Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Drijfhut, hoe nu verder?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Aug 2009, 16:42    Post subject: Drijfhut, hoe nu verder?
jongens ik heb eindelij een drijfhut , vanochtend , er op uit geweest , aleen de eenden vlogen de hele tijd weg , kunnen mensen die al een drijfhut hebben misschien wat tips achter laten

gr hendrik-jan
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Aug 2009, 17:41    Post subject:
http://www.natuurfotoblog.nl/?p=730
http://www.wildpixels.nl/magazine/magazine_02.shtml (onderaan.)

Zorg dat het eigenlijk donker is, zodat de vogels je niet te water zien gaan, de herfst nadert, dus later licht, en vaker dikke mist. Ideaal..

Groeten Tjeerd

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Fuse

PostPosted: Sat 22 Aug 2009, 17:41    Post subject:
Eenden zijn gewoon héél erg schuw.
Best als het nog donker is te water gaan, zo val je minder op. Bereidt alles goed voor zodat de verstoring minimaal is en je snel in het water zit. Je pak aantrekken, camera klaar maken, .. doe je dus beter niet op de plaats waar je in het water gaat, maar bijvoorbeeld aan je wagen.

Eenmaal in het water blijf je best gewoon zitten, dus niet beginnen rond wandelen want dan ben je gezien. Als je je toch wat wil verplaatsen, doe het dan héél héél rustig. Een stapje per keer en neem voldoende pauzes zodat de vogels er gewend kunnen aan geraken. Als ze gealarmeerd zijn, wacht dan tot de rust is teruggekeerd. Loop ook nooit direct in de richting van de vogel, maar zigzag desnoods een beetje. Maar zoals ik al zei, beperk het bewegen tot een absoluut minimum.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Sat 22 Aug 2009, 22:22    Post subject:
Na 2 jaar dobberen weet ik inmiddels dat eenden zo'n beetje het lastigs zijn. Ze blijven schuw. Daarvoor moet je een poos op 1 plekje liggen en dan nog geluk hebben. Steltlopers gaat vaak makkelijker. Eenden is me slechts gelukt bij kuifeend en zomertaling.

Bendiks

Doodles

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 10:50    Post subject:
Een andere vraag over drijfhutjes: hoe beoordelen jullie de bodem waarop je gaat drijfwandelen? Ik wilde vrijdag steltlopers gaan doen op een ven met maar 20cm water, maar na 5 meter lopen (zonder hut) stond ik tot over mijn knieën in de blubber en pas 20 minuten later was ik weer veilig aan de kant. Ik moest beide handen gebruiken om mijn benen weer uit de blub te trekken en de volgende stap te zetten. Best lastig met statief, lens en tas over je schouder. Ben 3x op mijn gat gevallen en al zittend zonk ik nog verder weg. Kan je zeggen dat het geen prettige ervaring was.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 11:03    Post subject:
Misschien eerst proberen zonder spullen midden op de dag (als er geen steltlopers zitten)?
Met een lange stok kijken hoe diep je komt?

Owja...en dit maakt het allemaal zo leuk in de natuurfotografie, avontuur/beleven Wink

Suc6!

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 20:56    Post subject:
Vraag blijft staan, hoe bepaal je of een plas geschikt is en hoe pak je het dan aan. Of er nu wel of geen steltlopers zijn maakt dan niet uit....en ze zaten er bovendien nog niet toen ik mijn fijne ervaring had.

En Andrew, geloof me, dit soort ervaringen zijn absoluut niet leuk. Ik heb een moment gedacht dat ik het niet meer zou kunnen navertellen, toen ik al zittend nog dieper in de modder zonk.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 21:44    Post subject:
Ok, excuus...wist niet dat het zo erg was! Tja ik weet niet, ik zou altijd voorzichtig voor onderzoek doen, dat was meer mijn strekking...en bij twijfel, dan zou ik er zelf niet mee verder gaan..vandaag ook in drijfzand gestaan...
maar sommige gaan ver voor een foto...

Owja met die steltlopers bedoelde ik dat niet alles opgejaagd werd..

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Aug 2009, 16:20    Post subject:
Doodles wrote:
Vraag blijft staan, hoe bepaal je of een plas geschikt is en hoe pak je het dan aan...

fijn dat je er nog bent.

Goede vraag.
Volgens mij is het niet te zien vanaf het oppervlak.
De Peel - wat groter fenomeen met vergelijkbare bodem als bij jou in de buurt - was niet voor niks eeuwenlang een natuurlijke grens en een veilig heenkomen voor uiteenlopend slag volk als rovers op de vlucht voor de veldwacht en katholieken op de vlucht voor beeldenstormers.

Tip kan zijn om je verkenning niet alleen te doen. Of neem minstens een lijflijn mee (life-line bedoel ik natuurlijk): een kant aan een boom of de trekhaak. Mobieltje binnen handbereik. Hier over nadenkend, vraag ik me af of een opblaasgeval (desnoods een krokodil, die zijn niet zwaar) de afloop positief kan beinvloeden.

De wad-expert hier op nederpix heeft een monopod (niet met een al te smalle voet) als wandelstaf, een Vanguard, zo bleek. Ik heb het ook mogen proberen met een manfrotto, en het scheelt idd een hele slok, een hele zoute slok op het wad. Skistokken (met voetje) zullen ook al werken.
Het rotte is dat je - om te voorkomen dat je wegzakt - je gewicht moet verplaatsen voordat je staande voet is vastgezogen. Anderzijds weet je dan nog niet of die nieuwe stap wel voldoende weerstand ondervindt voor de erna volgende stap. De stok geeft hier een beetje extra informatie, en een beetje extra steun.

Als je je spullen niet bij je hebt, zou het veilig moeten zijn als je gaat liggen (ahum!). Niet dat dat opschiet op weg naar de kant.
Mijn beperkte ervaring door het veen/ven ging zoveel mogelijk over graspollen (soldaatje spelen).

Ik schat dat het probleem veel kleiner is bij gegraven watergangen in het westen, omdat de bodem daar al enigszins was ingeklonken/verdicht voordat de watergang er kwam.

Misschien kunnen we rudi met zijn hoge venen-kennis verleiden om zijn licht te laten schijnen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum