Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Tue 25 Aug 2009, 9:33 Post subject: (Optische) Kwaliteit Canon 100-400 sterk verbeterd?
Was dit voorheen een lens die bekend stond om zijn gebruiksgemak, maar wat zwakkere optische prestaties. Nu lijkt het de ideale lens te zijn voor de wat grotere beestjes waarbij zoomen vaak noodzakelijk is.
Ik had het al van meerdere mensen vernomen, maar hier lijkt het bevestigd te worden:
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 25 Aug 2009, 19:55 Post subject:
vergis ik me nou of zijn die tests allemaal op 24x36 mm beeldformaat?
Op dit formaat zijn de eisen aan de resolutie van de lens minder hoog, dan op het 'oorspronkelijk' digitale DX/APS-C formaat van een 10D ~ 50D.
Ik neem aan dat Canon het wel van de daken had geschreeuwd als er een mk II van de lens was gekomen?
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Tue 25 Aug 2009, 20:40 Post subject:
Nee hoor, Peter. Dit zijn gebruikersreviews van velerlei gebruikers.
Een mkII is het niet, maar het kan zomaar zijn dat ze wat veranderd hebben in het productieproces waardoor de kwaliteit is verbeterd. Als je het zo leest, zou het zomaar kunnen.
Volgens mij zijn de optische eigenschappen van een lens bij 24x36 juist veel belangrijker dan bij APS-C omdat ook de hoeken gebruikt worden waar meetal het minder goede gedeelte van de lens zich bevindt. Of vergis ik me hierin?
gr. _________________ Sony Alpha 77, Sigma 50-500, Benro A-2691M8
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 25 Aug 2009, 21:25 Post subject:
[quote="PeMoVolgens mij zijn de optische eigenschappen van een lens bij 24x36 juist veel belangrijker dan bij APS-C omdat ook de hoeken gebruikt worden waar meetal het minder goede gedeelte van de lens zich bevindt.[/quote]
je vergist je niet, maar er zijn een heleboel aspecten die lenskwaliteit bepalen, scherpte verloop over het hele beeldvlak is er een van, maar dus ook pure resolutie. Aangezien bij de kleinere sensoren dieper in de pixels gekeken wordt, omdat het beeldvlak kleiner is, zal de resolutie hier eerder opvallen.
Andersom kan inderdaad ook. Volgens Bartjes valt de kwaliteit van de peperdure 70-200 F2,8 juist tegen op full-frame camera's wegens stevige vignettering. Wat goed is op full-frame is dat nog niet op DX, en dus ook omgekeerd.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum