Ik heb voor mijn afstudeerwerkstuk zelf een klein jaar in een Nationaal Park vlakbij Bali gewerkt. Het heet Baluran. Neem de veerboot van Bali naar Java (kort stukje) en dan naar het noorden tot aan de uiterste NO-punt van Java net boven Banyuwangi. Het is een semi-aride savannegebied rond een uitgedoofde vulkaankrater. Het is het Afrika van Indonesie.
Het park is subliem op vogelgebied (kan je de vogelgids "Field Guide to the Birds of Java and Bali"van John Mac Kinnon aanbevelen). Ondermeer duizenden nachtzwaluwen, neushoornvogels, diverse soorten wilde pauwen etc. Maar ook wat betreft zoogdieren is het een walhalla. Rusa herten, muntjaks, Bantengs, waterbuffels, luipaarden, civetkatten, wilde zwijnen, stekelvarkens, zwarte en rode langoeren, javaanse makaken, wilde honden (adjaks), stekelvarkens , talloze soorte eekhoorns, etc. Maar ook veel zeeschildpadden, varanen en heel veel soorten slangen.
Mocht je een paar dagjes net buiten Bali willen doorbrengen dan is Baluran the place to be, er zijn relatief weinig toeristen en je kunt midden in het park heel basaal overnachten. Vlakbij de acco zijn ook de waterholes en de uitkijktoren (oktober/november is einde van de droge tijd!).
Ik ben zelf toen ook een week op Bali geweest en er waren toen veel mooie vogels tijdens de beklimming van die vulkaan op Bali, ik mee Gunung Anung
Gr Erik