Posted: Fri 29 Jul 2005, 20:35 Post subject: RAW
Hallo,
ik ben even het forum overgevlogen, maar zie nog niet echt uitleg over het bewerken van raw-bestanden.
ikzelf zou het proces graag willen weten vanuit de Canon, vanaf het moment dat je de foto maakt tot het uiteindelijke resultaat, als er iemand eens tijd heeft op een regenachtige dag ofzo, want ik heb het 1 X geprobeerd, maar begrijp er geen zak van, zelfs niet met de uitleg van het boekje dat bij de camera zat.
wil het toch nog eens gaan proberen.
graag tips en uitleg
alvast heel hartelijk bedankt.
Posted: Fri 29 Jul 2005, 21:48 Post subject: Rrrrraw !
Met je bijgeleverde Canonsoftware of andere software paketten (ik gebruik BreezeBrowser) kun je RAW converteren naar allerlei formats. Ik kies TIFF en bewerk dat dan in PS.
Ik geloof (geen ervaring mee) dat PS tegenwoordig ook RAW direct kan inlezen.
Just try.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Jan 2005 Posts: 71 Location: Barneveld
Posted: Fri 29 Jul 2005, 22:21 Post subject:
'k Ben er zelf ook nog mee aan het puzzelen, maar bij m'n camera kreeg ik o.a. een cd-rom waar "Digital Photo Professional" op staat en daar kan je ook RAW bestanden mee bewerken en converteren. Ik weet niet of jij dat ook heb gekregen maar daar kan het iig mee.
Bart _________________ Canon EOS 350D met EF 300/f4.0L IS USM + tc 1.4x II
Ik heb ook alleen het programma dat bij de camera zat: file viewer utility.
Eerst kon ik er ook niet mee overweg, maar begin het nu een beetje te snappen.
Wat is het probleem met het programma, wat lukt niet?
En RAW in photoshoop openen kan denk ik alleen in de nieuwe versies, zoals PS CS 2?
Dat programma bezit ik ook niet, alleen PS 7.0 en daar kun je geen RAW in openen. _________________ Canon 70D,
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 31 Jul 2005, 12:22 Post subject: raw en ps
elly,
photoshop heeft plug-ins (in ieder geval voor nikon tot en met D70), waarmee je nikon raw kunt openen.
Je moet wel geregistreerd staan als gebruiker. Ik meen dat adobe (ps) de plug-in heeft geleverd en niet nikon, maar dit kan ik me niet herinneren.
peter
Posted: Sun 31 Jul 2005, 16:23 Post subject:
ik heb nu idd ook Digital Photo Professional en dat lukt dan aardig.
Heb ik nog 1 vraag, als je bv. 6/3 stop onderbelicht, krijg je een snellere sluitertijd, dus minder bewegingsonscherpte, terwijl je het achteraf in RAW weer ongedaan kan maken, is dit een manier, of ga je er toch altijd in kwaliteit op achteruit.
Posted: Mon 01 Aug 2005, 8:06 Post subject: raw
Lesley,
Als je de aanpassing beperkt tot < 1 stop zie je nauwelijks kwaliteitsverschil.
Daarboven krijg je korrel en het lijkt me dat er ook iets gebeurt met de kleureninstelling.
Extreem voorbeeld van 1600iso en dan nog 2 stops in de plus met een D70 is de nachtzwaluw (omstreden foto). Dan heb je het wel over korrel!
peter
Posted: Mon 01 Aug 2005, 16:52 Post subject:
dus als je wat snellere sluitertijden nodig hebt, zou je in principe 1 stop kunnen onderbelichten en dat dan in RAW weer wegwerken? _________________ www.ltdphoto.com
Posted: Mon 01 Aug 2005, 18:20 Post subject:
zelf gebruik ik de marge om snelle verschillen in belichting bij een vogel te compenseren (zoals kopje net in de schaduw van een takje gedraaid).
Oh ja, en om uitgebeten wit te voorkomen, ook belangrijk. Voor betere sluitertijden gebruik ik soms iso400 of erger. Maar eerder een statief bij iso200 en dan maar bidden dat de vogel een beetje stilzit, en zo niet, dan gebruik ik de vuilnisbak -> of de maandcompetitie).
peter
Gender: Male Age: 74 Joined: 27 Mar 2005 Posts: 33 Location: Dronten
Posted: Fri 19 Aug 2005, 19:42 Post subject: RAW
ook ik zit er sinds vandaag mee te stoeien. Zelf zeg ik lekker in fine nemen, zien de foto's er veel mooier uit. Ik heb ps9-cs2 en deze leest de NEV bestanden van de D70. Daar kun je aantal zaken aangeven als daglicht, flits enz en verder kun je contrast,schaduw enz nog wijzigen. Daarna open je de foto in ps en kun je de foto met de bekende levels bewerken. Vervolgens sla je 'm op als jpg-bestand.
Wat doe ik dan fout. Moet ik het anders doen, want de foto's zien er niet uit. Wie helpt mij.
Ed van Zoonen _________________ Nikon D70 en D200 met AF VR-Nikkor 80-400 1:4,5-5,6D en Sigma 500 4,5
Sigma 150 macro,
Nikon D300
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Fri 19 Aug 2005, 20:04 Post subject:
Ed, wat bedoel je met de foto's zien er niet uit ?? Krijg je er een te lage resolutie foto uit waardoor de foto korrelig wordt of ligt het meer aan de kleuren.
In beide gevallen is er een oplossing, maar misschien doel je wel op iets anders.
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Fri 19 Aug 2005, 20:55 Post subject: NEF RAW JPEG
Ed,
Stuur maar eens wat op: 1 stuks RAW (NEF dus) en de bijbehorende, door jou bewerkte JPEG. Naar mijn email-adres. Het liefst van die ijsvogel want ik weet zeker dat dat een goede foto is :) Kan niet anders onder die omstandigheden.
Niet meer dan 1 foto svp, want het zal toch wel een hoop Mb worden.
Gender: Male Age: 64 Joined: 05 Jan 2004 Posts: 26 Location: lochem
Posted: Sat 20 Aug 2005, 15:52 Post subject: RAW
fotogeraferen in RAW is aan te bevelen wanneer je foto's later wilt gaan bewerken PS. Je hebt dan een foto gemaakt in 16 bit waardoor je een overdosis aan informatie hebt waardoor je zonder kwaliteitsverlies foto's kunt gaan bewerken. Na je bewerking in PS (boeken genoeg!!) zet je het RAW bestand terug in 8 bit en slaat deze vervolgens op als tiff of als jpg!
jpg wordt gebruikt voor het maken van afdrukken. tiff bestanden zijn interessant voor eventuele drukkerijen! Het boek digitale beeldbewerking biedt een schat aan informatie ( kijk op www.focus.nl om het te bestellen)
groeten Michiel Schaap _________________ Canon 1D mkIV, 5DsR, canon 400mm/2.8 L is usm, canon 70-200/2.8 L is usm II etc. etc.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum