Ik mis dus bij de een wat aan vergroting 'diepte' maar krijg er bij de andere in de 'breedte' wat bij...
Het prijsverschil is ook aanzienlijk trouwens.
Ik vroeg mij of er mensen op dit forum zijn die met één of beide oculairs een gebruikerservaring hebben, of op andere wijze hier iets over willen zeggen wat mijn keus wat makkelijker kan maken...
Gender: Male Age: 50 Joined: 09 Nov 2005 Posts: 4 Location: Krommenie
Posted: Fri 04 Dec 2009, 21:50 Post subject:
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar voor wat het waard is:
Zelf heb ik een jaar of vijf geleden een Swarovski aangeschaft met 20-60x. Na een jaar heb ik de 30W gekocht en er nooit meer afgehaald.
Als ik nu zou moeten kiezen tussen de twee oculairen die jij noemt zou ik zeker kiezen voor de 25-50x W, ook omdat ik gedurende het eerste jaar de 60x bijna nooit heb gebruikt.
Overigens misschien ook deze vraag even stellen op het forum van digiscooppix. _________________ Canon 40D + 300mm en Swarovski ATS 65 HD i.c.m. Sony dsc-W17
Ik voel mij meer een 'fotograferende vogelaar', dan een 'vogelfotograaf'.
Voor de foto's heb ik redelijke spullen voorhanden, het is niet mijn
eerste opzet om te gaan digiscopen met de telescoop.
Ik ben al ruim 50 jaar actief bezig met fotografie en het vogelen, maar er is nooit een combinate geweest tussen die beiden, raar eigenlijk.
Landschappen behooorden wel tot mijn favoriete onderwerpen.
Uiteindelijk heeft mijn echtgenote mij 'overgehaald' wat meer aan de vogelfotografie te doen, en dat bleek toch een aparte tak van sport...pff. Maar wel super prachtig.
Ik zal eens rondkijken op het forum wat je noemde, goede tip !!
Na veel ge-google en leeswerk, heb ik bij de handelaar de 2 oculairen met elkaar vergeleken.
De 25-50x W liet duidelijk een grotere hoek zien dan de 20-60x S, beiden zeer plezierige en heldere oculairen trouwens.
Heb de knoop maar door gehakt en de 25-50xW in laten pakken
Dank voor Uw aandacht !! _________________ Nikon en Gitzo.
Posted: Sat 05 Dec 2009, 22:11 Post subject:
Gefeliciteerd met je aankoop. Je gaat er absoluut nog heel veel plezier aan beleven als 'fotograferende vogelaar', waar ik mezelf overigens ook onder schaar hoor . _________________ Canon 40D + 300mm en Swarovski ATS 65 HD i.c.m. Sony dsc-W17
Gender: Male Age: 75 Joined: 22 Jan 2007 Posts: 103 Location: Rozenburg
Posted: Sat 05 Dec 2009, 22:43 Post subject:
Goeie keus denk ik.
Mijn oude Swarovski 80 had een 20 - 60 X.
Om details goed te zien moest je hem niet hoger zetten dan 50 x
Dus dat stukje tot 60 x had je niet nodig.
Bij de HD telescopen ligt dat misschien wat anders....
Vr. groet, Jan. _________________ Nikon D300, Nikkor AF-S VR Zoom ED 200-400mm F/4G IF. Nikon 18-200 mm VR.
Teleconverter TC 1,7. en TC 1,4.
Ik heb in iedergeval een 'goed gevoel' bij deze aankoop.
Alhoewel er geen bijzonder serieuze bedoelingen zijn om te
gaan digiscopen, wil ik me toch ook eens verdiepen in de
alternatieven voor de commerciële adapters.
Hoe het ook eenvoudig kan.
Een 'gelegenheids fotootje' met je compact-camera bijv. om je
observatie voor een nadere determinatie te gebruiken.
Pfff...
Leuke hobby hebben we eigenlijk, we blijven lekker bezig..
Posted: Sun 06 Dec 2009, 22:35 Post subject:
Ik heb een jaar lang met een zelf in elkaar geknutselde adapter van pvc gewerkt en daar best aardige resultaten mee bereikt. Veel knutselplezier . _________________ Canon 40D + 300mm en Swarovski ATS 65 HD i.c.m. Sony dsc-W17
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum