Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

computer

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 15:01    Post subject: computer
hallo

ik heb een paar weken terug al in het forum geschreven over een nieuwe laptop. omdat veel mensen het afraden omdat het beeldscherm niet goed is ga ik toch voor een desktop.
ik heb op de zoom experience alvast een mooi beeldscherm van eizo gekocht nu moet er nog een computer bij komen.
bij de computer winkels waar ik ben geweest hebben ze het steeds over het laten bouwen van een computer. ik kreeg dus een blaadje mee met een hele lijst allemaal woorden zoals processors. zelf heb ik géén idee wat ik er dus in moet laten zetten. mij vraag is nu wat jullie voor een computer hebben en wat jullie er allemaal in hebben zitten. misschien hebben jullie nog tips over wat ik moet kopen.

alvest bedankt

roel
Back to top
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 15:08    Post subject:
Kijk eens naar een iMac, zie http://store.apple.com/nl/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MTAyNTM5OTY. Perfecte computers met een prachtig beeldscherm en veel meegeleverde software. Bestel er Aperture bij en je kunt meteen aan de slag. Je Eizo-scherm kun je via Birdpix wel weer verkopen.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 15:29    Post subject:
Of je koopt een 2e hands 24" Imac. Koop je rond de 1000 Euro.

Zelfbouwen lijkt moeilijker dan het is (heb er zo`n 5000 gebouwd Very Happy ). De vraag is of je de meerprijs voor zelfbouw wilt uitgeven. Er zijn genoeg leuke kant en klare machines te koop.
Op dit moment zijn qua prestaties de Intel processoren erg goed en redelijk goedkoop. Een goede koop op dit moment is de I7- I860 van Intel. Een Asus P55xxx moederbord erbij een beetje geheugen 3 of 4 gig (ligt er een beetje aan of je een 32 of 64 bits besturingssysteem gaat draaien), een paar harddisken van 1 terabyte en een goede 512mb of 1 gigabyte videokaart (nVidia of Ati) kast eromheen met een 500 watt voeding, dvd-brander erin en gaan. Schat dat je voor 800 a 1000 Euro een heel eind komt.

Mijn huidige pc is een Amd X64 6000 met 4 gig geheugen, ruim 5 terabyte aan harddisken, 512mb nVidia videokaart, 24" Acer en 17" Sony monitoren en dvd speler en brander. Maar de pc is aan vervanging toe Very Happy Even de kerst afwachten.....

Succces.

Groet,
Ruud

Last edited by Ruud van Veenschoten on Tue 03 Nov 2009, 15:33; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 15:30    Post subject:
Hij heeft net een nieuwe monitor gekocht en je adviseert dan een compleet ander systeem.... Soms lijkt het op de verschillende forums wel alsof er naast de Mac niks deugt. Die flame-war is nog erger dan Canon-Nikon, Campagnolo-Shimano, etc.

Ik draai met een systeem als dit: klikkerdeklik, aangevuld met een Asus GF9600GT kaart.
Qua prestaties ruim voldoende om RAW bestanden goed te kunnen verwerken. Wil er alleen nog een snelle externe cardreader bij hebben, want de meeste standaardlezertjes zijn wel heeeeeel langzaam.
3-4GB intern geheugen zou ik altijd aanraden, dat versnelt je systeem aanzienlijk.

Gert van Binsbergen

PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 16:43    Post subject:
Hier een Athlon 5050e (2.6 Ghz) + 2GB + HD 3870. Voldoende voor RAW-bewerking iig. En een beetje gamen natuurlijk Wink

Trouwens pas nog een speciale fotobewerkings-pc gezien met 12GB geheugen Razz

Voor 500 euro moet je makkelijk een goede pc in elkaar kunnen draaien
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 17:10    Post subject:
ik zie net op nederpix een hele leuke bijdrage op vrijwel dezelfde vraag...
www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=40397#40397
Back to top
Reply with quote

roel pancras

PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 18:47    Post subject:
allemaal bedankt voor de antwoorden.
ik las van rudo: een beetje geheugen van 3 a 4 gig maar het hangt af van het besturings systeem. wat word daar mee bedoeld

roel
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 18:56    Post subject:
Ik heb er ook een zelf samengesteld en kwam rond de 700 euro uit. (alleen systeemkast) Ik heb nu een machientje draaien dat voorlopig weer een paar jaar mee kan.

Intel Core2 quad 2400

Asus P5QL-E moederboord

Samsung 500 gig Sata harde schijf

4 Gig Kingston DDR2 intern geheugen

Corsair voeding 520 Watt

Coolermaster Elite kast

Ati Sapphire 512 MB videokaart

Sata DVD speler/brander.

Groet, aad

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Nov 2009, 18:59    Post subject:
Quote:
ik las van rudo: een beetje geheugen van 3 a 4 gig maar het hangt af van het besturings systeem. wat word daar mee bedoeld

Een windows versie van 32 bit oftewel de X86 versie kan maximaal 3,2 gig gebruiken. Dus heb je aan 3 à 4 gig voldoende.

Een 64 bit versie kan met 16 gig werken.

Groet, Aad

DanielJ

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 20:59    Post subject:
IN het verlengde hierop:
Als ik mijn moederbord en processor vervang en alle andere componenten gebruik, hoe start mijn pc dan de 1e keer op?
Start dat bord+processor dan gewoon op vanuit zijn bios oid?

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 21:37    Post subject:
Niet, naar alle waarschijnlijkheid Wink Of in ieder geval met een "blue screen of death" (befaamde blauwe windows crashes).
Als je van Intel naar een nieuw Intel systeem gaat kan je geluk hebben dat de pc gewoon opstart, dan de drivers van het moederbord en zo installeren en draaien. Mijn ervaring is echter (ruim 20 jaar pc en server ervaring) dat je het besturingssysteem opnieuw moet installeren. Wat hoe dan ook na een tijd wel goed is.
Is alles weer schoon en snel......

Groet,
Ruud

leclerc

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 21:39    Post subject:
Er zijn nu PC met Window 7 in de handel, waardoor de PC`s met
Window XP waarschijnlijk goedkoper worden. Keus is er genoeg
en verschillende komponenten kan jezelf inbouwen. Met de al op PC installeerte system kan je direct starten. Met een aparte harde schijf oa. 4 GB heb je genoeg plaats voor fotos.
Teveel fotos op de PC maakt die op den duur langzamer. Alles uit
ervaring geleerd. Groet Jane
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 9:11    Post subject:
Zijn er al mensen met ervaring met Windows 7? Mijn laptop draait op Vista en ik vind het helemaal niks. Mijn desktop op XP draait veel stabieler en sneller (ondanks mindere componenten).

Gert van Binsbergen

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 11:36    Post subject:
DanielJ wrote:
Als ik mijn moederbord en processor vervang en alle andere componenten gebruik, hoe start mijn pc dan de 1e keer op?
Start dat bord+processor dan gewoon op vanuit zijn bios oid?

Ik heb een keer mijn processor vervangen, eerste en tweede allebei een AMD, maar dat ging foutloos, geen verschillen gemerkt met de 'oude' processor, behalve de snelheid dan Smile
Back to top
Reply with quote

BenKwint

PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 14:18    Post subject:
Hoi roel,

ik ben nog redelijk nieuw op dit forum maar waar je wat mij betreft op moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe computer is dat je een 64bits versie neemt van een besturings systeem. Hierdoor beperk je jezelf niet in geheugengebruik. Althans er zit altijd een limiet op maar die limiet zal je waarschijnlijk niet raken voordat je weer een nieuwe computer gaat kopen. Dus zolang je een 64bits besturingsysteem hebt zit je wel goed wat dat betreft.

Als je gaat kijken naar de hoeveelheid geheugen dat je nodig hebt. Als je windows vista of 7 gaat draaien op je nieuwe systeem raad ik je aan om 4 gig te nemen... Dan heb je genoeg om je ding te kunnen doen en dat ook nog redelijk snel.

Als je veel foto's gaat bewerken neem dan een erg goede videokaart. Dit zorgt ervoor dat dat soort bewerking sneller zullen gaan. Veel beeldbewerkingen worden namelijk door je processor uitbesteed aan je videokaart.
Dan moet je bij het aanschaffen van je videokaart ook goed opletten dat je videokaart je monitor ondersteunt. Dit houd in dat als je bv een 30" scherm zou willen hebben ( zou niet weten waarom en ik weet niet wat je al gekocht hebt ) je videokaart dit wel moet kunnen ondersteunen... Dat is bijvoorbeeld niet altijd zo. Mijn videokaart kan bv maar een max resolutie aan van 2048x1536 aan. Als je een 30" scherm wilt ondersteunen heb je overigens ook 2 video uitgangen nodig op je videokaart.

Dan nog even wat over harddisks... Deze heb je in alle soorten en maten. Misschien heb je wel eens gehoord van solid state disks. Met dit soort harddisks krijg je een super snelle computer.
Maar goed alle voordelen hebben ook een nadeel. Solid state disks zijn wat sneller kapot. Dit houd in dat ze na 4 jaar kapot kunnen gaan ipv van na 8 jaar.
Als je een pc voor langere tijd koop koop dan een snelle hardschrijf maar geen solid state disk.

Dan nog even kort iets over processoren. Ik ben zelf een grote liefhebber van intel processoren.
Dit is tegenwoordig niet meer zo heel erg belangrijk gezien je multi-processor pc's koop maar in het verleden was het zo dat als je een computer wilt hebben die veel dingen tegelijk kan koop dan een intel en anders kies je een AMD. AMD processors waren dan ook vroegen eigenlijk altijd game computer processoren. Tegenwoordig loop je hier pas tegenaan als je zeg 12 programma's tegelijk gaat draaien. Maar goed wie doet dat dan ook. Dus processor zou ik me niet al te veel zorgen over maken.
( 1 puntje nog hier, als je nog een oude computer hebt die maar 1 processor heeft. Stel dat is een 3.2 Ghz processor dan is die niet sneller dan zeg een 2.2Ghz duo core of quad core, dit is niet vergelijkbaar vanwege processor verbeteringen en doordat je meerdere processors koopt in feite )

Das een beetje al het advies wat ik je kan geven. Ik kan je wel zeggen dat alles wat je tegenwoordig kunt kopen in feite wel genoeg is om foto's te kunnen bewerken. Je scherm is het belangrijkst. Probeer ook zodra het systeem helemaal klaar staat ook je scherm te kalibreren zodat je zo realistisch mogelijke foto's krijgt. Dit kun je bv doen door wat foto's af te laten drukken bij je vaste drukker, als je die hebt natuurlijk. En dan aan je instelling blijven schuiven totdat wat je op het scherm ziet overeen komt met je foto.

Dan nog even het systeem wat ik heb staan. Hij is alweer wat ouder maar hij doet nog steeds alles prima.
- Intel core 2 duo 2.4 Ghz (6600)
- Asus P5B moederbord
- 2gb ram geheugen
- nvidea GeForce 7600GT Silent
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 15:19    Post subject:
Nog even een opmerking over SSD schijven.
Het slimste is om op je SSD schijf je besturingssysteem te zetten, en op een andere schijf je data. Het schrijven van data naa SSD is wat trager als naa een Sata schijf (al hebben we er hier op te werk 1 om te testen, en daar is het niet merkbaar).
Ieder schijf kan kapot, we hebben hier servers draaien die draaien al 10 jaar met dezelfde schijven. En thuis heb je je pc waarschijnlijk geen 24/7 aan staan. Trouwens de MTBF van een SSD schijf staat op 2.000.000 uur of te wel 228 jaar!!

Groet,
Ruud

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum