Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

scherpe foto's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 12:07    Post subject: scherpe foto's
Als beginnend fotograaf vraag ik mij af hoe ik het best scherpe foto's kan maken.
Dit is natuurlijk waar heel het fotograferen om draait, maar dat neemt niet weg dat ik wel wat tips kan gebruiken.

Als ik met mijn Sony alfa 350 in combinatie met een Sigma 150-500 F5-6.3 Apo DG onder perfecte omstandigheden kiek, zijn de rasultaten toch vaak teleurstellend. Sad
stel; het onderwerp zit onbeweeglijk op 15 meter, het zonnetje schijnt mij in de rug en ik heb de camera onbeweeglijk terwijl ik voorzichtig afdruk, wat kan er dan nog fout gaan ?

Ik heb inmiddels gehoord dat je de 500 mm niet helemaal moet gebruiken, en bij 480 mm moet stoppen (?)

Sluitertijd mag eigenlijk niet langzamer dan 500ste (?)

Diafragma groter dan 9 (?)

Isowaarde boven 400, maar ook niet hoger ivm ruis

En handmatig scherpstellen gaat boven AF (?)

Graag zou ik raad willen, zodat mijn foto's in de toekomst beter worden, en ik op de soms zeldzaam mooie momenten de foto's kan maken die ik voor ogen heb.

mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo, Henri van Vliet

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 13:36    Post subject: Re: scherpe foto's
Henri van Vliet wrote:
.... ik heb de camera onbeweeglijk terwijl ik voorzichtig afdruk, wat kan er dan nog fout gaan ?
Wanneer je met onbeweeglijk bedoelt dat de camera plus objectief op een goed statief staat en het voorzichtig afdrukken doe je met draad- of zelfontspanner kan er idd niet veel misgaan op dat gebied. Zonder statief denk ik dat je vrijwel direct de oorzaak van een gebrek aan scherpte weet Confused
Groet,
Jaap

peter wijn

PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 14:18    Post subject:
ga heel veel oefenen henri
en leg je arm boven de lens als je afdrukt.

als je met 1/500s nog onscherpe foto's krijgt, dan is er waarschijnlijk iets anders dan bewegingsonscherpte aan de hand. Soms trilt de lucht zo erg, dat je op 10 m geen scherpe foto's kunt maken.
In theorie is een verschil tussen scherpte op het matglas, op de sensor en in de autofocus mogelijk. Dat is te controleren met een testopstelling (een schuine lineaal naast het onderwerpje waar je op scherpstelt.

Zoek op het forum onder "scherpe foto" en je gaat heel veel vinden.
succes
Back to top
Reply with quote

martijn7

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 14:59    Post subject:
Ik heb de 50-500 en wil je echt een scherpe foto maken die je ook nog beeld vullend inzoomt moet je echt niet veel verder zitten dan een meter of 5 of 6. Een goed statief of reistzak is ook belangrijk,verder alles wat jij al opnoemde moet het gaan lukken. Maar als je 100 foto's maakt en er zijn er twee top moet je blij zijn het is niet altijd raar gelukkig maar word ook zo saai. gr martijn en succes met deze mooie hobby.
gitzo statief
Back to top
Reply with quote

mssmit

PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 16:30    Post subject:
mijn ervaring is dat alle beetjes helpen....

dus:
-ISO zo laag mogelijk: 400 geeft meer ruis dan 100ISO
-Sluitertijd: neem een sluitertijd gelijk aan je brandpuntsafstand x je cropfactor. Dus als je een cropfactor hebt van 1.6 dan zou je minimale sluitertijd 1/800s moeten zijn, maar 1/1000 of sneller is beter
-Zoombereik: alleen de prime lenzen zijn op vol zoombereik scherp en zelfs die regel gaat niet op. Van de 100-400L van Canon is bekend dat je niet verder moet gaan dan 350mm en alleen met ca 2 stops diafragmeren haal je redelijke resultaten. Dus gebruik je Sigma op ca 450mm op F9. In combinatie met ISO en sluitertijd zie je dus dat je al redelijk wat licht nodig hebt...
-AF: hoe meer licht hoe nauwkeuriger de AF werkt. Met bewolkt weer en een lens die F5.6 is wordt het al lastiger.
- reeds geschreven hierboven maar wat zeker helpt is je arm boven op je lens leggen. Zeker bij wind helpt dit enorm!

Succes ermee

gr
martijn
Back to top
Reply with quote

Henri van Vliet

PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 22:28    Post subject:
Bedankt voor jullie reakties, waar ik goed mee aan de slag kan,

maar is de sluitertijd en beweging van de lens/onderwerp als enige bepalend voor het maken van scherpe opnamen ?
( los van ruis, donker , licht, bereik van de scherpte ? )

peter wijn

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 8:27    Post subject:
Henri van Vliet wrote:
... maar is de sluitertijd en beweging van de lens/onderwerp als enige bepalend voor het maken van scherpe opnamen ?....

Quote:
Soms trilt de lucht zo erg, dat je op 10 m geen scherpe foto's kunt maken.

ha 't stond er al.

doe eens een paar links naar je foto's (persoonlijk album) waar je tevreden over had willen zijn. Volledige EXIF vermelden en ook je statief/balhoofd/rijstzak, hoeveel koffie je gedronken had, of je wakker was gehouden door je kinderen, of je net ontslagen was op je werk, of je een beetje geemotioneerd was door het zien van de vogel, en hoeveel je gecropt hebt.
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 9:29    Post subject:
- Sluitertijd
Regel die genoemd is geldt voor het werken uit de hand. Zelf werk ik in 95% van de gevallen vanaf bonenzak of statief. Je kunt dan veel langzamer (tot 1/20 heb ik ze er wel scherp op staan). Maar dan moet je object natuurlijk wel stil zitten!
- iso
Iso laag houden is natuurlijk beter, maar zeker bij snel bewegende vogeltjes kies ik toch liever voor scherp met iets meer ruis, dan onscherp zonder ruis. Hier gebruik ik vaak autoiso. Je stelt een min. sluitertijd in (bijv. 1/500) en de camera past de iso daar op aan.
- zoom
Bekend is dat veel zoomlenzen niet optimaal presteren op volledig bereik. Uitgezonderd misschien de duurdere zoomlenzen. Prime op vol zoombereik (wel grappig, primes zijn geen zooms!) leveren vaak scherper beeld. Je hoeft daarbij ook niet de diafragma waarde op te schroeven. Mijn 300 + 1.4 tc is ragscherp vanaf f5.6. Dit vind ik een soort must bij een telelens. Je wilt je snelheid behouden en ook geeft dit mooiere zachtere achtergronden.
- diafragma
Dus bij welke diafragma je de optimale scherpte hebt is lensgebonden. Naar mijn smaak is een goede lens wijd open (dus lage f-waarde) al goed scherp.
- handmatig of af
Dit heeft in principe niets met scherpte te maken, alleen met hoe makkelijk je de scherpte vindt. Een goede af gaat nog altijd boven handmatig, simpelweg omdat het veel sneller gaat. Ook bij bewegende objecten is het bijna onmogelijk om dit bij te houden met mf. Wel kan het zo zijn dat er heel weinig contrast is op een onderwerp, waardoor mf de voorkeur heeft.

Tip: begin eens onder goede omstandigheden in je tuin of in de buurt. Zorg dat het licht niet te hard is, en voor een mooie achtergrond. Werk vanuit een schuilplek en vanaf statief of bonenzak. Kun je eindeloos stoeien en sluit je al een hoop factoren die de scherpte negatief beinvloeden uit.

En misschien nog een algemere tip, ga eens wat landschappen fotograferen (of misschien doe je dit al). Helpt je enorm bij het oefenen in compo, licht, af, diafragam etc.
De basisprincipes van fotograferen onder de knie krijgen met vogelfotografie is naar mijn smaak niet handig. Bij vogels heb je te maken met veel kritische factoren, waar je vaak maar een fractie van een seconde voor krijgt. Niet ideaal om dingen te leren.

Succes,
Bendiks

urbanguard

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 10:05    Post subject:
bekijk nog eens een paar duizend foto's hier op birdpix en let daarbij op de achtergrond. vaak is het zo dat hoe verder deze van de vogel verwijderd is, hoe scherper de vogel overkomt.

heb even naar je foto van de mus gekeken, daar valt het me op dat je schuin van boven op de mus kijkt. was je iets verder door de knieen gegaan, dan was de achtergrond egaler geweest en de toch al scherpe mus was nog beter uitgekomen. probeer op ooghoogte van je onderwerp te komen, dat doe je waarschijnlijk ook al met mensen, dan ga je ook niet op een trappetje staan om een portretje te schieten.
succes met oefenen.

groet, sikko

Henri van Vliet

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 18:46    Post subject:
wederom hartelijk dank voor de tips !

Toch nog een vraagje;
Als het onderwerp niet beweegt, en ik ook niet, hoef je geen snelle sluitertijd te hanteren (?) Wat zijn de gevolgen van een langzamere sluitertijd in dit geval ?

@Sikko, de enige manier waarop ik tijdens het fotgraferen van het musje nog platter op de grond had kunnen liggen is wanneer ik een meisje was Very Happy

josephine

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 20:46    Post subject:
Heel eenvoudig: als je het bij de hand hebt, altijd een steuntje geven, rijstzak, statief, muurtje, boom, de rug van je partner, iets.
En altijd de kortst mogelijke sluitertijd, het is nou eenmaal een telelens.
Maar lukt dat niet, dat doe je het gewoon wel uit de hand, desnoods op 1/60 seconde en 1600 ISO, want stel dat het stomtoevallig wel lukt, dan kan dat wel eens jouw topfoto worden! (Anders gooi je hem toch gewoon weg.)
Bij het uit de hand fotograferen kan het goed zijn om de repeteerstand te gebruiken, omdat het moment dat je indrukt, het toestel nog even mee kan bewegen, maar zolang je vinger dan op de sluiterknop blijft, houdt die beweging op, en de tweede, derde, en latere foto's zijn dan ook vaak niet iets scherper.
Gewoon hard aan het oefenen dus maar
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Henri van Vliet

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 20:59    Post subject:
dat is een gouden tip ! repeteerstand gebruiken
Razz

urbanguard

PostPosted: Mon 13 Jul 2009, 21:23    Post subject:
Quote:
de enige manier waarop ik tijdens het fotgraferen van het musje nog platter op de grond had kunnen liggen is wanneer ik een meisje was

ook daar zijn oplossingen voor, maar daar is dit forum niet voor uitgerust.

peter wijn

PostPosted: Tue 14 Jul 2009, 7:17    Post subject:
Henri van Vliet wrote:
dat is een gouden tip ! repeteerstand gebruiken
Razz
Repeteerstand levert bij mij in echt kritische omstandigheden heel vaak hooguit een scherpe foto op... de eerste. Echt kritische omstandigheden hangt af van de wind, de hoogte van het statief (liefst laag dus), de hoeveelheid koffie (liefst weinig), de vocht- en suikerspiegel (goed gegeten en gedronken).
Als de vogel aan het bewegen is, werkt de repeteerstand juist prima. Nog beter is precies afdrukken als het beest stilzit. Vaak zie je dat aankomen.
Bij 1/500s heb ik overigens nauwelijks onscherpe foto's. Uitgezonderd als ik het scherpstelpunt niet gevonden had.

Verdere tips voor als je uit de hand fotografeert: afdrukken tijdens het trillen met de lens op het moment dat de lens precies boven of beneden in de trilling is. Dan staat het geheel juist eventjes stil. Werkt bij sluitertijden tot rond 1/100s (heel afhankelijk van persoon en apparatuur).
Verder natuurlijk zorgen dat je zo comfortabel mogelijk staat, liefst ergens tegenaan leunen. Liefst de camera ergens tegen aan drukken (dat kan beter werken dan een statief!). Anders met je bovenarmen op je borst steunen (dus je ellebogen in je buik) en de camera tegen je oog duwen.

Als het nauw luistert, gebruik ik de ontspanknop van het battery-pack aan de zijkant. die gaat lichter - bij mijn camera. Maar uit de hand is dat minder handig.

probeer het uit. Uit de hand haal ik inmiddels ongeveer 1 scherpe foto uit 10 op 1/200s met een 500 mm lens.

Je kan overigens zien aan de foto wat er mis is. Vandaar: zet ze in je pa en leg er een linkje naar toe.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum