Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

advies gevraagd!!!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 14 Aug 2005, 22:51    Post subject: advies gevraagd!!!
Verwijderd

Last edited by zusheid on Tue 18 Mar 2008, 14:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Aug 2005, 7:12    Post subject:
Beste Kim,
als ik je vraag zo lees dan lijkt het alsof je het fotograferen puur als hulpmiddel wil gaan gebruiken om je vogels beter te leren kennen. Daar is op zich niets mis mee, maar als dat je feitelijke doel is kun je dat sneller en eenvoudiger bereiken op de meer traditionele manieren. Ongetwijfeld is er bij jou in de omgeving een vogelwerkgroep aktief of ken je iemand die al wat beter in de vogels zit. Samen met anderen het veld in en daar leren van hun ervaringen gaat zondermeer veel sneller dan alles zelf achter je schermpje opnieuw moeten uitvinden. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik je vraag verkeerd interpreteer en dat je eigenlijk ook heel graag vogelfoto's wil gaan maken, maar door de bomen het bos niet meer ziet (laat staan de vogels). Er zijn idd nogal wat mogelijkheden en het aanbod aan camera's is enorm. Het zou wel helpen voor de mensen die je van advies willen dienen wanneer je een indicatie van je budget zou geven.
Met vriendelijke groet,
Jaap

Michiel

PostPosted: Mon 15 Aug 2005, 10:55    Post subject:
Ik heb een beetje dezelfde overtuiging dat determinatiefoto's/bewijsfoto's handig zijn.

Ik kocht de Panasonic DMC-FZ 5, 12x optisch en 4x digitaal
(36-432 mm), voor een goeie € 500 (met SD kaartje 512 Mb)

Het is een goed toestel voor zulke foto's, in Frankrijk heb ik er echt wat aan gehad, bvb determinatie van grauwe kiek tot rotsmus. Natuurlijk moet je eerst proberen te kijken met je atele, als je everrekijker of r niet uitgeraakt maak je snel een plaatje, en achteraf kun je nog het een en ander te weten komen. Als je niet te ver zit kun je soms nog eens een goeie vogelplaat maken. Vogels zijn denk ik één van de moeilijkste onderwerpen voor fotografie.

Maar ook voor de rest is de camera ook goed, familiefoto's, panorama's, macro (niet super natuurlijk) en het toestel heeft een degelijke flash ingebouwd. De lens is vast wat betekent dat je er geen andere lenzen kunt opzetten. Het toestel is compact en handig in gebruik.

Mss ben ik te veel aan het boffen ermee maar ik ben er tevreden van.

In diezelfde klasse (superzoomcompact) heb je ook nog een canon powershot S1/2 IS, de konika minolta dimage Z5, een sony,...

Voor wat voorbeelden van foto's genomen met mijn toestel, hier een fotoverslagje van een reis

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=3034
Back to top
Reply with quote

zusheid

PostPosted: Mon 15 Aug 2005, 21:04    Post subject:
verwijderd

Last edited by zusheid on Tue 18 Mar 2008, 14:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 22:16    Post subject:
Kim,

Ik denk dat je het met een budget van 250 niet gaat redden. Een optische zoom van 12x heb je eigenlijk minimaal nodig. Mijn ervaring is dat zelfs met een teleconverter erbij dit krap genoeg is. Je moet dan nog vrij dicht bij de vogels zitten wil je thuis conclusies uit je plaatjes kunnen trekken.
De geopperde FZ5 is een dijk van een camera maar heeft een groot nadeel, namelijk geen handmatige scherpstelling. Vooral in combinatie met een teleconverter gaat dit parten spelen is mijn ervaring. De autofocus werkt dan niet geheel naar behoren, het resultaat met handmatige scherpstelling is aanzienlijk scherper.
Wat je kan doen is bijv de FZ10 2e hands pakken. Over deze panasonic camera's is genoeg informatie te vinden op het net. Niet dat ik aandelen heb in panasonic of zo maar het zijn echt geweldige toestellen. De lens is van zeer goede kwaliteit, je hebt vele instel mogelijkheden, een simpel en snel menu en de mogelijkheid om voorkeurs instellingen onder de draaiknop te programmeren zodat je snel de beschikking hebt over een bepaalde instelling. En minstens zo belangrijk, een geringe afdruk vertraging en het snel kunnen schieten van een 2e plaatje. Bij mijn weten is in deze serie camera's alleen de sony H1 sneller.
Gaat het niet om het onderscheiden van moeilijkere soorten en is beeld scherpte niet je eerste prioriteit dan zou je ook een camera zonder de manual focus kunnen pakken. O ja, de panasonic heeft een f van 2,8 over het gehele zoom bereik en een geweldige stabilisatie fuctie. (misschien nog wel het meest belangrijke) Het is mogelijk om met 12 x optische zoom uit de hand te schieten, zelfs met teleconverter ervoor. Dankzij die lage f kun je vaak ook wat kortere sluitertijden hanteren wat het schieten uit de losse hand ten goede komt natuurlijk.
Kortom,
De Lumix serie is uitstekend om snel even dat bewijs plaatje te maken zonder gedoe met statieven en handen vol geld uit te geven. Kop je een niet nederlands toestel, dan kun je nog een een 50 euro of meer besparen. En nee, ik heb ECHT geen aandelen in matsushita
Back to top
Reply with quote

Michiel

PostPosted: Thu 18 Aug 2005, 11:59    Post subject:
Voor determinatiefoto's heb ik nog niet veel tekorten ondervonden aan de FZ 5, een teleconvertor erop is normaal geen optie bij deze, daar dient de FZ 20 voor.
Maar natuurlijk hoe dichter je komt en kunt zoomen hoe beter.
Back to top
Reply with quote

zusheid

PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 7:29    Post subject:
Verwijderd

Last edited by zusheid on Tue 18 Mar 2008, 14:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 7:38    Post subject:
Dag Kim,
een teleconverter (bij sommige merken ook extender genoemd) is een extra hulpmiddel waarmee je de vergroting van je camera/objectief combinatie kunt vergroten. bij camera's met een verwisselbaar objectief zoals spiegelreflexcamera's komt de teleconverter (kortweg TC) tussen de camerabody en het objectief. Bij "compact camera's" zonder verwisselbare lenzen bestaat de TC meestal uit een voorzetlens die je dus als een soort filter op de bestaande lens van de camera bevestigt. Idd heeft een TC zowel voor- als nadelen; grootste voordeel is natuurlijk dat je meer vergroting hebt (een 300 mm lens met 2x TC wordt "ineens" een 600 mm ). Daar staat tegenover dat je wel wat moet inleveren en dan met name de hoeveelheid licht wat natuurlijk ook logisch is want in feite verklein je de beeldhoek zodat er minder licht door je lens op de sensor valt. Doordat je minder licht hebt zul je dus A) langer moeten belichten wat niet altijd kan bij vogels vanwege de bewegingsonscherpte of B) je iso waarde moeten verhogen wat kwaliteitsverlies geeft door ruis en bovendien C) raak je bij veel camera's de autofocus-mogelijkheid kwijt bij mindere lichtomstandigheden.
Hoop dat ik een beetje duidelijk was Wink
Groet,
jaap

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum