten voortaan besproken zou moeten worden met echte insiders, zoals mensen op Birdpix en waarneming.nl etc.
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 15:44    Post subject:
@ jos welbedacht
ik weet welke hut je bedoelt, de omgekeerde boot is een knap stukje design van iemand die nog nooit een vogelhut heeft bezocht.
overal zijn hoge bulten opgeworpen om mensen onzichtbaar bij de hut te krijgen, behalve op de laatste 20 meter waar je in het volle zicht de ingang moet zien te bereiken. als er dan nog een vogel aanwezig is moet je je verrekijker door een gaatje van 30 cm breed wurmen terwijl grote eiken balken je alle zicht ontnemen.
de luikjes gaan naar boven open en zitten altijd in de weg.
de deur staat nu permanent open omdat een paartje boerenzwaluwen er een nest aan het bouwen zijn. is 'ie toch nog ergens goed voor.

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 20:15    Post subject:
Die hut in Harlingen is echt een drama inderdaad. Gebouwd door leerlingen van een lokale school, respect daarvoor uiteraard maar ik heb aan 1 A4'tje volgens mij niet genoeg om de gebreken op te sommen.

Verbazingwekkend wat je allemaal fout kunt doen. We zouden er een maandopdracht van kunnen maken. Wie kan de meeste stommiteiten ontdekken? Het lijkt wel of ze vogelaars willen weren met dat ding. De grootste blunder is natuurlijk zoals Jos al aangaf, de lokatie.
Behalve wilde eend, meerkoet en grauwe gans valt er weinig te beleven. En dat terwijl de route naar de een betere lokatie er bijna al geheel ligt. Nu heeft men er (na ruwe schatting) ca 750mtr betonplaat voor neer moeten leggen.
Echt, loop er niet heen. Zonde van je energie, of je wilt lachen om de blunders die er gemaakt zijn.
Back to top
Reply with quote

Joke Huijser

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 20:51    Post subject:
Ik ken niet zo veel hutten, maar de twee waar ik wel vaak in te vinden ben staan in het duin bij Castricum.
En dat zijn prima hutten, bankje en kijkgaten op goede hoogte, kijkgaten groot genoeg, zelfs voor een 800mm lens. Niet dat ik die heb hoor, maar er komt wel iemand met zo'n lens.
En als je het koud hebt winterdag, staat er een bankje voor de hutten waar je even door kunt warmen.
Ho ho, nu niet massaal naar die hutten gaan hoor, dan wordt het er zo vol want ze zijn niet zo groot.
Maar neem nou de drijvende hut bij het Zwanenwater, daar staan nieteens bankjes in en ze hebben kijkgaten waar je lens met zonnekap niet doorheen past. En als er iemand in de hut loopt gaat dat hele ding heen en weer. Ook geen succes dus.

Groet, Joke.
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 20:57    Post subject:
Meeste hutten zijn idd gemaakt voor vogels kijken, niet om vogels te fotograferen. Luikjes zitten wat mij betreft bijna altijd te hoog voor fotografie (ik wil de vogels aankijken). Ook het licht is vaak verre van optimaal).
Daarom gebruik ik zelf voor fotografie zelfgemaakte hutjes en schuilplaatsen.

Bendiks

Hendrik

PostPosted: Mon 29 Jun 2009, 20:58    Post subject:
Joke, een 600mm is groter in diameter hoor Wink
En in die hut bij het zwanewater hangt ook een raar luchtje.....
Back to top
Reply with quote

Pascal Gielen

PostPosted: Tue 30 Jun 2009, 9:20    Post subject: vogelhutten
Hallo,

Ik ken in Lummen een vogelhut waar ik mijn Tamron 55-200mm niet eens door heen krijg. Toch niet zonder beschadigde zijkande.
Gelukkig heb ik nog geen beschadiging aan mijn lens, maar over het algemeen vind ik de vogelhutten (toch die ik ken) niet zo'n groot probleem voor door te fotograferen.

Maar, ja ik fotografeer dan momenteel ook nog met een kleine lens. Nu ik volgende week de Sigma 150-500mm ga kopen komt daar misschien wel verandering in.

Groetjes

Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Wim Hummelman

PostPosted: Tue 30 Jun 2009, 18:56    Post subject:
er was een prachtige hut aan de Starrevaartseplas. Prachtig houten gebouw geschikt voor rolstoelen, banken, grote luiken, licht goed, ondiep water aan de ene zijde en diep aan de andere. Voor elk wat wils. ,Dus er werden feestjes in gehouden, veel bierflessen, ontlasting, vernielingen en tenslotte afgebrand. .Volgende hut een betonnen scherm met misschien gaten en geen dak. Wat willen we nu?

urbanguard

PostPosted: Tue 30 Jun 2009, 19:47    Post subject:
@ wim hummelman:
wat is precies je punt?
er moeten maar geen functionele vogelhutten worden gebouwd omdat men er mogelijkerwijs feestjes in geeft?

HenkSchuurman

PostPosted: Wed 01 Jul 2009, 22:45    Post subject:
Quote:
@ wim hummelman:
wat is precies je punt?

Ja, goede vraag aan Wim want die opmerking snap ik ook helemaal niet. Confused
Een slecht gebouwde hut kan net zo goed worden gemold want het is hun niet om het uitzicht te doen maar slechts om ergens ongestoord rond te hangen.
De discussie gaat over de manier waarop ze bouwen. Als je een hut bouwt en er veel energie in steekt, doe het dan goed door advies te vragen aan de mensen die het gaan gebruiken.

Ik heb eens in omgeving Limburg een hut gevonden waar je alleen gebukt in kon staan bij de te lage kijk gaten. Een gebroken rug en frustratie verder. Dat zullen ze toch niet zo bedoelt hebben toen ze dat ding bouwden! Wink
www.gambia-birdingexperience.com
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 18:19    Post subject:
Even een berichtje vanuit Finland, waar de vogelkijkhutten ronduit uitmuntend zijn. Meestal grote luiken of plexiglazen schuiframen. Vaak een toren met 2 of meer kijkniveaus en een aantal zelfs prima toegankelijk en bruikbaar voor rolstoelgebruikers. En er valt ook nog wat te zien. ze zijn meestal rondom open zodat je alle kanten uit kunt kijken en dus altijd een goede licht kant hebt. Ik heb wat foto's gemaakt die in aan SBB en VBN zal voorleggen ter inspiratie van hoe het ook kan.... Groetjes Janneke
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 03 Jul 2009, 9:03    Post subject:
Ik volg dit topic al een tijdje, even alvast een eerte reactie;

Ja, ik vind ook dat veel hutten beter kunnen op het de genoemde punten als kijkrichting, hoogte van kijkgaten en ook de toegang er naar toe. 'Niet deugen' vind ik wat zwaar uitgedrukt (doet me meer denken aan onveilige bouwsels die op punt van instorten staan Cool ).
Anyway, om even een positieve wending aan het verhaal te geven; er zijn ook een aantal hutten waar je wel degelijk goed terecht kunt als fotograaf. Ik noem in het bijzonder de hutten van de Oostvaardersplassen, waar vele van ons uren vertoeven. In dat opzicht een dik compliment naar Staatsbosbeheer! Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van deze 'fotohutten' in mijn PA. Ook de hut bij mij in de buurt in Nationaal Park De Groote Peel nabij Ospel is een prima hut om met name de (broedende) kokmeeuwen en wat eenden te fotograferen in de zomer ('s winter is het daar stil). Er komen daar ook veel Duitse fotografen op af, geeft dus aan hoe goed deze hut bevalt bij de fotografen.
Dus er zijn in mijn ogen wel hutten voor 'ons' bedacht, bedenk verder dat wij als fotografen sowieso 'hoge eisen' hebben... Cool

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 04 Jul 2009, 14:46    Post subject:
Zojuist wat foto's geplaatst in mijn PA van de hutten in de Oostvaardersplassen, met ook wat genoemde puntjes uit dit forum erbij vermeld:

http://www.birdpix.nl/album_personal.php?user_id=549

Ik ben in ieder geval heel tevreden over deze hutten!

HenkSchuurman

PostPosted: Sun 05 Jul 2009, 21:49    Post subject:
Quote:
Ook de hut bij mij in de buurt in Nationaal Park De Groote Peel nabij Ospel is een prima hut om met name de (broedende) kokmeeuwen en wat eenden te fotograferen in de zomer ('s winter is het daar stil).

Ik ben in de hut geweest van de grote Peel. De kijkgaten zitten op goede hoogte voor kleine mensen want met name het gat recht voorruit moet je door je knieën zakken. De hut heeft geen banken zoals bij de OVP maar slechts enkele randjes om je voet op te zetten. Na een uurtje of twee had ik het idee dat ik brak zo een pijn aan mijn rug! Crying or Very sad
Ik ga er binnenkort weer heen tijdens mijn vakantie in Limburg maar neem wel een stoel mee. De plek is namelijk prachtig met voorbij zwemmende Dodaar en er zit ook geoorde Fuut maar op grotere afstand helaas.
Voor wat betreft de hutten in de OVP niets dan lof. Ben er het weekend geweest, bleken ze er lange tijd geen riet hebben gesnoeid. Gevolg, niets dicht bij te fotograferen of om de hut heen alles zit potdicht gegroeid. Heb wel geprobeerd om het weg te slaan met de monopod maar kom niet bij de achterste stengels.

Er broeden weer zwaluwen in schuilhut de Krakeend en zitten ook op de stok maar die zit achter het riet. Twisted Evil Ze komen zelfs af en aan naar binnen vliegen.
Ze zullen de boel wel weer plat maaien voor de vogelbeschermings dagen net als vorig jaar.
Gr. Henk
www.gambia-birdingexperience.com
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 8:05    Post subject:
janneke wrote:
... Ik heb wat foto's gemaakt die in aan SBB en VBN zal voorleggen ter inspiratie van hoe het ook kan....

super janneke
that's the spirit
Back to top
Reply with quote

tonnemans

PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 11:48    Post subject:
ja, de bedoelde hutten in de Lepelaarplassen ken ik wel. Lokaal bekend onder de naam "herniahutten". De hoogste kijkgaten kan ik (met mijn 1,92) niet halen, de laagste kijkgaten zijn voor iemand rond de 1,65 niet bereikbaar. Je kan er met een invalidekar wel in de hut komen (mits je als begeleider het postuur van een 10.000meter schaatser hebt, alleen via een stijle helling), maar het uitzicht is dan een houten plank! Wellicht dat de situatie inmiddels verbeterd is, maar toen ik er in 2008 een keer ingeweest ben, heb ik de hutten afgezworen. Het is dan ook niet vreemd dat vogelaars (niet alleen telelenzen maar ook telescopen zijn niet te gebruiken) vaak naast, voor of boven dit soort hutten gaan staan (met alle verstoring vandien).
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 12:19    Post subject:
Quote:
de hutten van de Oostvaardersplassen, waar vele van ons uren vertoeven. In dat opzicht een dik compliment naar Staatsbosbeheer!

Helaas, Joep. De goede hutten in de OVP (Grauwe Gans en de Kluut) stammen nog uit de pre-SBB periode. Ze zijn er neergezet door Rijkswaterstaat (of Rijksdienst IJsselmeerpolders). Als je kijkt naar het onderhoud rond de hutten (met name de Kluut), het riet kan er soms zo hoog staan dat je tegen een groene muur aan zit te kijken, dan denk ik dat je je compliment wel snel zult terugnemen.
Vanuit de Poelruiter is er naast de IJsvogel eigenlijk niks te beleven. De laatste hut (de Lepelaar heet ie geloof ik, het is werkelijk een gedrocht) biedt overzicht over .... niks. Maar als je van niks én tegenlicht houdt, dan aan te raden.

Over de goed bedoelde "hernia-hutjes" langs de natte graslanden (dus niet die in de Lepelaarplassen zoals Ton het verwarrend zegt) doe ik er liever het zwijgen toe.

Beide hutten zijn indertijd geplaatst op een locatie waar echt heel veel te beleven viel.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum