Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Beginnersvraag

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Oct 2009, 13:47    Post subject: Beginnersvraag
hallo iedereen,
ik heb het forum eerst beetje dorgelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit, ik heb namelijk een vraag.
Ik fotografeer al een paar jaar natuur, maar wel allemaal met een klein compactje, ik wil echter meer en ben dus van plan een spiegelreflex te kopen (ben dus compleet leek op spiegelreflexgebied). Mijn budget is echter heel laag, ben nu aan het sparen voor de camera en daarna zou ik ook graag een lens willen kopen voor vogelfotografie.

Mijn vraag is dus ten eerste zijn deze camera's geschikt voor vogelfotografie?:

Nikon D 3000 Kit + 18-55 mm II

Canon EOS 1000D + 18-55mm

Sony A230 Kit + DT 18-55 mm

Kunnen er op deze camera's lenzen geplaatst worden die geschikt zijn voor vogelfotografie? Zo ja wat zijn dan goede lenzen (budget 500-900)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen Smile

Alvast bedankt!

Vriendelijke Groet,
Merijn
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Oct 2009, 14:05    Post subject:
Je kunt wel stellen dat tegenwoordig allle digitale spiegelreflexcamera's geschikt zijn voor vogelfotografie. Nikon en Canon camera's hebben een streepje voor omdat er voor deze merken de meeste lenzen voorhanden zijn. Je kunt best starten met een 2e hands camera. Probeer echter zoveel mogelijk geld te investeren in een goede lens/objectief. Een goede starters lens is bijvoorbeeld de Sigma 50-500mm al heb ik hier zelf geen ervaring mee. Andere veel gebruikte combinatie is de Canon 300mm f/4 + 1.4x extender. Mooie allround lens die ook prima te gebruiken is voor vlinders en libellen i.v.m. de korte scherpstelafstand. De Canon 400mm f/5.6 is ook een prima objectief, maar bij de meeste camera's vervalt de autofocus wanneer je een extender gebruikt. Ook is de scherpstelafstand ruimer zodat de bruikbaarheid wat minder is. Beide objectieven zijn van prima optische kwaliteit en scherpte. Worden ook regelmatig 2e hands aangeboden.
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Wed 14 Oct 2009, 15:54    Post subject:
Hoi Merijn,
Dat valt niet mee. Je neemt eigenlijk een beslissing voor de rest van je leven. (uitzonderingen bevestigen de regel) Ook ik denk niet dat er slechte camera's bestaan. Nikon en Canon zijn de koplopers en daar is 2e hands ook veel voor te vinden. De grotere objectieven van Canon zijn veel goedkoper dan die van Nikon. Daar denk je nu nog niet aan maar als je eenmaal besmet bent met het virus dan wil je straks toch een 500 of 600mm. Ik heb zelf voor Nikon gekozen en nog twijfel ik wel eens...

Het advies van arie, de sigma 50-500, is zeker het overwegen waard. Kijk eens naar de foto's van Els Brandenburg, daar zitten juweeltjes tussen.
http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=els+branderhorst&personal_album=0

Wat je ook kiest en welk merk je ook kiest, het is de fotograaf die de foto maakt.
Reply with quote

Merijnloeve

PostPosted: Thu 15 Oct 2009, 8:24    Post subject:
dank jullie wel! dit zijn hele handige tips, het is idd altijd nog de fotograaf idd die de foto maakt. Ik durf nu al wat serieuzer te kijken naar spiegelreflexcamera's., maar tweedehands, is dat niet altijd beetje twijfelachtig?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Oct 2009, 10:01    Post subject:
Heb je al in het natuurfotoblog gekeken?

Merijnloeve wrote:
....maar tweedehands, is dat niet altijd beetje twijfelachtig?

Misschien ken je iemand met verstand van zaken, die met je mee wil gaan?
Er zit een zeker risico aan dat het apparaat niet goed is. Wat ik zelf doe is een termijn afspreken met een koper waarbinnen de koop (onbeschadigd) ongedaan mag worden gemaakt. Bijvoorbeeld een week. Binnen die tijd kun je echte problemen wel opsporen. Als je een lage prijs betaalt, is het niet zo erg als de camera niet je hele leven lang mee gaat.

Wat ook ik zou doen is een mooie lens kopen en daar een goedkope camera bij zoeken. Binnen jouw budget moet je met een beetje zoeken een lens als de 50-500 2e hands kunnen kopen.
Let op, als je je tot budget aankopen beperkt, dan hoef je je niet tot canon en eventueel nikon te beperken. De andere merken kunnen prijstechnisch interessanter zijn, met name pentax en samsung. Je kunt ondertussen orienteren op een echt systeem. Je oude spullen biedt je dan weer 2e hands aan. Misschien wel voor bijna dezelfde prijs als je ze 2e hands kocht (de lens dan, de camera schrijf je flink af).
Tip: voor je een 2e hands ding koopt, moet je effe bij iemand bekijken hoe zo'n apparaat klinkt en aanvoelt als het nieuw is. Begin er vast mee.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum