Dag lui,
Ik heb lopen zoeken waar ik het kwijt kon.
Het lijkt mij zinnig om een plek te hebben waar je de plussen en minnen van een camera kwijt kunt. Zelf loop ik - en dat zal wel nooit ophouden - te plussen en te minnen tussen canon, nikon (en sigma). Hier de voor- en nadelen van de D70. Vanzelfsprekend komen vooral de nadelen goed uit de verf. Met voordelen wordt je immers zelden geconfronteerd.
Ik hoop op een genuanceerde reeks + en - van andere gebruikers (en dan vooral van de 20d).
Voordeel D70:
* topklasse camera voor de amateur (en wordt gebruikt als reservecamera door profs). Resultaten op alle fronten prima. Zeker voldoende pixels voor het maken van behoorlijke vergrotingen.
* perfecte automatische en toch controleerbare flitsmogelijkheden (direct, kabelloos indirect, inflitsen);
* perfecte ergonomie en logische plaatsen bedieningsknoppen;
* 3 vormen lichtmeting, waaronder spotmeting;
* alle AF-lenzen werken 100%. Oudere Ais lenzen passen wel (maar staan geen lichtmeting toe. pas als de foto genomen is kan de belichting worden gecontrolleerd op het scherm). (Let wel: bij canon passen de FD lenzen niet meer op de moderne camera's).
* niet heel erg luidruchtig.
* voor 3000 euro (alsof het niks is) een fantastische instapkwaliteit met lens AF 80-400 F4.5-5.6 VR, of met lens AF-S 300F4 en tc1.4 (of tc1.7), of met een 2e hands 400 F3.5 Ais!!!!! Wow. Voor 3500 euro met een 2e hands 500 F4 P lens (geen autofocus wel lichtmeting).
Nadeel:
* erg klein matglas (cropfactor) maakt handmatig scherpstellen zeer moeilijk (al is er een hulplichtje);
* autofocuspunten liggen voor mij verkeerd, namelijk niet op de guldensnede-punten;
* er is geen mogelijkheid om snel te switchen tussen zelfingestelde menu's: ik zou graag heel snel willen switchen tussen autofocus op stilzittend onderwerp en op bewegend onderwerp, maar wel beide bij diafragma-voorkeuze. Switchen vergt camera van het oog halen en door de menu's scrollen: werkt niet.
* te weinig lange, snelle autofocus-lenzen met vibratie reductie beschikbaar (alleen de snelle AF-S 300F2.8 en AF-S 200-400F4 en de langzame AF 80-400F4.5-5.6 (aug 2005);
* geen goede software inbegrepen in de prijs.
* ten opzichte van min of meer gelijkgeprijsde canon's een minder mooi ruisprofiel, volgens de grafieken (wel mooi witte ruis).
* lenzen zijn ten opzichte van canon aan de prijzige kant (helemaal omdat ze IS/VR missen);
* camera is juist redelijk "goedkoop" tov canon.
Ik hoop ooit een niet al te zware, zeer lange (500mm of +), zeer snelle autofocuslens met beeldstabilisator (voor op driepoot- en eenbeenstatief) te kunnen plaatsen op een niet al te luidruchtige camera, met een ruim bemeten matglas (dwz goede occulairvergroting).
Het dichtst bij deze mogelijkheid is momenteel de Canon 20D - wel luidruchtig - met 500 F4 IS USM.
Om optimaal mijn huidige spullen te kunnen blijven gebruiken hoop ik op een toekomstige Nikon D90x en een 500 F4 met VR! De D2X van nikon is misschien zijn geld wel waard, maar een camera was toch vooral dat ding dat de lens netjes voor je film houdt :)
en tot die tijd vergeet ik zeker niet te genieten, ik ben beniewd naar jullie belevingen.