Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

VieuwNX start niet meer op na onverwachts stoppen.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 19:23    Post subject: VieuwNX start niet meer op na onverwachts stoppen.
[size=12]

Hallo,

Kan iemand mij helpen met een vervelend probleem dat ik heb op mijn Mac mbt VieuwNX?
Het programma is onverwachts gestopt. waarna opstarten niet meer mogelijk was. Na de-installatie en op nieuw installeren, werkt hij wel op een andere account, maar niet op mijn oorspronkelijke account.
Apple zegt dat in zo'n geval het probleem bij Nikon ligt, Nikon zegt dat het probleem door Apple verholpen moet worden.
Wie o wie kan mij wijzer maken, beter nog , wie weet hoe ik het probleem kan verhelpen?
mijn dank, voor de mogelijke oplossing.
groetjes Detty
Back to top
Reply with quote

Don

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 20:24    Post subject:
Hallo Detty,

ik heb even gegoogled op ViewNX (zoekterm "viewnx crashes") en kwam meteen een hele rits links tegen w.o. deze
http://www.nikondigital.org/forum/ubbthreads.php/topics/48022/Nikon_ViewNX_problems_fixed
Misschien heb je hier wat aan.
Overigens: hoewel ik zelf ook Nikon spullen gebruik, heb ik al snel afgezien van het gebruik van bij de camera geleverde software. Ik was er niet tevreden over.
Succes,
Don
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 21:06    Post subject: Re: VieuwNX start niet meer op na onverwachts stoppen.
als het probleem blijft voordoen, gewoon het programma opnieuw installeren - na verwijderen. Gewoon de meest recente versie downloaden van de nikon site.

ik gebruik View NX inmiddels graag. (maar heb geen ervaring ermee op een apple)
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 22:18    Post subject: Dank je wel,
Ik weet niet goed hoe het werkt om weer te reageren, maar hoop dat dit de goede manier is.
Dank voor je tip...kon zelf (ben een ontieglijke leek) niet op zoek items komen. Het lijkt me dat ik hier wel iets aan heb...alleen ik werk op Mac en het bericht gaat over Windows. Maar goed er is iets uit op te maken..Ik hoop dat Nikon nog over de brug komt met een antwoord,dan vind ik de file denk ik sneller..(ik heb er inmiddels al wat tijd in gestoken om de betreffende file te vinden)
Ondertussen ga ik maar op de Test Account werken.
Want ik vind VieuwNX wel een fijn programma, om diverse redenen.
met vriendelijke groeten Detty

Don wrote:
Hallo Detty,

ik heb even gegoogled op ViewNX (zoekterm "viewnx crashes") en kwam meteen een hele rits links tegen w.o. deze
http://www.nikondigital.org/forum/ubbthreads.php/topics/48022/Nikon_ViewNX_problems_fixed
Misschien heb je hier wat aan.
Overigens: hoewel ik zelf ook Nikon spullen gebruik, heb ik al snel afgezien van het gebruik van bij de camera geleverde software. Ik was er niet tevreden over.
Succes,
Don
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 22:23    Post subject: Re: VieuwNX start niet meer op na onverwachts stoppen.
Helaas , dat werkt niet, heb hem al wel 3 x op nieuw gede-installeerd en geinstalleerd, zo ook met de laatste 1.5 versie Hij blijft weigeren om op te starten.
Er zit ergens nog iets, dat er af gehaald zal moeten worden, maar wie weet wat bij de Mac, inmiddels heb ik de doorverwijzing van Don, doorgelezen. (gaat over windows...dus nu nog van de Mac)
In ieder geval , dank voor je reactie, ben het met je eens, is een fijn programma , zeker in combi met CaptureNX

peter wijn wrote:
als het probleem blijft voordoen, gewoon het programma opnieuw installeren - na verwijderen. Gewoon de meest recente versie downloaden van de nikon site.

ik gebruik View NX inmiddels graag. (maar heb geen ervaring ermee op een apple)
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 22:36    Post subject:
Ik heb hetzelfde $##$@@%%&!!!probleem, fijn programma, maar soms ...
Bij mij was het opgelost (nou ja) toen de externe harde schijf er niet meer aanhing, en hij standaard na "mijn documenten" ging. Van daaruit kon ik dan weer opnieuw mappen openen. Ik heb ergens het idee dat er in de betreffende map dan een bestand staat waar ie niet mee overweg kan. Beetje overdreven van hem om dan maar te crashen, maar goed.
Ik heb hem op Windows draaien overigens
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 23:00    Post subject:
Ik heb jouw tip uitgeprobeerd. maar neen hij werkt niet op een andere lokatie. Ook niet op mijn losse schijf. Wel op de test Accountant..dus ga ik daar maar op werken tot de oplossing zich aan dient. Zal nog eens op de nederlandse site van Nikon gaan snuffelen...tot nu toe geen resultaat gevonden op mijn zoektocht.
Dank voor je reactie
met vriendelijke groet Detty

josephine wrote:
Ik heb hetzelfde $##$@@%%&!!!probleem, fijn programma, maar soms ...
Bij mij was het opgelost (nou ja) toen de externe harde schijf er niet meer aanhing, en hij standaard na "mijn documenten" ging. Van daaruit kon ik dan weer opnieuw mappen openen. Ik heb ergens het idee dat er in de betreffende map dan een bestand staat waar ie niet mee overweg kan. Beetje overdreven van hem om dan maar te crashen, maar goed.
Ik heb hem op Windows draaien overigens
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Don

PostPosted: Wed 18 Nov 2009, 23:44    Post subject:
Detty,

mijn verontschuldiging voor het verwijzen naar een link die uitgaat van een windows o.s. Heb opnieuw gegoogled, nu op "viewnx problems imac". Opnieuw meerdere links over dit onderwerp (je bent dus niet de enige ...).
Uit een van de posts begrijp ik dat er sprake kan zijn van incompatibiliteit tussen de versie van Viewnx die je gebruikt en de versie van het besturingssysteem van je Mac (bijv. Leopard of Snow Leopard).
Ik herinner me nu ook dat ik bij mijn vroegere geworstel met de Nikon software meerdere malen tegen dit compatibiliteitsprobleem aanliep. Als ik met het laatste Mac o.s. werkte, dan duurde het een tijd voordat Nikon zijn software daarop had aangepast.
Ik werk zelf overigens al jarenlang met Apple (nu iMac 24"). Het is al een tijd geleden dat ik met de Nikon software op mijn Mac heb geworsteld. Ik herinner me soortgelijke problemen als die jij nu hebt. Dat gaf uiteindelijk de doorslag over te stappen naar iView Media Pro om foto's uit mijn camera op mijn pc te zetten en te organiseren. Dat werkte van meet af aan probleemloos. Ik werk nog steeds (dwz. enkele jaren) met dit programma. (deze software is inmiddels door Microsoft overgenomen en heet nu Expression Media; iView Media Pro werkt bij mij zonder enig probleem met het Mac o.s., ook het laatste) Voor het bewerken van foto's gebruikte ik aanvankelijk Photoshop Elements en nu CS4.
Alles bij elkaar: ik raad je aan om op het web te zoeken naar ervaringen van anderen met dit probleem. Evt. je vraag op de support site van Apple stellen of op de support site van Nikon
Succes gewenst,
Don
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 8:34    Post subject:
Wederom mijn dank voor je reactie.Ik hoop een beetje weg wijs te worden op de site's van Nikon...daar heb ik al veel gezocht..maar zit steeds in een kringetje en kan niet komen waar ik wil. Ik ga je tip zeker opvolgen. Overigens ik heb diverse jaren goed kunnen werken met ViewNX op de MAC 10.5.8. (mogelijk veroorzaakt de laatste update van MAc de problemen?)
Sinds een korte tijd ben ik in het bezit van PSCS4 met het Bridge programma dat daar bij hoort.Alleen ik vind Bridge niet zo fijn werken als ViewNX. Zoals je ziet ik zit nog niet onthand...maar ja, je wilt je spulletjes toch op orde houden.
Ik zal ook eens zoeken bij de Mac waar ik iets kan vinden om een "herstel" te kunnen draaien.
groetjes Detty

Don wrote:
Detty,

mijn verontschuldiging voor het verwijzen naar een link die uitgaat van een windows o.s. Heb opnieuw gegoogled, nu op "viewnx problems imac". Opnieuw meerdere links over dit onderwerp (je bent dus niet de enige ...).
Uit een van de posts begrijp ik dat er sprake kan zijn van incompatibiliteit tussen de versie van Viewnx die je gebruikt en de versie van het besturingssysteem van je Mac (bijv. Leopard of Snow Leopard).
Ik herinner me nu ook dat ik bij mijn vroegere geworstel met de Nikon software meerdere malen tegen dit compatibiliteitsprobleem aanliep. Als ik met het laatste Mac o.s. werkte, dan duurde het een tijd voordat Nikon zijn software daarop had aangepast.
Ik werk zelf overigens al jarenlang met Apple (nu iMac 24"). Het is al een tijd geleden dat ik met de Nikon software op mijn Mac heb geworsteld. Ik herinner me soortgelijke problemen als die jij nu hebt. Dat gaf uiteindelijk de doorslag over te stappen naar iView Media Pro om foto's uit mijn camera op mijn pc te zetten en te organiseren. Dat werkte van meet af aan probleemloos. Ik werk nog steeds (dwz. enkele jaren) met dit programma. (deze software is inmiddels door Microsoft overgenomen en heet nu Expression Media; iView Media Pro werkt bij mij zonder enig probleem met het Mac o.s., ook het laatste) Voor het bewerken van foto's gebruikte ik aanvankelijk Photoshop Elements en nu CS4.
Alles bij elkaar: ik raad je aan om op het web te zoeken naar ervaringen van anderen met dit probleem. Evt. je vraag op de support site van Apple stellen of op de support site van Nikon
Succes gewenst,
Don
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 9:25    Post subject:
NIet helemaal ontopic, maar ook ik zweer bij ViewNx (icm Capture). Erg fijn programma. Een ander programma draaien zou voor mij ook geen optie zijn.

Ger M

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 9:51    Post subject:
Het probleem schuilt ongetwijfeld in de incompatibiliteit van View NX 1.5.0 met MacOS 10.6 (Snow Leopard). Even wachten op een nieuwe versie van ViewNX is het advies op bijv. dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=32897422
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 12:49    Post subject:
Idd ALS ik het besturings programma Snow Leopard (10.6) zou gebruiken dat hapert ViewNX daarop. Haperen...want hij is dan nog altijd op te starten en te gebruiken.
MAAR ik heb een langere periode terug meteen Snow Leopard
weer overschreven met het oorspronkelijke besturings systeem, en zoals ik al schreef , VieuwNX deed het weer feilloos.
Inmiddels heb ik een antw. van NIKON waar ik mijn hoop op vestig (kan vanavond pas uitvoeren) de ViewNX gerelateerde .plist bestanden verwijderen uit de bibliotheek map.
Ik zal het , als dit gelukt is, op deze site even laten weten .
groetjes en dank, voor je reactie

Ger M wrote:
Het probleem schuilt ongetwijfeld in de incompatibiliteit van View NX 1.5.0 met MacOS 10.6 (Snow Leopard). Even wachten op een nieuwe versie van ViewNX is het advies op bijv. dpreview: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=32897422
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 22:00    Post subject:
Ger , nadat ik zelf op het idee gekomen was om te openen met Rosetta las ik jouw link .
Daar werd gezegd dat je het programma op Snow Leopart kunt laten draaien, ook al is de juiste versie vanViewNX nog niet uit. Voorlopig blijf ik wel op 10.5,8 draaien.even geen veranderingen waar ik weer problemen mee kan krijgen.
dank en groetjes Detty

Detty Verbon wrote:
Idd ALS ik het besturings programma Snow Leopard (10.6) zou gebruiken dat hapert ViewNX daarop. Haperen...want hij is dan nog altijd op te starten en te gebruiken.
MAAR ik heb een langere periode terug meteen Snow Leopard
weer overschreven met het oorspronkelijke besturings systeem, en zoals ik al schreef , VieuwNX deed het weer feilloos.
Inmiddels heb ik een antw. van NIKON waar ik mijn hoop op vestig (kan vanavond pas uitvoeren) de ViewNX gerelateerde .plist bestanden verwijderen uit de bibliotheek map.
Ik zal het , als dit gelukt is, op deze site even laten weten .
groetjes en dank, voor je reactie

Ger M wrote:
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Thu 19 Nov 2009, 22:11    Post subject:
Hallo Don,

Ik ben er uit:
ik heb "openen met Rosetta" aangevinkt.
onderstaande link aan klikte die door Ger meegegeven was in zijn. reactiehttp://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=32897422
Niet te geloven, zou het daardoor komen?
Deze reactie kwam ik tegen:batch however does work on my machine I do have rosetta installed and I upgraded to the most recent version prior to installing snow leopard
Hoe simpel kan het zijn?
Voorlopig installeer ik Snow Leopart nog niet...nog geen zin in weer nieuwe probleempjes waar ik tegen aan kan lopen.
groetjes Detty

Don wrote:
Detty,

Succes gewenst,
Don
Back to top
Reply with quote

Don

PostPosted: Fri 20 Nov 2009, 11:39    Post subject:
OK Detty, mooi dat je er uit bent. Succes verder!
Reply with quote

wblink

PostPosted: Fri 20 Nov 2009, 16:44    Post subject:
Detty Verbon wrote:
Hallo Don,

Ik ben er uit:
onderstaande link aan klikte die door Ger meegegeven was in zijn. reactiehttp://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=32897422
Deze reactie kwam ik tegen:batch however does work on my machine I do have rosetta installed and I upgraded to the most recent version prior to installing snow leopard
Hoe simpel kan het zijn?
Voorlopig installeer ik Snow Leopart nog niet...nog geen zin in weer nieuwe probleempjes waar ik tegen aan kan lopen.
groetjes Detty

Don wrote:
Detty,

Succes gewenst,
Don

Goed!

Zou je vervolgens een onhebbelijke Outlook-gewoonte willen afleren: een volledige kwoot ONDER je antwoord zetten.

De meesten (ja toch?) houden meer van een stukje kwoot, vervolgens antwoord en dan daarna zoveel herhaald als nodig is.

In Fora (en mn deze) wat werk (copy/past de [quote]) maar zoveel prettiger om te lezen.

Nu moet ik vanuit je antwoord in het verhaal de bijpassende vraag zoeken.

Heeft niets met het onderwerp te maken, weet, maar ik wilde toch eem poging wagen.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Sat 21 Nov 2009, 12:28    Post subject:
Geen probleem Don om dat af te leren..Ik zal me eerst moeten verdiepen in hoe de site werkt. Ik vind dat altijd best moeilijk.
En (ik hoop dat je het snapt) heb ik nog geen ruimte voor gehad vanwege dat ik met m'n probleem bezig ben geweest.
Ikheb nu de button antwoord. aangeklikt. Waar en hoe dat weer terecht komt...ik weet het niet maar zal straks even kijken
groetjes Detty
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Sat 21 Nov 2009, 17:35    Post subject:
Detty Verbon wrote:
Geen probleem Don om dat af te leren
groetjes Detty

Je levert zelf de argumenten: IK ben niet DON (waarop je wel antwoordt).

Het is verwarrend....

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Sat 21 Nov 2009, 19:39    Post subject:
sorry,
en moeilijk...kan niet vinden hoe het wel moet.

wblink wrote:
Detty Verbon wrote:
Geen probleem Don om dat af te leren
groetjes Detty

Je levert zelf de argumenten: IK ben niet DON (waarop je wel antwoordt).

Het is verwarrend....
Quote:
Back to top
Reply with quote

Detty Verbon
Guest

PostPosted: Sat 21 Nov 2009, 19:41    Post subject:
[quote="wblink"]
Detty Verbon wrote:
Hallo Don,

Ik ben er uit:
Hoe simpel kan het zijn?
groetjes Detty

Don wrote:
Detty,

Succes gewenst,
Don

Sorry, zie bij Willem, snap nog niet hoe het werkt...ik vind het moeilijk

Goed!

Zou je vervolgens een onhebbelijke Outlook-gewoonte willen afleren: een volledige kwoot ONDER je antwoord zetten.

De meesten (ja toch?) houden meer van een stukje kwoot, vervolgens antwoord en dan daarna zoveel herhaald als nodig is.

In Fora (en mn deze) wat werk (copy/past de
Quote:
) maar zoveel prettiger om te lezen.

Nu moet ik vanuit je antwoord in het verhaal de bijpassende vraag zoeken.

Heeft niets met het onderwerp te maken, weet, maar ik wilde toch eem poging wagen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum