Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Back up maken?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 22:11    Post subject: Back up maken?
Vraagje.
Wat is een goede manier om back-ups te maken van je foto's op de computer?
Gebruiken jullie hiervoor een programma die dat automatisch 1 x per week of maand doet?

Groet Adri

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 22:43    Post subject:
Ik maak zelf een back-up door alle fotobestanden naar twee externe harde schijven te kopiëren. Dit doe ik elke keer als ik in mijn ogen echt belangrijke foto's heb toegevoegd. Eén van de schijven bewaar ik thuis en één bewaar ik ergens anders. Ik wissel regelmatig die van thuis met de andere zodat beide schijven aardig actueel blijven. Als het huis afbrand heb ik dus altijd nog het merendeel van mijn foto's

Overigens kan ik de harde schijf waarop de foto's in mijn computer staan er ook uittrekken, die zit in een laatje.

Arjen Drost

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 22:45    Post subject:
Ik gebruik nu een mac, en daar maakt time machine icm time capsule elk uur (!!) een backup van m'n computer. Werkt prima, hoef je nergens aan te denken.

Op m'n vorige (windows) pc gebruikte ik er een norton programma voor (Norton 360, tevens virusscanner). Daar kun je instellen hoevaak hij een backup moet maken.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 23:14    Post subject:
Ik gebruik net als Hendrik 2 externe harde schijven van 1 Tb. Met het gratis programma Synctoy maak ik de backups.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=E0FC1154-C975-4814-9649-CCE41AF06EB7&displaylang=en
Reply with quote

Anton Meijer

PostPosted: Sun 13 Sep 2009, 10:51    Post subject:
Als primaire backup gebruik ik een externe harde schijf, deze bewaar ik thuis. Daarnaast maak ik een backup bij de online backup dienst van KPN voor slechts €4,95 (ex btw) per maand een ongelimiteerde hoeveelheid data. Dit voor het geval er bijvoorbeeld thuis brand uit zo breken en de pc en de harde schijf verloren gaan. Zorg alleen dat je de encryptie key van de online data ook ergens buiten de deur hebt opgeslagen en kan bereiken anders is alsnog alle data verloren.

Groeten Anton
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Sep 2009, 20:48    Post subject:
Anton Meijer wrote:
Als primaire backup gebruik ik een externe harde schijf, deze bewaar ik thuis. Daarnaast maak ik een backup bij de online backup dienst van KPN voor slechts €4,95 (ex btw) per maand een ongelimiteerde hoeveelheid data. Dit voor het geval er bijvoorbeeld thuis brand uit zo breken en de pc en de harde schijf verloren gaan. Zorg alleen dat je de encryptie key van de online data ook ergens buiten de deur hebt opgeslagen en kan bereiken anders is alsnog alle data verloren.

Groeten Anton

Daar heb ik ook naar zitten kijken alleen de bottleneck is de upload snelheid. Als je met een paar gig aan data thuiskomt duurt de upload een eeuwigheid. Ik heb overigens een 20mb ADSL verbinding.
Back to top
Reply with quote

Anton Meijer

PostPosted: Tue 22 Sep 2009, 20:53    Post subject:
Op zich heb je daar gelijk in en het duurt idd een hele poos voordat je de boel geupload hebt. Dat heeft vooral te maken met de A uit ADSL namelijk Asynchroon. Dit betekent dat je wel een download hebt van 20Mb maar je upload (verzenden van data) een stuk lager is. Misschien maar 1,5 Mb. Echter het algoritme wat gebruikt wordt om de backup te maken als je de data 1 maal geupload hebt is zeer krachtig en snel.
Back to top
Reply with quote

Leeuwarden

PostPosted: Tue 22 Sep 2009, 20:59    Post subject:
Klopt, je hebt gelijk met de upload snelheid. Wel jammer want ik had er met liefde een paar euro p/m voor over gehad. ik heb wel testen gedaan bij andere soortgelijke aanbieders maar voor mij is het niet te doen. Er was 1 aanbieder waar ik mijn hele archief in 1x kon uploaden. Na een paar uur rekenen kwam was de optelsom dat ik een maand 24 per dag aan het uploaden zou moeten zijn om alles over te pompen. Ik heb zelf uiteindelijk een Drobo aangeschaft. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is de levensduur van Blu-Ray schijfjes. De brander is inmiddels "betaalbaar", de schijfje echter m.i. nog erg duur.
Back to top
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 12:16    Post subject:
Ik gebruik dit apparaatje: http://www.sharkoon.com/html/produkte/externe_gehaeuse/sata_quickport_pro/index_en.html?id=8

En kopieer elke keer als ik nieuwe foto's heb het bestand na me vaste schijf en na een van de schijven die in het apparaatje zit en die gaat daarna weer in de kast.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 15:11    Post subject:
Grappig apparaat Erwin2; vraagje: moet je dat apparaat eerst aan je PC koppelen of kun je direct data erop opslaan via die carddreader? Dat is me niet duidelijk uit de site.

In dat geval zou het een geweldige vervanger zijn van storage in het veld of op reis (mits stroom beschikbaar); kan je er gelijk een Tb inhangen.

gr, Phil

EDIT: helaas, moet toch aan een PC hangen voor gebruik.

wblink

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 15:37    Post subject: Re: Back up maken?
adri500 wrote:
Vraagje.
Wat is een goede manier om back-ups te maken van je foto's op de computer?
Gebruiken jullie hiervoor een programma die dat automatisch 1 x per week of maand doet?

Groet Adri

Ik gebruik Acronis True Image Home om op de eerste van de maand een volldige backup te maken: een "image-bestand", dus terugzetten geeft je de oude comp wee terug.

Daarna maak ik elke nacht een incrementele backup van mijn beide schijven, waar OOK de foto's op staan. Kost relatief weinig schijfruimte, wel veel tijd (mijn comps staat dan ook 24/7 aan),

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Thu 01 Oct 2009, 15:42    Post subject:
@Digibird
Nee, helaas moet je het wel aansluiten op je computer het is zeg maar een houder voor een externe schijf/Card reader (SD, SDHC, MMC/MS) wat je al aan geeft, om aan stroom te komen in het veld zal ook niet mee vallen. Het is al zo'n gesjouw met alles en als daar dan ook nog een zonnepaneel of een windmolen bij komt voor de stroom dat is zo onhandig. Het is alleen heel handig voor thuis als je extra opslag ruimte wil zonder je computer weer los te halen en te schroeven en met stekkertjes te lopen mieren.
Back to top
Reply with quote

Glenn Vermeersch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Oct 2009, 7:18    Post subject:
Hallo,

ik ben net overgestapt naar een 2Tb RAID-systeem (kijk maar even op tweakers pricewatch). Eerst werkte ik ook met twee externe harde schijven, maar dat liep bijna bijzonder pijnlijk af. Het relaas kan je lezen op:

http://glennvermeersch.blogspot.com/

Glenn

wblink

PostPosted: Fri 02 Oct 2009, 16:10    Post subject:
Berichten gelzen.

Enige ECHT betrouwbare optie lijk mij een externe backup service. Ik heb een tijd Carbonite gebruikt: erg goed.

MIJN probleem (dus niet noodzakelijk dat van anderen) was:

Ik maak (eerder genoemd) elke nacht een image backup. Op een moment dat ik die image backup terug zet is Carbonite de weg volledig kwijt (hun backup klopt uiteraard niet meer met mijn gegevens).

't Is een suggestie.

NB: Carbonite werkt ZEER efficient en goed! (en nee, ik heb er verder niets mee te maken).

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum