Gender: Male Age: 50 Joined: 27 Oct 2009 Posts: 14 Location: Etten-Leur
Posted: Sun 15 Nov 2009, 11:22 Post subject: Universele foto adapter kopen voor digiscopen Optolyth
Hallo allemaal
ik heb sinds kort een goede spottingscope
Van het merk Optolyth HD Apo
met een 20xWW en een 45xWW Oculair
nu wil ik erg graag gaan digiscopen weet iemand wat een goede
universele foto adapter is ?
wil eigenlijk met een Nikon D60 of een Panasonic Lumix DMC
gaan digiscopen wat kun je dan het beste kopen en waar is het te koop
Gr en alvast bedankt voor de reaktie`s
chris _________________ Nikon D60 28-70 / 100-300 lens F4
En een converter 1,4 Apo
Optolyth Spottingscope 20xWW-45xWW
Manfrotto statief
Gender: Male Age: 64 Joined: 05 Dec 2004 Posts: 71 Location: Den Haag
Posted: Sun 15 Nov 2009, 18:46 Post subject:
Ik heb in het verleden ook met een optolyth-scope gefotografeerd.
Je kunt hiervoor bij optolyth een speciale foto-adapter aanschaffen, hiermee kun je je Nikon rechtstreeks op je scope plaatsen zonder tussenkomst van een occulair.(is dus scherper)
Kijk maar even op de site van Optolyth, niet goedkoop maar wel erg goed!
Succes en groet, Sytze _________________ http://www.sytze-natuurfoto.nl
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Sun 15 Nov 2009, 21:45 Post subject:
Ik heb nog een dergelijke adapter liggen voor een Optolyth. Aan de ene kant schroefdraad wat op je oculair van je telescoop past en aan de andere kant P-draad want hij is al weer wat ouder Nu zijn er wel simpele verloopjes op de markt om een P49 draad weer te bevestigen aan een bajonet (heb er zelf nog 1 voor Canon) dus in principe zou je daar met niet al teveel kosten een digiscoop opstelling mee kunnen maken.
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
@Willem, wat het voordeel van digiscopen tov een telelens is? Dat weet niemand. De een kiest voor dit, de ander voor dat. Misschien zit het in het slepen met spullen. Vogelfotografie is voor veel mensen ooit als verlengstuk van vogels kijken begonnen. Die mensen hadden al een telescoop en geen zin met ook nog een grote camera met telelens te lopen zeulen, dan wel geen geld om die aan te schaffen, die zijn gaan experimenteren met een compactcameraatje door het oculair van de telescoop... Voila, digiscopen was geboren. Fotografen hadden al die grote spullen al en zijn vogels 'erbij' gaan doen, die hebben weer geen zin om ook nog eens een telescoop aan te gaan schaffen... Kip ei probleem...
overigens, maar dat is geheel bezijden dit topic, wordt ik gestoord en agressief van dat ventje dat als maar z'n kop op z'n toetsenbord zit te rammen...
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 17 Nov 2009, 14:05 Post subject:
Wat het leuke is aan digiscopen is het geknutsel met de spullen. En als je dan ook nog leuke foto's met deze techniek kunt maken dan wordt het extra leuk.
Voordeel is evident voor wie het digiscopen echt onder de knie heeft gekregen. Veel grotere brandpuntsafstanden, grotere afstanden tot het onderwerp dus minder verstoring, meer scherptediepte, in het algemeen betere prestaties in situaties met weinig licht. Geen extra kosten en gesjouw met telelens als je al een telescoop bezit.
Hangt ook af welk kwaliteitsniveau je nastreeft met je fotografie. Acceptabele vogelfoto's voor eigen gebruik, goed genoeg voor Birdpix, of verkoop van je materiaal bij een stockbureau?
In Nederland halen de stockbureaus hun neus op voor digiscoopfoto's. In het buitenland, o.a. Frankrijk en Spanje worden complete boeken gevuld met digiscoopfoto's. Het niveau van Birdpix halen hoeft voor een kundig digiscoper geen enkel probleem te zijn. _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 17 Nov 2009, 14:35 Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Het niveau van Birdpix halen hoeft voor een kundig digiscoper geen enkel probleem te zijn.
Heb je daar wat voorbeelden van? (pure nieuwsgierigheid ivm de toch zeer hoge kwaliteit die hier door sommigen wordt gepresenteert) _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 17 Nov 2009, 15:59 Post subject:
Kijk maar naar de foto's die ik het laatste jaar hier heb geplaatst. Zowel met een Canon als met de digiscoopspullen. _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Thu 19 Nov 2009, 13:11 Post subject:
Hoi Chris,
ik heb in mijn PA even wat foto's gezet van de opstelling. Ik had me vergist; hij was niet voor Canon, maar voor een Nikon dus ws past hij rechtstreeks op jouw Nikon. Het oculair heeft dezelfde afmetingen als wat jij doorgaf dus ook aan die kant past het ws wel, maar ik kan je natuurlijk niets garanderen.
Gender: Male Age: 73 Joined: 30 Mar 2008 Posts: 162 Location: Gendt
Posted: Thu 19 Nov 2009, 17:55 Post subject:
[quote="janneke
overigens, maar dat is geheel bezijden dit topic, wordt ik gestoord en agressief van dat ventje dat als maar z'n kop op z'n toetsenbord zit te rammen...
Janneke[/quote]
Tja Janneke da's nou JOUW probleem.
Ik zal een andere avatar zoeken, deze draait al veel te lang.
Overigens (als ik zo vrij mag zijn) vind ik jouw avatar helemaal nergens op lijken, maar ook dat natuurlijk terzijde.
_________________ Willem
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum