Gender: Male Age: 77 Joined: 09 Jul 2009 Posts: 28 Location: Algarve en Nederland
Posted: Mon 07 Sep 2009, 18:14 Post subject:
DIF = Dog In Flight
Op Dpreview is de term ontstaan toen er een (zeer lang) topic ontstond van foto's van in het water springende honden.
Wide focus is kennelijk een Sony term. Ik bedoelde het zoals Hans heeft uigelegd.
Hans ik vind die Libelle knap, maar zeker ook de foto's van naar je toe vliegende roofvogels. Wat focussen betreft wat mij betreft het moeilijkste wat er is. De foto's lijken me goed scherp. AF of MF?
Ik zit zelf ook te dubben om over te gaan op de 70-400G. Maar als jij nu zegt dat je ook met die lens meer neigt naar MF, brengt me dat weer meer aan het twijfelen. Bovendien fotografeer ik met de Tamron 95% van de tijd met 500mm. Ik heb op Photozone gekeken naar de getallen die een indicatie geven over de scherpte. De 70-400G is zéér scherp. Toch maakt dat m.i. het verlies aan lengte niet goed, doordat je extra moet croppen. Brengt natuurlijk de volgende vraag.
Hoe bevalt de 70-400G met TC. Heb je dan nog AF? Je leest er tegenstrijdige verhalen over. Met een bepaald type Kenko TC schijn je nog AF te hebben.
Gender: Male Age: 62 Joined: 07 Mar 2008 Posts: 124 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 07 Sep 2009, 18:52 Post subject:
Pieter,
Je hebt nu twee draadjes lopen met practisch dezelfde vragen.
Snap het ook wel, het is altijd weer een behoorlijke financiele uitgaven die je doet.
Je zult de foto's van die link moeten zien of er AF of MF is gebruikt (Exif staan erbij)..ik heb volgens mij die dag beiden wisselend gebruikt.
Voor de libel in vlucht gebruik ik MF, maar meer om een specifieke reden!
Zo'n beestje is behoorlijk klein (foto van mijn libel is zelfs gecropt...kun je nagaan hoe goed de lens is ), daar heeft elke lens het moeilijk mee om scherp te stellen, whatever welk merk.
De lens gaat dan snel " hunten". Ik kan dan beter Mf gebruiken in deze specifieke situatie. Daarnaast vind ik MF erg gemakkelijk en soepel gaan..ik bedien het met gemak met duim en wijsvinger.
Naarmate je een groter object "pakt "dan zal ik altijd kiezen voor AF en dat gaat gewoon goed, stil en geruisloos. (Of met lokaal AF)
Met wide focus heb ik zelf geen gebruikerservaring mee...maar ik ga het zeker eens snel proberen.
Ja , ik heb tevens de sony 1.4 TC.
Maar gebruik hem weinig
Ben er iets minder enthousiast over in combinatie met de zoomlens. Kwaliteit gaat wel snel achteruit. Op 560 mm = F8, dus veel licht vereist
De snelle fotografiewerk gaat je hier denk ik niet mee lukken,maar kan ook eigenlijk niet...ik denk trouwens op geen enkel objectief.
Maar dat kunnen de experts je beter vertellen?
Met een stabiele statief en statische objecten is de 1.4 TC wel een goede aanvulling.
Als je in de buurt woont (pb maar even) , mag je mij objectief wel eens uitproberen.
mvg
Hans _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Posted: Mon 07 Sep 2009, 19:13 Post subject:
Oops...Algarve zie ik nu
In dat geval mag je mij uitnodigen op jou kosten, mag jij mijn lens ff gebruiken _________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Gender: Male Age: 77 Joined: 09 Jul 2009 Posts: 28 Location: Algarve en Nederland
Posted: Mon 07 Sep 2009, 20:43 Post subject:
Bericht weggehaald omdat ik het dubbel gepost had. Had niet door dat er een tweede bladzijde was ontstaan, waar het eerdere bericht was terecht gekomen.
Pieter _________________ Sony Alpha 700/Tamron 200-500mm/Tamron 17-50mm/Tamron 90mm/Minolta 100-300mm Apo/Minolta 70-210mm "Beercan"
Last edited by PGever on Tue 08 Sep 2009, 14:24; edited 2 times in total
Posted: Mon 07 Sep 2009, 20:49 Post subject:
hans brinkel wrote:
Pieter,
Je zult de foto's van die link moeten zien of er AF of MF is gebruikt (Exif staan erbij)..ik heb volgens mij die dag beiden wisselend gebruikt.
Hans
_________________ Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Posted: Tue 08 Sep 2009, 15:00 Post subject:
Hans, AF of MF staat niet in de EXIF (of ik moet erover heen kijken) Maar ik ben door de discussie wel een beetje af van het idee dat MF practisch onmogelijk is. Het begint een plaatsje te krijgen als een mogelijkheid, die in bepaalde situaties weleens tot betere resultaten kan leiden dan AF.
Vanmorgen geoefend met handmatig focussen. Ik ga het verder ontwikkelen. Het is, zoals hier al gezegd is, vooral handig als je fotografeert tegen een achtergrond die anders de AF in de war kan brengen. Ook vogels in de vlucht lukt wel een beetje. Maar dar heb ik met AF en wide focus toch meer succes. Heb nu nog een soort hybride manier “ontdekt”. Lijkt wel aardig te werken. Vooral voor vogels tegen de lucht:
De A700 heeft “eyestart” d.w.z. het toestel gaat focussen op het moment dat je het toestel voor je gezicht houdt. Die heb ik aan gezet. Verder op AF met wide focus.
Onder je duim zit een knopje dat maakt dat, als je het indrukt, je met de hand kan focussen. Dat druk ik in om snel met de hand te focussen. Als de vogel “gefocussed” is laat ik het knopje los. De “eyestart” neemt onmiddelijk het focussen over.
Het lijkt een beetje een gedoe, maar ik geloof dat er mogelijkheden inzitten. Het leek me dat, als ik met de hand de vogel redelijk in focus had, de AF direct het focussen overnam en niet meer ging hunten.
Het voordeel van de G-lenzen van Sony (bijv. de 70-400 G en 300 2.8 G) is dat je op ieder moment handmatig kunt scherpstellen, zonder dat je een knopje hoeft in te drukken. Je laat de camera dan automatisch scherpstellen en je kunt met de hand bijstellen. Dat werkt heel prettig. Bij de A100 kun je in het menu kiezen voor DMF en dan kun je ook ingrijpen. Bij de A700 is dat menu niet beschikbaar, meen ik.
Posted: Tue 08 Sep 2009, 16:47 Post subject:
Dat lijkt me erg handig. Op de A700 heb ik DMF niet kunnen vinden.
Pieter _________________ Sony Alpha 700/Tamron 200-500mm/Tamron 17-50mm/Tamron 90mm/Minolta 100-300mm Apo/Minolta 70-210mm "Beercan"
Gender: Male Age: 34 Joined: 16 Feb 2008 Posts: 127 Location: Lommel, Limburg, België
Posted: Tue 08 Sep 2009, 17:29 Post subject:
Ik stel altijd manueel scherp, dit vind ik (voor mij zelf) het beste, ik vind de sigma's vaak traag bij vliegende vogels...
Ik zou zeggen: Probeer eens manueel en automatisch bij gewone soorten en kijk wat het jezelf het beste vind _________________ Canon 7DII + Sigma 120-300mm f/2.8 Dg OS 'S' HSM + Sigma 1.4x converter (voordien Canon 450D, Canon 7D en sigma 150-500mm)
Pieter (Gever), Ook op de Sony a700 zit wel de DMF-stand. In het opname-menu (3) onder de optie AF-A-instelling kun je kiezen tussen AF-A en DMF. Overigens moet je wel even eerst de ontspanknop half indrukken als je eye-start gebruikt om de DMF te activeren. Dus ook voor de andere lenzen als de G-lenzen heb je DMF Overigens heb ik de eye-start normaal gesproken uitstaan (voor deze test even aangezet natuurlijk). Ik moest ook even zoeken, maar het zit er op. Ik ben zeer tevreden over mijn a700 en sinds een paar maanden ook de veelgeprezen 70-400. Vliegbeelden lukken daarmee een stuk beter dan met m'n ouwe Bigma (zie mijn foto van de lepelaar van gisteren; vandaag post ik nog een vliegende boerenzwaluw; allemaal met AF).
Groet,
Bas Oosterom _________________ Sony α700
Sony 70-400 G SSM
KM 17-35/2.8-4.0
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Posted: Thu 10 Sep 2009, 15:06 Post subject:
Bas, bedankt. Heb het gevonden. Ik weet niet of dat gemakkelijker werkt dan met het knopje onder de duim. Het kan ook alleen in AF-A en niet in AF-C waarin ik hem heb staan voor vogels in de vlucht. Ga er nog een beetje mee spelen.
Ik heb hem ook vrijwel altijd op AF-C staan, zeker bij vliegbeelden en gebruik indien nodig de AF/MF-knop. Afhankelijk van de achtergrond maakt het ook nog wel uit welke instelling voor het scherpstelgebied je kiest. Tegen een egale lucht laat ik de camera zelf het AF-punt kiezen, hij pikt de vogel dan scel op. Bij een wisselende achtergrond pak ik een vast punt, meestel het centrale, omdat die het gevoeligst is. Succes met je pogingen.
Bas _________________ Sony α700
Sony 70-400 G SSM
KM 17-35/2.8-4.0
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Posted: Fri 11 Sep 2009, 10:42 Post subject:
Bas, Mooie foto's van de lepelaar en de zwaluw.
Zeker een zwaluw in de vlucht is verdraaid lastig. Lijkt me dat dat met Tamron 200-500mm met AF nauwelijks kan lukken.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum