Posted: Wed 11 Nov 2009, 18:31 Post subject: weigering Nikon D300 /300mm f/4
Sinds een half jaar ben ik trotse bezitter van de Nikon D300 met de Nikkor 300mm f/4.
Voor mij een aardige combinatie voor de eerste vogelfoto's.
Na zo'n 3000 cliks begonnen de eerste weigeringen:
Scherpstellen ho maar en diafragma instellen ging ook niet meer.
Ik heb ook nog een D50 en sigma 150mm dus maar eens alle combinaties proberen met de lenzen en toestellen.
De 300mm werkt perfect op de D50 en de 150mm op de D300 ook perfect.
Ik heb dus het idee dat de 300mm geen goed contact maakt met de body.
Is dit een bekend verschijnsel? Is de lens te zwaar voor de body (kan natuurlijk niet)? Of is een lange wandeling met de 300mm om de nek niet aantebevelen?
Wat kan de oplossing zijn?
Alvast dank voor de reacties en groet,
Kees van de Wege _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Wed 11 Nov 2009, 19:16 Post subject:
Er is geen enkele reden waarom de 300 f4 niet goed zou werken op een D300. Prima combo !
Is het een oude 300 f4 AF-D, of is het de nieuwere AFS versie?
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Wed 11 Nov 2009, 19:25 Post subject:
Heb je al de contactpunten van zowel de D300 als de 300mm schoongemaakt?
Ik heb het trouwens ook wel hoor,dat de camera weigert. Waarschijnlijk iets met de contactpunten...paar keer camera met lens heen en weer zwieberen doet het vaak wel goed _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Posted: Wed 11 Nov 2009, 19:29 Post subject:
Geeft de camera ook een foutcode aan in het display of lijkt alles normaal te staan. De D300 had in het begin nog wel eens dat ie aangaf dat de batterij leeg was terwijl hij geheel vol was. Dit was (volgens mijn geheugen) ook te wijten aan vervuilde contactpunten met de lens en is opgelost met een firmware update.
Heb je wel de laatste firmware op de camera staan?
Gender: Male Age: 67 Joined: 31 Jan 2007 Posts: 5542 Location: Den Haag
Posted: Wed 11 Nov 2009, 19:40 Post subject:
Ik heb ook wel eens dat de combinatie het niet doet. Gedeeltelijk kan het te maken hebben met een wandeling met de camera om je nek (dan zie ik iets van AF in de display verschijnen en helpt het om een beetje aan de lens te draaien en dat had ik met mijn vorige camera (D200) ook al). Verder heeft mijn 300 mm in combinatie met de D300 af en toe de neiging om bij een aantal clicks achter elkaar de tweede (en soms ook volgende) foto veel te donker af te werken. Gelukkig doet hij het laatste niet zo vaak. Ik heb de indruk dat af en toe schoonmaken van de contacten wel helpt voor het eerste probleem. Dat tweede probleem heb ik pas sinds ik de D300 gebruik. Of het ook optreedt met de D200? Eigenlijk nog niet geprobeerd.
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Thu 12 Nov 2009, 14:45 Post subject:
Klopt,tijdens wandelingen hapert die combinatie bij mij ook wel es. Dan inderdaad lens ff heen en weer draaien, of eraf en er weer op....helpt bijna altijd. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Ik heb sinds de introductie van de D300 intensief met deze combi gewerkt. Dit probleem ben ik persoonlijk nooit tegengekomen (geen enkel technisch mankement, trouwens) .
Ik heb hetzelfde probleem met de D200, in combi met de 70-200 vr . en de 300 AF-S F4. Mijn andere objectieven geven deze storing niet! Ik heb via de nikon site een update gedaan met de D200, dat hielp, tot nu toe tenminste... De D300 geeft ook deze storing maar alleen als ik de 70-200 vr gebruik met 1.7 converter.
Ik had ook de indruk dat het begon als ik de camera liet "bungelen" tijdens een wandeling. Het is idd een heel vervelende storing. In de display verschijnen de letters AF, en hij geeft aan dat de batterij leeg is. Je kan pas weer een foto maken als je de camera even uit/aan zet. Zou het echt aan de contactpunten van camers's liggen? Kees, ik leef met je mee!
Mvg
Ivon. _________________ Niko D500 en Z6 obj. v.a. 10 mm t/m 500, converters, flitser, statief e.d.
http://www.ivonvanvierzen.nl
Last edited by Ivon on Sat 14 Nov 2009, 11:25; edited 1 time in total
Ik heb een keer een 'storing' gehad met dezelfde combinatie. Scherpstellen haperde. Ik heb ook de D300 met 300 f4 afs. Bij mij heeft tot nu toe een keer de contactpuntjes goed schoonmaken met wattenstaafjes en een beetje alcohol de oplossing gegeven.
Zou ik om te beginnen eerst proberen.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sat 14 Nov 2009, 11:35 Post subject:
Dit lijkt op het "dead battery syndrome". Voor de D200 was daar een oplossing voor gevonden in de laatste sofware update. Voor de D300 ook, dacht ik. Maar dat weet ik niet zeker.
Gelukkig veel reacties op mijn vraag.
De antwoorden variëren van schoonmaken van de contactpunten tot de aanschaf van een ander merk. Dat laatste is nog niet de bedoeling
- Inderdaad lijkt het me nuttig de contactpuntjes schoon te maken.
- Ik heb gezocht naar nieuwere firmware (nieuwer dan 1.10) maar die is er (nog) niet.
- Blij ben ik met de conclusie dat een lange wandeling met de combinatie rond mijn nek geen probleem mag zijn.
- Treedt het verschijnsel nogmaals op dan zie ik mij genoodzaakt terug naar Camera Express te gaan.
Hartelijk dank voor de reacties en groet,
Kees van de Wege _________________ Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Sat 14 Nov 2009, 15:01 Post subject:
Kees van de Wege wrote:
dan zie ik mij genoodzaakt terug naar Camera Express te gaan.
Ik hoop het niet voor je, want kan niet zeggen dat ik daar hele goede ervaringen mee heb qua after-sales.
Ik kom er eigenlijk niet meer, rij tegenwoordig meestal een stukje door naar Barendrecht, Camera.nl. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 248 Location: Amsterdam
Posted: Mon 16 Nov 2009, 9:26 Post subject:
Ik had het met deze lens in combi met de D70 super vaak. Tot grootste frustratie aan toe! Had je net een beest goed in lens werkte niks. Dit resulteerde inderdaad in flink sjorren aan de lens.
Bij een checkup bij Nikon bleek dan ook dat er nog maar een schroef in de lens zat die alles bij elkaar hield! De rest was er al uit getrild. Het scheelde dus niet veel of ik had een lens bestaande uit twee en waarschijnlijk nog veel meer stukken in mijn hand.
Te hard draaien en trekken aan de lens cq body is dus niet aan te raden ook al hielp het dus meestal wel met het terugkrijgen van de AF. _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Kees, ik heb dit euvel ook gehad met mijn D300 in combinatie met de Bigma 50-500. Ik merkte ook dat er enige speling zat tussen lens en body en dacht dat het daaraan lag, mogelijk veroorzaakt door wat teveel trekken aan de camera als hij op de monopod stond. Ik vreesde al dat daardoor de AF ook niet meer precies zou werken, maar dat viel gelukkig mee. Overigens heb ik er nu al een tijdje geen last meer van gehad, zou het dan toch aan de contactpunten gelegen hebben?
Mvrgr.
Ad _________________ Nikon D500 en D7100, Nikkor 300 mm. f/2.8 G ED VR ll, Nikkor TC-20Elll, Benro tripod A4570T.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum