Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 400mm F/5.6 L USM of Sigma 300mm F/2.8 APO DG EX HSM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 12:52    Post subject: Canon 400mm F/5.6 L USM of Sigma 300mm F/2.8 APO DG EX HSM
Beste Lezer(s)

Over een Tijdje wil ik mijn apparatuur gaan uitbreiden.
Ik ging rond kijken wat er allemaal te koop was en was behoorlijk snel overuit dat ik de Canon 400mm F/5.6 L USM wilde.
Later kwam ik een Sigma 300mm F/2.8 tegen!!!

er is natuurlijk een Groot verschil in prijs.
Het liefst wil ik deze lenzen 2e hands kopen.
Dan is de Canon 400mm: 850 euro
en dan is de Sigma 300mm : 1500 euro.

Ik fotografeer veel aan de Rand van het bos. Dan is de Sigma 300mm een voordeel door de F/2.8 .
Na veel op internet te hebben gezocht is de Sigma 300mm vaak minder scherp dan Canon 400mm. < Wie kan mij daar meer over vertellen?
voor mij is IS niet van groot belang maar de Scherpte en de Diafragma wel. Het liefst scherp en met een kleine diafragma. Met name omdat ik aan de Veluwe woon ( Ede - Barneveld ).

Mijn vraag is daarom of er iemand wat kan vertellen over de USM en de HSM van de Canon en Simga? en of iemand wat kan vertellen over de Scherpte van beide lenzen? natuurlijk speeld ook de Diafragma mee. Zelf wil ik dan de Sigma ook graag gebruiken met een 1.4 TC waardoor je een Sigma 420mm F/4 krijgt. Hoe zit het dan met de Scherpte? wat ik ook las is dat de Sigma 300mm op 2.5m scherp steld en de 400mm op 3.5m. Ik ga fotograferen in de buitenstudio. Zo heb ik vaak vogels op 3/4m!

Alvast Dank voor de Reactie,

vr Groet Jeffrey

astrid schute

PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 16:49    Post subject:
Hallo Jeffrey,

Zelf heb ik de Sigma 300 2.8 een korte tijd gehad, maar hem snel weer weggedaan, want ik miste scherpte.
In combinatie met een converter was het wat mij betreft helemaal niet goed.
Ik fotografeer met Nikon, dus over de Canon lenzen kan ik je niets vertellen.
Succes met je keuze.

groetjes,
Astrid Schute

Henrie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 19:15    Post subject:
Hey Jeffrey,

de 400/5.6 is een hele scherpe lens, en ook lekker licht. Ik heb hem zelf nu al een paar jaar en de scherpte is bijna gelijk aan mijn 500/4 IS. Alleen is dit wel een ''goed licht'' lens.
bij mindere weersomstandigheden presteert de lens wat minder.
De sigma ken ik niet.

groet, Henrie

P.S. de mijne is te koop............. Wink

Pascal Gielen

PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 19:17    Post subject:
Hallo,

Als ik jou was zou ik voor de Canon gaan, het is een zeer goede lens, maar je kan er alleen geen convertor op plaatsen.

Ik zelf fotografeer met de Sigma 150-500mm en ik heb er nog geen spijt van gehad. Ik vind het een erg scherpe lens en voor aan de bosrand is hij ook redelijk geschikt. Je moet maar eens kijken op internet voor info als je gëiteresseerd moest zijn.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Henrie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 30 Aug 2009, 19:36    Post subject:
Quote:
Als ik jou was zou ik voor de Canon gaan, het is een zeer goede lens, maar je kan er alleen geen convertor op plaatsen.

Ik gebruik de 400/5,6 op mijn 40D met een tamron 1.4 converter Met behoud van AF !Het kan dus wel....

groet, Henrie

P.S. de converter is ook te koop !!

Anton Meijer

PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 6:05    Post subject:
Hallo Jeffrey,

De Sigma 300 2.8 heb ik een korte tijd gehad, maar heb hem weer weggedaan, want vooral de combinatie met een converter leverde in veel gevallen onscherpe foto's op. Zonder converter waren de resultaten wel acceptabel.
Zelf fotografeer ik met Nikon, dus hoe de lens op een Canon camera functioneert kan ik je niet vertellen.
Persoonlijk zou ik de Sigma niet aanschaffen.

Groeten Anton
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 11:01    Post subject:
Hoi Jeffrey,

Wil je de lens vooral voor vogels of voor de grotere zoogdieren gebruiken (edelhert, wild zwijn etc.)? Want als je vooral de zoogdieren in donkere lichtomstandigheden wil gaan vastleggen zal de lichtsterkte van de lens ook een belangrijke rol spelen, bij de vogels is juist bereik (meer mm's) het belangrijkste.

Ik zie dat 2 mensen hier de Sigma als ‘onscherp’ aangeven, en dat juist de 1.4x converter hier niet lekker op presteert. Dat is in ieder geval niet motiverend om voor deze lens te kiezen. Daarnaast dwingt deze Sigma je door z’n gewicht (2,4 kg) om vrijwel altijd een robuust statief te gebruiken, dat kost ook wat! Maar…Google even verder zou ik zeggen, vooral omdat de gebruikers hier met Nikon werken ipv ‘ons merk’. Jeroen Stel (Jeroenski, ook lid hier) gebruikt deze Sigma op Canon, maar wel op een 1D mark III, dus helemaal veilig kun je zijn resultaten niet vergelijken met je 1000D….(het is allemaal ook niet makkelijk Rolling Eyes ).

Dan over de Canon:
Ik denk dat elders op het forum nog veel is te vinden over de EF 400 mm f5.6 L. Ten overvloeden hierop mijn ervaring met deze Canon: de AF is inderdaad heerlijk snel, en ja, hij is heerlijk scherp, daar kun je in ieder geval geen misstap mee maken. Wink
Verder moet je zeker de Canon EF 300 mm f4 L IS USM in ogenschouw nemen, met 1.4x converter: 420 mm f5.6 tot 1,5 meter (absoluut de kortste instelafstand in dit bereik) met IS. En je hebt zonder converter 300 mm bij diafragma f4 mét IS, ook zeker niet verkeerd bij lastig licht en lange sluitertijden. Deze zou ik vooral kiezen, als je denkt dat je vaak de grote zoogdieren in de Veluwe gaat werken, dan heeft deze lens in mijn ogen meer voordelen als de 400 mm f5.6.

Ik zou zeggen; probeer beide lenzen (of 3 met de EF 300 mm f4 IS erbij) eens uit in de winkel, ook al ga je ze daar niet perse kopen. Je kunt je altijd nog verschuilen achter het smoesje dat je nog even moet doorsparen en dat je zogenaamd dan nog eens terugkomt. Cool Je kunt dan zelf de werking van de AF van beide lenzen ‘voelen’ en ook de scherpte en kleurweergave enigszins ervaren. De Sigma’s schijnen namelijk vooral een wat warmer, gelig beeld op te leveren. Dat hoeft geen nadeel te zijn, kan bij bruine zoogdieren zelfs een voordeel zijn. En je kun dit sofware matig altijd corrigeren.

Groet en succes met je verdere keuze,

Joep

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 12:47    Post subject:
Hallo allemaal,

Ontzettend bedankt voor julie hulp en informatie. Very Happy

Zelf zal ik natuurlijk ook veel Zoogdieren op de veluwe fotograferen ( wekeromse Zand, Hoge Veluwe ) maar Vogels fotografeer ik straks in de meerder heid.

Het is zo dat ik al veel heb opgezocht over Canon 300mm F/4 IS USM en de Canon 400mm F/5.6 L USM.. IS is voor mij een bijzaak. Ik heb nu al een goed statief. Fotografeer ook vaak op Statief. Dus dat zal geen Probleem zijn. Meer gaat het mij om de AF en de Scherpte... Ook speeld hierbij de Diafragma een Rol..
Na veel Zoeken op het interenet Fotografeer je met de Sigma ook vaak op op F/4... Zelfs dan is hij nog niet scherper dan de Canon 300mm F/4.. Laat staan al zet je er een Converter op..!
Daarbij wil ik Zeggen dat de Sigma 300mm F/2.8 afvalt!! Razz

Ik volg al een paar weken alles over de Canon 300mm F/4 en de Canon 400mm F/5.6 op het Birdpix Forum.. Wink
Ik heb een Echt instap model kamera ( Canon EOS 1000D ).. In combinatie met de 300mm F/4 + 1.4 TC lijkt mij dat ik veel meer AF verlies en scherpte. Daarom denk ik dat de Canon 400mm F/5.6 mij meer staat. Ondanks die korste scherpstelafstand van 3.5m.
Daarbij is mijn vraag : Hoe zit het dan met de Scherpte van de Canon 300mm F/4 + 1.4 TC Inverhouding met de Canon 400mm F/5.6 op de Canon 1000D?
Zelf Fotografeer ik straks in een Buitenstudio... Dus dan heb ik Vogels vaak op 3/4m, Zoals ik al eerder heb aangegeven ( kan de buitenstudio ook iets verder plaatsen tot op 5m!) Wat zal dan de Beste keuze zijn?

Alvast Bedankt voor de Reactie.

vr Groet Jeffrey

Arjen Drost

PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 15:26    Post subject:
jvh11 wrote:
Daarbij is mijn vraag : Hoe zit het dan met de Scherpte van de Canon 300mm F/4 + 1.4 TC Inverhouding met de Canon 400mm F/5.6 op de Canon 1000D?

Ik denk niet dat het uitmaakt of je een 1000D of een 1D gebruikt, het verschil tussen de 300mm en de 400mm blijft hetzelfde.... En hier is al behoorlijk wat over geschreven, even zoeken op het forum Idea
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2009, 16:05    Post subject:
wonderlijk dat die sigma 2,8 zo slecht bevalt. Ik snap dat niet.
Ik heb - zo'n 6 / 7 jaar geleden - erg veel plezier gehad van een sigma 400 F5,6 (zie link onder). Ook de 300 F4, 100-300F4 hebben heel goede papieren. Dan zou je van een 300 F2,8 nog net iets meer verwachten, - al is daar niet mee gezegd dat ie goed is met convertor.
Toch is er nog een fiks verschil tussen 420 F4 (300 F2,8 met tc) en 400 F5,6. De lichtsterkere combi zou sneller moeten focussen.

van photozone.de:
"The Sigma AF 400mm f/5.6 HSM APO macro proved to be a worthy representative of the fix-focal lens league with very strong resolution figures across the tested aperture range. The sweet spot of the lens is at f/8 where it achieves an excellent center quality. Otherwise it's easily in very-good territory even at the borders. Beyond f/8 diffraction is the limiting factor. It's interesting that the figures are slightly superior to the Canon EF 400mm f/5.6 USM L." www.photozone.de/canon-eos/306-sigma-af-400mm-f56-hsm-apo-macro-test-report--review?start=1
Back to top
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 9:11    Post subject:
Jammer van die Sigma idd. Ik ben zelf momenteel gebruiker van de 400 5.6 van Sigma waar Peter het over heeft (de APO HSM Macro versie) en ben er erg tevreden over. Ik gebruik hem momenteel zelfs met een 1.4 converter (kenko pro 300) en zelfs dan is ie op f/8 nog redelijk goed te gebruiken (autofocus werkt maar je hebt veel licht nodig anders hunt hij te veel). Ik heb deze lens een jaar geleden nieuw gevonden bij een kleine winkel die hem al heel lang had staan en ben er erg blij mee.... Misschien ook een optie om deze tweedehands te zoeken al is hij erg zeldzaam. Hij stelt scherp bij 1.6 meter en das erg leuk voor vlinders en libellen!

Op mijn site staan wat foto's. De laatste zijn allemaal gemaakt i.c.m. een 1.4 tc

www.flickr.com/jerw

Groeten,

Jeroen

michiel schaap

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2009, 12:10    Post subject:
Ik heb zowe l de 500/4.5 als de 300/2.8 in gebruik van sigma.
en ben over beide lenzen zeer tevreden, zolang je ze maar zonder convertor gebruikt!!
De 300mm-2.8 is daarbij zeer snel met AF.
Voor resultaten van de 300mm kijk maar naar deze http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=142906
of naders op mijn site www.michielschaap.nl bij kerkuilen!
groet Michiel

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 06 Sep 2009, 13:00    Post subject:
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor julie advies. Vooral de Sigma 400m F/5.6 wist ik helemaal niks van. Zeker een mooie objectief.
Maar wat bij mij meespeelt is :
- De Diafragma
- Focal Length
- Scherpstel afstand

De prijs maakt niet gek veel uit. Alleen moet ik dan iets langer wachten! ( even door sparen )
Ook fotografeer ik het meest aan de Rand van het Bos!
Hieronder heb ik alles even op een rijdje gezet.

