Posted: Mon 12 Oct 2009, 16:03 Post subject: Kalibreren Sigma 150-500mm ?
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Canon EOS 40D + Sigma APO f/5-6.3 150-500mm DG OS HSM. Om mijn 40D zit de 'Tv' functie, als ik em hier opzet dan kan ik de gewenste sluitertijd kiezen.
Stel het is zonnig en ik selecteer een sluitertijd van 1/500 sec, ISO 400 en witbalans op zonnetje. Ik richt op een boom die in het zonlicht staat, laat de camera het diafragma bepalen en maak dan een foto. Als ik deze foto dan op de computer bekijk is de foto duidelijk onderbelicht.
Net even geprobeerd zoals hierboven, de camera koos zelf voor een diafragma van 9.0 én -2 stops. Als ik dan zelf handmatig de belichting bepaal (met 'M') kies ik een diafragma van 6.3 en géén stop onder- of overbelichting.
Nu is mijn vraag, hoe kan dit komen en is dit een normaal probleem?
Op internet had ik al eens gelezen over het kalibreren van je lens, zou dat in dit geval nodig zijn of heeft dan totaal geen zin?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt!
Gender: Male Age: 56 Joined: 03 Apr 2005 Posts: 119 Location: Den Haag
Posted: Mon 12 Oct 2009, 19:18 Post subject:
Die -2 stops lijkt mij de boosdoener. Die heb je zelf ingesteld en werkt wel op de Tv-stand, maar niet op M. Logisch, want jij wilt hiermee aangeven dat de camera anders moet belichten dan hij zelf heeft berekend. In de M-stand hoeft dat niet, aangezien jij dan zelf de instellingen bepaalt. _________________ Nikon Z8
Bedankt voor je reactie!
Maar het is zo dat ik NIET zelf die -2 stops heb ingesteld, dit doet de body vanzelf ookal heb ik em zelf gewoon op 0 gezet. Is het dan misschien een fout (in de software) van de body?
Posted: Mon 12 Oct 2009, 19:53 Post subject:
Beste Robbert,
Hmm, dan zou ik het eigenlijk ook niet weten.
Misschien dat een Canon-gebruiker je beter kan helpen, al lijken mij de instellingen van belichtingscorrectie toch vrij universeel. _________________ Nikon Z8
Dit heb ik gezien in de zoeker van m'n camera, hier kun je zoals je zelf ook wel zult weten de instellingen nog eens bekijken voordat je de foto maakt.
Posted: Tue 13 Oct 2009, 15:07 Post subject:
Henc wrote:
Arjen,
Dit heb ik gezien in de zoeker van m'n camera, hier kun je zoals je zelf ook wel zult weten de instellingen nog eens bekijken voordat je de foto maakt.
Groeten,
Robbert
Dan heb ik het vermoeden dat je naar de belichtingsindicatie zit te kijken en niet naar de belichtingscorrectie.
Zie:
Wel vreemd dat ie dan niet voor een groter diafragma dan 9 kiest. Haal je de instellingen van M en Tv niet door elkaar? Dan zou het namelijk wél logisch zijn, aangezien 6.3 je maximale diafragma (ingezoomd) is en je lens dus niet meer kan licht kan vangen.
Edit: het kan ook zijn dat je met het scherpstellen de belichting vastzet. Na herkaderen op een niet belicht stuk boom geeft ie dan onderbelichting aan met die instellingen. Bij mijn Nikon-instellingen geeft ie dat niet aan, maar misschien bij Canon wel. _________________ Nikon Z8
Last edited by Jocrisse on Tue 13 Oct 2009, 15:17; edited 1 time in total
Posted: Tue 13 Oct 2009, 15:09 Post subject: Exposure Compensation (EC)
Hoe stel je je exposure compensation in?
De toets bij het bovenste display is alleen voor FLASH exposure compensation. Als je je normale lichtmeting wil veranderen moet je je aan/uit knop in de bovenste positie zetten, kort de sluiterknop indrukken en dan met het achterste wiel de juiste setting instellen. Zit je wellicht te kijken naar de FLASH exposure instellingen?
Alles resetten naar factory default kan wellicht ook een optie zijn.
Het heeft in ieder geval geen zin de lens te calibreren, tenzij deze op andere camera's hetzelfde probleem geeft. Dan is er wellicht iets mis met het diafragma van de lens.
Succes,
Ron _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
@ Jocrisse,
Volgens de afbeelding die je hierboven hebt geplaatst kijk ik naar: Exposure level indicator, Exposure compensation amount, AEB level.
Voor zo ver ik weet haal ik M en Tv niet door elkaar. In de modus Tv kun je de gewenste sluitertijd instellen, de camera beplaald dan zelf het geschikte diafragma. In de M - modus kun je handmatig belichten door zelf de sluitertijd én het diafragma te bepalen.
Volgens mij zet ik of de camera de belichting niet vast, maar 'berekent' de camera constant het juiste diafragma (in Tv), omdat ik de camera in mijn geval heb ingesteld op AI SERVO (klopt dit).
@ Ron,
Volgens mij kun je de exposure compensation instellen door het meest rechtse knopje (ISO) boven het 2e (kleinste) lcd-scherm in te drukken. Daarna kun je d.m.v. het snelkeuzewiel (met SET-knop in het midden) de gewenste waarde selecteren.
De aan/uit knop heb ik overigens altijd bij het fotograferen op de bovenste positie staan.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik inderdaad naar Flash Exposure zit te kijken.
Misschien dat mijn probleem nu is opgelost aangezien ik, na het half indrukken van de sluiterknop de waarde weer op 0 heb gezet, terwijl deze op -2 stond.
Posted: Tue 13 Oct 2009, 16:12 Post subject: Advies
Ik zou de aan/uit knop niet altijd op de hoogste stand zetten. Het kan daardoor voorkomen dat je per ongeluk je settings wijzigt. Daarom is ook die middenstand bedacht. _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum