Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke body moet ik kopen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 9:58    Post subject: Welke body moet ik kopen?
Ik heb eindelijk een reden (Canon IS3 kapot Sad ) en het budget (prijsje gewonnen en loonsverhoging Very Happy ) om de overstap te maken naar DSLR. Maar welke???? Ik heb uiteraard al flink rongekeken ophet web en bij elk nieuw review en elke nieuwe camera wordt het weer ingewikkelder. Wie kan en wil mij helpen het kkaf van het koren te scheiden?? Om jullie te helpen mij te helpen het volgende:

Waar? Ik woon in Panama, daar is het warm en vochtig en in het oerwoud is niet veel licht beschikbaar. Buiten het oerwoud daarentegen (wetlands) heb je een zonnebril nodig

Wat? Macro (vlinders, libellen, bloemen) en Tele (vogels en nog meer vogels)

Hoeveel? Ik dacht zo tussen de 1000 en 1500euro uit te geven aan de body en ongeveer 1000 euro aan de eerste lens (ook hiervoor zijn suggesties welkom)

PS: Ik kom de camera waarschijnlijk kopen in NL, maar de grote merken (Canon, Nikon, Sony etc) hebben vertegenwoordigers in Panama).

Alvast bedankt
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 10:07    Post subject:
check het natuurfotoblog, en je leest mijn mening.
Back to top
Reply with quote

keesgroenendijk

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 10:26    Post subject:
Peter, je denkt dat de Canon EOS 40D een betere optie is dan de nieuwe 50D of de nog nieuwere (en duurdere) 7D?
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 11:38    Post subject: Mijn idee ? Lees verder
In plaats van het kopen van een nieuwe body zou ik gaan voor 2 nieuwe lenzen (100 macro en 300/4.0 IS ?) en een 2e hands 40D kopen. Deze zijn nu al te 2e hands te koop voor € 450.

Zoals ik altijd zeg, een camera heb je voor even. Lenzen zijn voor het leven... Daarnaast schrijf je gewoon erg veel af bij een nieuwe camera. Binnen 2 jaar nog maar een kwart of minder waard en da's geld weggooien.

Succes met je keuze.

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 11:46    Post subject:
Vlinders, libellen en bloemen zijn ook nog goed met de 300 F4 te fotograferen. Deze lens heeft een minimale scherpstel afstand van 1,5m. Als het echt macro wordt dat heb je idd meer aan een echte macro lens zoals de eerder genoemde 105mm (?) macro die zeer goed schijnt te zijn.

Voor vogels kiezen veel mensen voor deze zelfde 300mm F4 i.c.m een 1.4 converter. Over het algemeen juist om flexibel te blijven voor bijvoorbeeld libellen en vlinders.

Zowel een 40D als een 300mm F4 zijn met regelmaat 2e hands te vinden.

Gr. Bob

keesgroenendijk

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 12:13    Post subject:
Ron en deBob, ik ben maar even in NL, dus de kans dat ik een goede slag kan slaan op de tweedehands markt is niet groot. Ik ben daarom wel bereid om 1000 tot 1500 euro uit te geven voor een goede body die behoorlijk tegen de elementen bestand is.

Maar evenzogoed bedankt voor de raad, ook betreffende de keuze voor lenzen. Ik heb (veel) vaker gelezen dat de 300/4.0 IS een goede keuze is. Hebben jullie ook nog een suggestie voor een goede converter als ik extra mm wil?
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 12:22    Post subject:
je hebt dus ca. 2500,- euro om uit te geven?

voor 2400,- heb je een nieuwe 50D met canon 300mm F4 L IS en canon 1.4x extender, kan je voor die 100,- euro cf kaartjes en evt. een extra accu kopen.

zoals eerder gezegd kan de 300mm ook erg goed gebruikt worden voor vlinder en libellen, zodat je verder kan sparen voor een evt. echte macrolens.

een nieuwe 40D is maar 100,- euro goedkoper dan de 50D, als je dan toch nieuw koopt dan zou ik ook voor de nieuwste gaan, maar je zou ze eens kunnen vergelijken.

voor 500,- euro extra heb je de allernieuwste: 7D, daar weet ik eigenlijk niet heel veel van maar die zou je zelf eens kunnen vergelijken met de 50D en de 40D.

succes me je keuze.

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 12:53    Post subject:
Weet niet of de 40D wel weathersealed is bij Canon. Lijkt me wel een vereiste bij een regenwoud.
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 13:54    Post subject:
De 7D heeft inderdaad een stuk betere weather sealing in vergelijking tot de 40D. Lijkt me in een regenwoud wel zo handig. Aan de andere kant is de 7D misschien wel een wat ingewikkelde SLR om mee te beginnen...

Qua lens zou ik inderdaad voor de 300mm f/4.0 gaan, icm de canon 1.4x converter. Een veel gebruikte combi en kun je als het te donker is de converter er nog tussenuit slopen Smile

Maar ik ben wel bang dat je voor dit setje net boven je €2500,- gaat komen, nieuw.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 14:24    Post subject:
ik denk dat een Pentax K20D een goede keuze is.

en ik denk dat elke van de door jouw genoemde Canon's een goede keuze is. Waarbij ik zelf dan graag het geld voor de 7D beschikbaar zou willen hebben. Dit lijkt me op dit moment de ideale camera voor vogelfotografie. Ik denk dat ie zelfs beter is dan de d300 die ik zelf gebruik.
(Tenzij je heel zeker weet dat je bijzonder dicht bij de vogels zult zijn, of je heel ambitieus bent in vliegende vogels en/of je heel vaak bij heel slecht licht moet werken.)

Waarom ik dat vind staat in het blog.
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 14:28    Post subject:
Als je het je kan veroorloven zou ik ook gaan voor het setje Canon 7D en de 300F4IS met convertor. Dit is ideaal om vogels en macro mee te doen!

@peter, waarom is een Pentax K20D zo'n goede keus? Lenzenaanbod hiervoor is vel minder! Ik zou toch voor Canon of Nikon gaan!

Ik heb nu zelf een 400D en bij mij draait het spaarvarken ook overuren om een 7D aan te kunnen schaffen!

Job
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 14:32    Post subject:
qua regenwoud.
Grootste probleem lijkt me de extreme luchtvochtigheidsgraad en eventueel temperatuurwisselingen die tot condensatie in de camera leiden. Remmen van het probleem doe je met silicagel en 'wheatersealing'. Enige echte remedie daar tegen is een goedkope camera en reserve geld om regelmatig een nieuwe te kopen.

Dit geldt ook voor de lenzen, met daarin veel gevoelige elektronica, naast de kans op schimmel op het glas.

Tip: stel je vraag over 't regenwoud ook eens op nederpix. Of stel een vraag aan mensen hier op birdpix die foto's van tropische vogels plaatsten.
Back to top
Reply with quote

keesgroenendijk

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 14:58    Post subject:
Allemaal enorm bedankt voor de adviezen. Ik laat op dit moment navraag doen voor de kosten van een Canon 7D, 300mmF4 IS en een 1.4 converter. Als bruin dat niet kan trekken, dan wordt het vermoedelijk de 50D.

We hebben een kamer met airco waar pc en andere electronica bewaard wordt en we gaan op zoek naar een goede leverancier van bergen silicagel

Vogels in Panama zijn niet enorm schuw, soms kun je met een beetje geduld op minder dan 5 meter komen. Een hele grote tele is dus niet nodig, zeker niet als ik 18 megapixels heb om te croppen. Vooral kolibrietjes hebben (terecht) zoveel verrouwen in hun snelheid en wendbaarheid dat je dichtbij kunt komen. Trogons, de Quetzal en de harpijarend laten zich daarentegen niet echt goed benaderen, of ze zitten 20 m hoog in een boom, zodat je een foto met 'cloacaperspectief' krijgt.

Ik zal eens kijken wat mensen zeggen over fotograferen in het oerwoud.
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 15:37    Post subject:
In het jongste nummer van Dutch Birding staat een artikel over vogels in Panama van Enno Ebels en Roef Mulder. Zeer interessant om te lezen, met prachtige foto's, inderdaad vaak ook met 300 mm, zie de samenvatting hier http://www.dutchbirding.nl/journal.php?show_summary=true&journalid=224&contentid=1
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 02 Nov 2009, 17:00    Post subject:
keesgroenendijk wrote:
Trogons, de Quetzal en de harpijarend laten zich daarentegen niet echt goed benaderen, of ze zitten 20 m hoog in een boom, zodat je een foto met 'cloacaperspectief' krijgt.

ha! een nieuw woord in de birdpixgemeenschap, het bestaande begrip 'reetblik' mag worden gefossilifiseerd.

Af te korten met ccpp stel ik voor (hoewel ccppc ook leuk is).
ter verrijking van het begrip 'cccc-foto' van martijn de jonge.
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 16:15    Post subject:
Wat doe je in Panama?

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1