Sigma AF 400mm F/5.6 APO HSM

Focal Length : 400mm
Korste scherpstel afstand : 1.6m
Prijs 2e hands : €300
Grootste Diafragma = F/5.6
Scherpste Diafragma = F/8

Canon EF 400mm F/5.6 L USM

Focal Length : 400mm
Korste Scherpstelafstand : 3.5m
Prijs 2e Hands = €800,-
Grootste Diafragms = F/5.6
Scherpste Diafragma = F/5.6-6.7

Canon 300mm F/4 L IS USM + 1.4 TC

Focal Lenght = 420mm
Korste Scherpstel Afstand : 1.5m
Prijs 2e Hands = €850 + ( Ca. ) € 150 ( TC ) = €1000
Grootste Diafragma = F/5.6
Scherpste Diafragma = F/6.3

Zo staat alles op een Rijtje.
Het liefst neem ik de Canon 400m voor de Diafragma ( 5.6 ) + de scherpte, maar ik zit met die Scherpstel afstand van 3.5m!

Heeft misschien iemand ervaring met de 400m F/5.6 die werkt uit een Buitenstudio? Hoe gaat het dan met die Scherpstel afstand?

Alvast Bedankt, Wink

vr Groet Jeffrey

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:21    Post subject:
je wil de 300 F4 met tc1,4 jeffrey.
ik weet het zeker.

als de bosrand donker is, laat je de convertor in de tas en kun je doorgaan. Soms scheelt het maar 5 minuten. In de winter een aantal hele maanden.
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 10:49    Post subject:
Ik werk al bijna 3/4 jaar met de 400mm F/5.6, en heb maar een enkele keer ''problemen'' gehad met de min.scherpstelafstand, en voor de rest vind ik het een geweldige lens die doet wat er in de lovende reviews word geschreven. Ik zou gaan voor de 400mm.. Wink

Gr Manfred

Michiel Janssen

PostPosted: Mon 07 Sep 2009, 20:11    Post subject:
Ik heb sinds een aantal maanden de 300mm f/4 + 1,4. Ik heb geen andere "grote" lenzen dus kan 'm niet vergelijken maar kan wel zeggen dat ik erg tevreden ben. De IS heeft ook echt wel meerwaarde als je uit de hand fotografeert zoals ik. Zeker hier in NL waar de zon niet altijd even hard van zich laat horen (zien eigenlijk).
Back to top
Reply with quote

Frnk27

PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 17:50    Post subject: 100-400
Hoi ik heb nog een splinter nieuwe 100-400 lens in de aanbieding voor 1150 euro is de lens voor jouw.
Ik hoor het wel, wie er interresse heeft!

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 19:14    Post subject:
hallo,

Weer enorm Bedankt voor julie Hulp.
Bij mij gaat me aandacht nog steeds Erg uit naar De Canon 400mm F/5.6 L USM.

Canon 100-400mm L IS word het sowieso niet. Ik wil overgaan naar een Prime lens.

Nogmaals hartelijk dank voor de zeer gewardeerde Hulp Very Happy

vr Groet Jeffrey,

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 17 Oct 2009, 18:23    Post subject:
Hallo,

Na veel gekeken en gezocht ben ik er helemaal uit.
het word de Canon 300mm F/4 L IS USM. OOk door F/4. Er komt dan later nog een 1.4 TC bij. Die kan ik er dan inderdaad zo weer uit halen al wil ik langer door gaan met fotograferen. Ook heb ik gezien dat er weinig verschil zit in scherpte tussen de Canon 400mm F/5.6 L USM en de Canon 300mm F/4 L IS USM + 1.4 TC. Ook de snelheid is voor mij voldoende. Razz

Enorm bedankt voor julie hulp. Ik heb dit zeer gewardeerd en zeker de tips meegenomen in mijn besluit.

Nogmaals Bedankt,

MVG Jeffrey van Houten, Very Happy

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum