Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Advies aanschaf verrekijker?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 14:47    Post subject: Advies aanschaf verrekijker?
Hallo, ik heb onlangs een Bresser Hunter 8x40 porro verrekijker (FMC, BAK7) aangeschaft en ben er niet tevreden mee. Ik vind het beeld wat onscherp (lage resolutie?), en de kleur van het beeld (natuurgetrouw maar minder contrastrijk) bevalt me niet. Ik bezit ook een oude REVUE kijker van 10x50 (105m / 1000m) die ik qua beeldkwaliteit werkelijk fenomenaal vind. Het beeld is haarscherp/kraakhelder en de kleur van het beeld is ietwat gelig maar daardoor wel zeer contrastrijk (en kleuren komen beter tot hun recht, vooral nu in de herfst).
Waar ik naar op zoek ben is een verrekijker die zich wat betreft beeldkwaliteit kan meten met de REVUE kijker (zelfde type coating voor uitstekend contrast, rijke kleuren en ook bij veel tegenlicht rustig beeld) maar die wat compacter is, bij voorkeur een 8x42 of 8x40. Wie bezit een REVUE 10x50 of heeft hier ervaring mee en kan mij uithelpen?

Ps: Ik heb maar een bescheiden budget, dus geen ZEISS, LEICA, SWAROVSKI etc. Confused
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 14:59    Post subject:
Ga eens kijken in de winkel van Vogelbescherming, daar kun je alle kijkers ter plekke uitproberen. Ze hebben een breed aanbod in alle prijscategorieën en bovendien kundig personeel, zie http://www.vogelbescherming.nl/winkel__fun/optiek_
Back to top
Reply with quote

DeBob

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 16:40    Post subject:
Ik heb nu ongeveer anderhalf jaar een Bynolyt Tern 10x45. Hier ben ik zeer tevreden over. Deze is ook te verkrijgen als 8x45 en 8x32. De 10x variant kost net iets minder dan 300 euro en dan krijg je er ook een degelijk tasje bij.

Qua beeld heb ik niks te klagen. Mooi contrastrijk en helder beeld. Alleen bij tegenlicht onstaat er wel eens een gelig randje om het onderwerp maar dat is niet meer dan normaal in dit prijssegment.

Wat mij betreft is dit echt een aanrader.

http://www.bynolyt.nl/producten.aspx?sel=1&L1=20070626132429:0,8714458&L4=20050203114411:0,2895625

Gr. Bob

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 18:13    Post subject:
Ik heb via wilwonders.com de Nikon 10X25 HG L DCF.
Zeer scherp, en waterdicht.

Ik gebruikte nooit een verrekijker omdat ik wel een camera had, en ik wilde als ik een verrekijker had, ook zo dichtbij mogelijk komen, nou dat hoeft niet meer. Vele "Aldi" dingen gehad, nooit echt scherp.

Maar dit is echt een toppertje!

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

manfred

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 18:57    Post subject:
Ik zelf heb de Nikon 8x40 CF Action VII, en deze bevalt uitstekend.

Gr Manfred

HJDT

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 19:01    Post subject:
MIjn vriending heeft deze kijker van Nikon. http://www.optics4birding.com/RevNikon10x42MonarchATB.aspx
Waterdicht, lekker licht en een prima beeldkwaliteit. Is ook verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, zie daarvoor het artikel.

Wij kochten hem bij Cameranu in URk voor ca. 290 euro, ik zie dat deze nu nog 30 euro goedkoper is dan toen. http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=219&sg_id=903

Succes met je keuze !!

Groeten Michel
Reply with quote

Wouter Klaasse

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 20:28    Post subject:
Nou, als ik je EEN advies mag geven: koop een BARSKA 10X50!!!
Schitterende kijker die ik al jaren gebruik. Goede vergroting met een uitstekende lichtsterkte. Kosten? voor 60 euro heb je hem thuisgestuurd. ECHT EEN AANRADER!!!
Wouter Klaasse

culoken

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 20:57    Post subject:
Hallo.
In de loop der jaren heb ik verschillende verrekijkers gehad.
De ene al beter dan de andere.Tot op de dag dat ik voor een Swarovski 10X42 slc ben gegaan.
Er gaat een nieuwe wereld voor je open.
Ik lees dat je een bescheiden budget hebt wat ik heel goed begrijp.Maar heb je al eens gekeken op 2de hands sites?
Heb onlangs er een LEITZ 10X40 het vroegere LEICA te koop zien staan voor € 360.
Groeten.
Wink Hans
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

hendj32

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 22:03    Post subject:
Tot zover bedankt voor alle reacties. Kwam zonet de volgende artikelen tegen:

http://www.birds.cornell.edu/Publications/LivingBird/Winter2005/Age_Binos.html

en

http://www.birds.cornell.edu/Publications/LivingBird/Spring2005/swift_ultra_lites.html

Las in 1 van de reacties ook al dat iemand de Nikon Monarch aanbeveelde. Volgens de test een uitblinker. De Swift ultra lite dakkant kijker is volgens de reviewer echter iets beter (wat betreft beeldkwaliteit) maar is op het moment dan ook zo'n €200,- duurder.
Aangezien ik meerdere goede dingen heb gelezen over het merk Swift ben ik ook geinteresseerd in de Swift Reliant 8x42. Goede specificaties en een nog betere prijs. Dakkant, BaK4, Phase-coating, FMC, WP. Hier iemand ervaring mee misschien?
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 22:54    Post subject:
Miischien een overbodige opmerking, maar heb je gekeken of verrekijker goed is ingesteld/scherpgesteld? De juiste benaming ben ik effe kwijt, maar toen ik mijn Bynolyt Tern 10x45 kocht was ik op een dag ook teleurgesteld in de scherpte van het beeld en ik dacht nog van hé een paar weken terug had ik toch een superscherp beeld? Bleek dat ik per ongeluk aan die stelschroef had gedraaid waarmee je beide oculairen scherpstelt op elkaar. Daarna was alles weer koek en ei.
Back to top
Reply with quote

hendj32

PostPosted: Wed 04 Nov 2009, 23:32    Post subject:
Jawel hoor, kijker is goed scherpgesteld (en die betreffende stelschroef staat op nul en dat is goed voor mij). Heeft waarschijnlijk te maken met de prijs van de kijker, het merk (wat invloed heeft op de kwaliteit van de lenzen), BaK7 ipv BaK4 prisma en gebrek aan Phase-coating.
Back to top
Reply with quote

baxflier

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 6:28    Post subject:
Je kan alle tips van mensen meenemen.
Je kan een artikel lezen, waar je veel info kan lezen, maar ik zou een verrekijker zeker zelf uitproberen.
Ik sluit me aan bij Ger M, ga eens kijken bij de vogelbescherming.
Je kan daar zoveel soorten verrekijkers uitproberen en dan kan je zelf beslissen wat jij fijn vind kijken. Het blijft een persoonlijke keuze.

Met vriendelijke groet,
Colinda

Ecoshot

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 7:47    Post subject:
Je kunt veel goedkopere kijkers kopen, allemaal wel van "redelijke" optische kwaliteit. Ik kan echter als enig goed alternatief voor de scherpte en helderheid van de professionele duurdere swarovski/leica/zeiss, je de swift audubon dakkant of porro aanbevelen, maar let wel op, alleen de audubon met de supercoating BWCF haalt deze kwaliteit en ze kosten zo rond de 450 euro. 2dehands zijn dezen nagenoeg niet te koop omdat niemand zo'n ding ooit weg doet! Shocked

Succes Richard
Canon 400 5.6L / Canon 1.4 ext.

en wederom sparende....
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 8:16    Post subject:
Kijk eens bij "testrapporten" op deze site:
http://www.tvwg.nl/

Jan
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 9:54    Post subject:
Voor het tijdschrift Focus heb ik heel veel verrekijkers getest - goede en nog betere - maar ik zou niet kunnen zeggen: die moet je hebben! De keuze van een verrekijker is heel persoonlijk: wat de een prachtig vindt, vindt de ander niks. Zeker als je budget beperkt is, kan ik alleen nog maar eens herhalen: ga naar een winkel waar ze veel kijkers hebben die je ook daadwerkelijk kunt uitproberen! Alleen dan zul je met een fijne kijker naar huis gaan.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 10:41    Post subject:
heb zelf ooit 2e hands een zeiss 10x25 gekocht. ca 500 gulden. Voor vogels kijken in feite ongeschikt wegens de kleine pupil (? zeg ik dat goed?). Je kan daardoor veel minder zien dan met zo'n fijne leitz/swarowski/zeiss 8x40 topper.
Maar, omdat ie zo licht is heb ik hem wel altijd bij me. Zelfs als ik mijn camera en lenzen mee heb.
Voordeel van dit ding is dat het contrast echt veel en veel beter is dan de iets goedkopere lichtsterkere verrekijkers van bijvoorbeeld vogelbescherming (8x32 bijvoorbeeld).
Die vogelbeschermingdingen lijken me geweldig voor vlinders en libellen, wegens de korte scherpstelafstand.
Als ik echt wil zien wat er gebeurt, dan installeer ik mijn foto-uitrusting.

Ik ben benieuwd Ger, misschien wil iemand in het natuurfotoblog wel iets over de verrekijkers schrijven? Een aantal omstandigheden en voor/nadelen van typen verrekijkers bij een bepaalde prijsklasse. Niks voor jou?
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 11:37    Post subject:
Goed idee.
Back to top
Reply with quote

temmie

PostPosted: Thu 05 Nov 2009, 14:22    Post subject:
Zen ray. Hou indien brildrager rekening met effectieve eye-relief. Deze best groter dan 14 (en ideaal 15) mm. Zie ook tvwg voor wat getallen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum