Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Wed 23 Sep 2009, 19:53 Post subject: Oostvaardersplassen
Hallo iedereen
Ik ben van plan om de tweede week van oktober een bezoek te brengen aan de Oostvaardersplassen. Ik zou zeer graag de zeearend en het baardmannetje eens op foto kunnen zetten hoe groot is mijn kans als ik deze kan fotograferen?
Hebben jullie misschien nog tips voor mij als ik de Oostvaardersplassen bezoek?
Ik dank u van harte op voorhand.
Groetjes
Pascal Gielen _________________ Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Canon 300mm 2.8L IS USM , Canon 100mm macro USM en nog een 1.4 teleconvertor.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Wed 23 Sep 2009, 20:30 Post subject:
Baardmannetjes aan het Julianapad of in het rietveld naar de Grauwe gans kijkhut. De baardmannen trekken door het hele gebied heen. Je hoort ze eerder als dat je ze ziet
Zeearend ik denk dat je kans kleiner of gelijk aan 0 is.
Heel misschien bij het Jan van den Boschpad. Maar de kans is zeer klein. Gebied is best groot. Ik heb ze in de afgelopen 4 jaar nog nooit gezien.
Succes.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Gender: Male Age: 54 Joined: 01 Jun 2009 Posts: 26 Location: Flevoland
Posted: Thu 24 Sep 2009, 6:24 Post subject:
De zeearend ben ik al regelmatig tegen gekomen. Soms bij de (grote) praambult en ook bij de lepelaarshut. Het Jan van den Boschpad wordt door velen genoemd maar ik heb daar nog nooit iets gezien anders dan een stipje in een telescoop, voor fotografie is die plek totaal nutteloos wat mij betreft. De baardmannetjes vind je zoals Ruud al schreef overal in het gebied, ben ze zelf ook als eens tegen gekomen op het pad naar de zeearend hut. Maar op het Julianapad maak je zeker kans.
Zeearend fotograferen lijkt me inderdaad lastig, aangezien het gebied erg groot is en ze vaak midden in het ontoegankelijke midden van het gebied zitten. Baardmannetjes moet met wat geduld bijna overal te doen zijn, ook op het Jan vd Bosch pad. De beste lokaties zijn daar waar je (over een pad, niet lukraak) door het rietveld kunt wandelen, bij het Julianapad (aan de oostvaardersdijk bij de Knardijk) of het pad naar de hut de Grauwe Gans, aan de Knardijk. Houdt er rekening mee dat de Oostvaardersdijk tussen Muiden en het gemaal 'De Blocq van Kuffeler) momenteel afgesloten is ivm asfalteringswerkzaamheden. Kon dinsdag met mijn fiets met moeite bij de Trekvogel en opgang naar de Lepelaarsplassen komen.
Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Thu 24 Sep 2009, 12:25 Post subject:
Allemaal hartelijk bedankt voor de info.
Ik dacht de Oostvaarderplassen in te rijden via de Torenvalk weg, is dit toch nog mogelijk?
Zitten er dan misschien ook nog wat krooneenden of zijn die al vertrokken?
Groetjes
Canon EOS 7D
Posted: Thu 24 Sep 2009, 13:22 Post subject:
Via de Torenvalkweg is geen probleem. Afsluiting is aan de andere kant van de Oostvaardersdijk.
Krooneenden zal je waarschijnlijk nog niet vinden. Is nog te vroeg.
Misschien wel een aantal vroege kuif -en tafeleenden.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Posted: Thu 24 Sep 2009, 19:12 Post subject:
Allemaal hartelijk bedankt.
Moest ik nu toch de zeearend zien in de schuilhut de Zeearend, kan ik hem dan fotograferen door het glas?
Zelf ken ik het gebied niet, hebben jullie misschien nog tips op hutten die ik zeker moet bezoeken, dan zou ik dat heel fijn vinden?
Groetjes
Canon EOS 7D
Posted: Thu 24 Sep 2009, 20:54 Post subject:
Nog even vergeten bij te vermelden. Weet misschien iemand waar ik een kaartje van de OVP kan vinden.
Met de schuilhutten en de namen van de gebieden opstaan?
Bij vullende commentaren op de vorige vragen blijven natuurlijk altijd welkom.
Groetjes
Canon EOS 7D
Posted: Fri 25 Sep 2009, 7:45 Post subject:
Hier kan je een kaart met de hutten downloaden:
http://www.grasduinen.nl/nieuws/routes/FietsOV-plassen_kaart.pdf
Welke hutten je moet gaan zien??
Lastig. Je kan niet van te voren zeggen wat waar zit.
Ik zou de auto op de parkeerplaats bij de winkel van Staatsbosbeheer zetten en gewoon gaan wandelen. Bij de winkel heb je al de eerste hut, de Kluut. Verder kan je naar de Zeearend lopen. Kom je rechts een kijkscherm tegen. Willen nog wel eens watersnippen zitten. Vanuit de Zeearend heb je wel een mooi uitzicht over het gebied. Willen nog wel eens edelherten voor de hut zitten, vos komt vaak langs, konicks te zien etc.
Rest is al verteld.
Groet,
Posted: Sat 26 Sep 2009, 21:23 Post subject:
Allemaal hartelijk bedankt voor de info!
Ik had ook nog graag eens een bezoek gebracht aan de Lepelaarsplassen.
Is dat momenteel interessant? Ik hoorde ook dat het niet zo gemakkelijk gaat zijn als ik die baardmannetjes redelijk op foto wil.
Tips over de OVP blijven natuurlijk welkom.
Groetjes
Canon EOS 7D
Gender: Male Age: 54 Joined: 01 Jun 2009 Posts: 26 Location: Flevoland
Posted: Sun 27 Sep 2009, 20:28 Post subject:
Je kan beter gewoon naar de OVP toegaan, er zijn al veel goede tips gegeven, maar of een plek interessant is weet je pas als je er bent. Iedere plek kan je in positieve als in negatieve zin verrassen. Helaas kan je de natuur niet boeken, de onverwachte ontmoetingen zijn toch vaak het mooist.
Posted: Sun 04 Oct 2009, 20:16 Post subject:
Hallo iedereen, ik ga volgende week zaterdag 10 oktober naar de OVP.
Ik was mij al een beetje aan het voor bereiden op het bezoek, dus was ik even waarneming.nl na aan het kijken.
Ik zag dan ook dat het Jan van den Bosenpad geweldig veel vogels telden. Onderandere grote grijze snip, roodhalsgans,... en nog veel meer, weet iemand of er ook goede fotografie mogelijkheid is op dit pad?
Groetjes
Canon EOS 7D
Posted: Mon 05 Oct 2009, 7:51 Post subject:
Fotografie kan je vergeten bij het Jan van de Bosch pad. Is eigenlijk alleen voor digiscopers. Alles ver weg. Ik heb een 500mm maar eigenlijk zijn de enige plekken waar je leuk wat kan fotograferen de bekende hutten en wellicht als je mazzel hebt op de wandelroute voorbij het bezoekerscentrum en de grote route van 5km. Maar die gaat dan ook langs alle hutten.
Groet,
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum