Posted: Tue 30 Jun 2009, 20:26 Post subject: schermresolutie?
Ik heb net mijn nieuwe laptop in gebruik genomen. Opvallend is dat de foto's er geheel anders uitzien. Veel fletser en lichter.
Hoe kan ik mijn scherm zodanig aanpassen dat ik weer de 'werkelijke' kleuren krijg?
Het betreft de ACER 7735ZG.
Om zelf wat te gaan stoeien lijkt me wat gevaarlijk. Misschien dat jullie mij tips kunnen geven?
Alvast hartelijk dank en groet,
Kees van de Wege _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Er zijn speciale zgn. calibratie spinnen in de handel. Dit zijn aparaatjes die de kleuren van een scherm 'tunen'. Ik heb er zelf ook net één aangeschaft. Kijk eens op www.colourconfidence.com. Zij verkopen ze. Succes!
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Tue 30 Jun 2009, 21:01 Post subject:
Dit klinkt heel dom, minder flets en donkerder instellen? Dat is gewoon te regelen op je laptop en er is helemaal niks gevaarlijks aan.
De aangedragen callibratie is leuk en normaal gesproken de goede manier. Ik heb echter het idee dat het vorige scherm ook niet gecallibreerd was dus schiet je er niks mee op.
De gebruker wil weer dat zijn foto'ts eruitzien zoals op het vorige scherm.
Zelf dus op het oog aanpassen zodat het goed lijkt maar waarschijnlijk niet goed is als je ze gaat / laat afdrukken.
Daarom, callibreren. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 30 Jun 2009, 22:41 Post subject:
Het kan, afhankelijk van het soort scherm dat je gebruikt) ook erg veel uitmaken hoe je het scherm hebt staan ten opzichte van je zitpositie. Verstel hem iets naar voren of naar achteren en je scherm kan veel donkerder of lichter ogen.
Verder sluit ik me aan bij hetgeen Hendrik al zei.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 01 Jul 2009, 7:52 Post subject:
laptop schermen zijn Kwalitatief Uiterst Teleurstellend als het gaat om het beoordelen, of zelfs maar bekijken van foto's.
Allemaal veel te blauw in de basisinstelling. En als je een cm gaat verzitten lijken contrast en helderheid totaal anders. Bovendien reflecteert het als de ....
Uitzonderingen zitten er tussen de duurdere sony's en de macbook pro.
Kalibratie is absoluut nodig. En voor serieus gebruik ook een ander scherm. Hopelijk heb je HDMI aansluiting.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Thu 02 Jul 2009, 14:34 Post subject:
Ja, toevallig sprak ik gisteren iemand die in die handel zit. Die vertelde mij ook dat de beeldschermen van laptops een stuk minder zijn dan losse monitoren. Als je het scherm goed calibreert, is het handig om onderweg foto's op te bekijken, maar hij adviseerde om er NOOIT foto's op te bewerken! _________________ NIKON
1 hartelijk dank voor jullie reacties;
2 ik begrijp de verschillende afkeurende meningen wat betreft laptop's. Toch heb ik de laatste jaren alles op de laptop gedaan. Ook foto's bewerkt en daarna af laten drukken. Eerlijk is eerlijk: naar tevredenheid. Jullie hebben me wel op een idee gebracht: de laptop naast mijn pc scherm en dan proberen zodanig in te stellen dat het overeenkomt. Verder probeer ik met de laatste afdrukken het scherm zodanig in te stellen dat het overeenkomt.
3 Mocht bovenstaande niet lukken dat is de optie om hiervoor iets aan te schaffen natuurlijk te overwegen.
Hartelijk dank en groet,
Kees _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Hallo Kees,
Ook ik heb vanaf het begin gewerkt met een laptopscherm van HP en daarvoor van Sony. Heb nooit geen negatieve ervaringen mee gehad. Werk er met volle tevredenheid mee. Ook bewerken.
Printen is iets lastiger omdat de epson 2400 te donker print. Een algemeen probleem. Bij het printen stel ik de belichting iets bij en probeer steeds het scherm onder de juiste hoek te zetten.
Mvg. Martine
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 03 Jul 2009, 9:47 Post subject:
als je het niet ziet, dan maakt het natuurlijk niet uit....
maar jullie zullen het zelf ook wel zien hoor, na kalibratie. Misschien mis je het niet zolang het niet weet?
kees, hoe weet je dat het scherm van je pc goed is ingesteld? is die dan wel gekalibreerd?
Vrijwel alle schermen zijn te blauw uit de fabriek. Bovendien klopt de tooncurve niet met wat voor printers 'normaal' zou moeten zijn.
@ Martine Als je merkt dat de foto's donkerder uit je printer komen dan dat je ze op het scherm zag, wil dat toch al zeggen dat één van beide de kleuren niet goed weergeeft? Je kunt dan zeggen dat de printer te donker afdrukt, maar het is waarschijnlijker dat je scherm de foto te licht weergeeft. Dit soort verschillen voorkom je door te kalibreren en een profiel voor je printer te (laten) maken. Of je een laptopscherm zo kunt kalibreren, dat je helemaal geen kleurverschillen meer ziet, lijkt me sterk, overigens.
Schermen vergelijken levert bij nader inzien inderdaad niet veel op.
Tot dat ik mijn scherm kan kalibreren heb ik mijn laptopscherm nu vergeleken met foto's van Profotonet. Dan weet ik dat ik er niet heel veel naast zal zitten. (lijkt me)
Gr. Kees _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
@ Ger, bedankt voor je nadere uitleg.
Misschien dat ik mijn scherm dan toch maar eens keer ga (laat) kallibreren. Zeker als de prints lichter worden daardoor.
Mvg. Martine
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum