Posted: Sat 04 Jul 2009, 11:30 Post subject: Is dit schimmel in mn EF 500mm?
Hallo allen,
Ik zit met een (HEEL) vervelend iets betreffende EF 500mm F/4L IS USM,
Ik heb het idee dat er schimmel in mn objectief zit, er zit in ieder geval wat witte vlekken op het vilt tussen de lensgroepen.
Toen ik het objectief (nieuw) aanschafte, was het me ook al opgevallen dat er wat witte vlekken op het vilt zaten, echter maakte ik me hier niet druk om omdat ik dacht dat dit misschien iets van lijm zou kunnen zijn.
Ik heb eigenlijk nooit, in de tijd dat ik het objectief heb, in vochtig weer gefotografeerd, in ieder geval niet zo erg dat ik kan zeggen dat er zeker geen vocht in het objectief gekomen kan zijn.
Maar nu begin ik toch te twijfelen, ik zal hier wat foto's bij plaatsen.
Nog even voor de duidelijkheid, het zit ALLEEN op het vilt en NIET op de lenzen zelf!
Graag hoor ik wat jullie ervan denken, wellicht hebben anderen dit ook en is dit een bekend iets?
Ik kan er ZO NIET TEGEN dat die service centra dicht zijn op zaterdag
Groeten,
Dennis _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Posted: Sat 04 Jul 2009, 12:15 Post subject: Vreemd
Even mijn 500 gecheckt, daar is niets op terug te vinden. Geen witte vlekken op het vilt. Ik zorg wel altijd dat ik een zakje silicagel in mijn fototas heb zitten. De lens staat trouwens vaak gewoon op de zonnekap geparkeerd met de body bovenop. Hebben jullie thuis vloerverwarming of zoiets? Was een tip van iemand om de lens dan niet rechtstandig te plaatsen, omdat dan wellicht condens kan vormen in de lens.
In ieder geval even laten checken door het servicecentrum. Wees in ieder geval maar blij dat het niet op je glas zit.
Groet, Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Posted: Sat 04 Jul 2009, 12:18 Post subject:
Dankje voor je reactie Ron,
Nee we hebben thuis geen vloerverwarming, silicagel heb ik ook altijd in mn tas zitten, al is dit zakje eergisteren genseuveld
Zoals ik zei zitten deze vlekken er al vanaf dat ik het objectief nieuw kocht. _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Gender: Male Age: 62 Joined: 24 May 2008 Posts: 290 Location: Oost Vl. Belgie
Posted: Sat 04 Jul 2009, 13:24 Post subject:
Hoi.
Heeft zich dat uitgebreid of is dit het zelfde gebleven?(Wat eventueel zou kunnen wijzen op vocht of fungus).
Als ik je een raad mag geven ga zo vlug bij je leverancier.(Nieuwkoop=Garantie)
Want normaal zou ik dit niet durven noemen.
Heb bij mijn lens gecheckt ,geen vlekje te bespeuren.
Suc6
Groeten.
Hans
Posted: Sat 04 Jul 2009, 13:58 Post subject:
Hallo Hans
Ik heb het vermoeden dat het inderdaad is gegroeid, ik heb inmiddels op jou aanraden contact opgenomen met de leverancier, deze moet nog wel terug mailen.
Juist omdat het er al zat toen ik het objectief kocht, had ik het idee dat het lijmresten waren of iets dergelijks, en ja het was gewoon een hagel spik splinter nieuw objectief, dan zou je zoiets toch niet verwachten....
Nu even afwachten wat er moet gaan gebeuren.....
Weet in iedergeval wel dat ik dat ding echt niet kan gaan missen!! _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Posted: Sat 04 Jul 2009, 14:41 Post subject:
Hoi Dennis.
Ik hoop het allerbeste.
POTJANDORIE !Het zou toch niet mogen zijn met lenzen van die prijsklasse.
Zo vlug mogelijk binnen je lens.En hopelijk niet veel ergs.
Suc6.
Groeten.
Hans
Posted: Sat 04 Jul 2009, 15:19 Post subject:
Ik heb eens nagezocht wat mijn rechten zijn en zover ik nu heb gelezen heb ik recht op een nieuw exemplaar, aangezien er al schimmel in zat toen ik het objectief aanschafte (helaas wist ik toen nog niet dat het schimmel was).
Inmiddels ook een reactie terug gehad van de leverancier, deze gaat contact opnemen met Canon en laat me ZSM weten hoe of wat.
Ik hoop dat ik de leverancier en Canon een warme douche mag geven
Ik houd jullie op de hoogte!
Dennis _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Mon 06 Jul 2009, 17:39 Post subject:
Suc6 met deze nare zaak! Ik hoop dat men een beetje wil meewerken. Vaak komt het neer op: dan had je dat in het begin maar moeten melden....... _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 06 Jul 2009, 19:14 Post subject:
Waarom heb je de lens eigenlijk in deze staat geaccepteerd toen je hem kocht?
Het is geen zak chips wat je ff koopt
Voor een lens in die prijsklasse had je het mijn inziens niet moeten accepteren,ook al was het misschien lijmresten.
Hopenlijk ga je eruit komen.
succ6 ermee
mvg
Hans B _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Posted: Mon 06 Jul 2009, 19:37 Post subject:
Tja, uiteraard heb je niet altijd vergelijkingsmateriaal heh, ik koop er tenslotte geen 2.
Maar goed dat je het even zegt, had dat zelf natuurlijk ook nog niet bedacht ofzo
En tja, hoe weet je van tevoren wat kan voorkomen en wat niet?
anders kan je met elk wissewasje terug met wat voor product dan ook. _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 06 Jul 2009, 19:44 Post subject:
Dennis, je vermoedde dat er lijmresten op zat gelijk bij aanschaf.
Dan wordt je toch neem ik aan gek bij zo'n dure aanschaf en ga je toch direct over tot actie?
Een vermoeden van lijmresten noem ik geen wissewasje.
Tenminste dat zou ik dan doen.
Tevens ook erg slordig van de verkoper.
Hoeveel tijd is er nu verstreken tussen aanschaf en jou klacht?
Zoals gezegd, succ6 ermee...je staat vrij sterk in je klacht,maar minder sterk naarmate de tijd verstrijkt.
mvg
Hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Posted: Mon 06 Jul 2009, 19:50 Post subject:
Toch wil ik me even verontschuldigen voor mijn botte reactie, heb vandaag mijn dag al niet zo
Ik kocht het objectief iets minder dan 4 maanden geleden,
Had toen ook al een week of 6 na de bestelling op het objectief moeten wachten, uitstelling na uitstelling na uitstelling van de leverdatum.
Ik had echt zoiets van "hij is spik splinter nieuw, zal wel goed zijn"
Misschien is dat inderdaad ook de verkeerde gedachtegang geweest, maar goed achteraf is het altijd makkelijk praten.
Ook waren de vlekken destijds eigenlijk niet echt noemenswaardig te noemen, ik denk zelfs dat het de meeste mensen niet zou zijn opgevallen.
Greets
Posted: Mon 27 Jul 2009, 16:59 Post subject:
Even een update betreffende het "Schimmelobjectief"
Woensdag 15 juli heb ik het objectief bij Canon zelf afgeleverd, deze zou daar een ander traject gaan volgen dan gebruikelijk is bij een "reparatietraject".
Nu bijna 2 weken later kreeg ik een persoon van Canon aan de telefoon, deze melde mij dat mijn objectief naar Canon Europe gestuurd zou worden om daar uitgebreid onderzocht te gaan worden en om te proberen te achterhalen wat er nou precies aan de hand is.
De meneer van Canon melde me dat er een nieuw objectief voor me is besteld, deze zal hoogst waarschijnlijk in de loop van volgende week voor me klaar liggen.
Al met al ben ik uiteraard heel blij met een Nieuw objectief, dit omdat ik mijn vraagtekens had bij een eventuele reparatie van het 4 maanden oude objectief, 1 spoortje van schimmel was namelijk daarna al genoeg geweest om de hele kolonie opnieuw te doen aanwakkeren.
Dus bij deze wil ik de verkoper en Canon een warme douche geven voor de afhandeling van mijn klacht!! _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
Posted: Mon 27 Jul 2009, 19:26 Post subject:
Alles komt goed lees ik hier.
Hopelijk heb je spoedig je nieuwe lens.
Succes ermee.
Groeten.
Hans _________________ Canon 7D
Canon 300/2.8L IS USM
Extender Canon 1.4X EF II
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Posted: Thu 13 Aug 2009, 20:20 Post subject:
Iedereen bedankt voor alle opbeurende berichten
Ik heb vandaag mijn nieuwe objectief in ontvangst mogen nemen en ben weer enorm blij =D
Zo te zien is deze wel zonder rare vlekken of andere dingen =)
Dus wederom wil ik Canon bedanken dat ze het op deze manier hebben opgelost!
Gender: Male Age: 68 Joined: 12 Nov 2007 Posts: 320 Location: Putten
Posted: Thu 13 Aug 2009, 23:12 Post subject: Canonlens
EEn warme douche dus voor CANON en ik vind dat zoiets wel heel groot geschreven mag worden.
Succes met je nieuwe lens
Bne Brons _________________ Canon 1D MarkIII, Canon 7D, Canon 100mm 2.8 IS USM macro, Canon 70-200mm f2.8, Canon 400mm f5.6, TC canon 1.4 en 2.0
Posted: Fri 14 Aug 2009, 8:08 Post subject:
Das pas service.
Een pluim voor Canon. . _________________ Canon 7D
Canon 300/2.8L IS USM
Extender Canon 1.4X EF II
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Posted: Sat 22 Aug 2009, 14:41 Post subject:
Hallo Peter,
Ja,
Het objectief is in Duitland onderzocht onder UV verlichting, op de plekken waar de schimmel zich ontwikkelde bleken vingerafdrukken te zien te zijn.
Een Japanner heeft dus na het eten van een patat-pinda het objectief in elkaar geschroefd met gore tengels
Het objectief gaat nu terug naar Japan zodat daar verder kan worden bepaald hoe het nou precies is gekomen....
grtzz _________________ Canon EOS 1D Mark IV | 40D | EF 500mm F4 L IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 24-105 F4 L IS USM | EF 1.4xII TC | Gitzo GT3530LS + Wimberley WH-200 II
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum