Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

error

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Dec 2009, 18:52    Post subject: error
Ik heb een probleempje met mijn nikon d200.
Als ik de stand ''Ch'' links op de camera kies (5 foto's achter elkaar), dan geeft de camera een error aan als die ongeveer 5 foto's gemaakt heeft. Ik heb het idee dat de sluiter blijft hangen tijdens een foto maken, als ik door de zoeker kijk, zie ik alleen maar zwart, dus dan is de sluiter dicht(?). Ik fotografeer bijna alleen maar buiten, en nou is het heel koud. Dus ik dacht dat het aan de temperatuur kan liggen. Maar het kan ook zijn dat het aan 't kaartje wat ik in mijn camera heb zitten ligt (SanDisk Ultra II). Daar staat namelijk op 15mb per seconde, en als ik een foto in RAW-formaat maak, is een foto al ongeveer 15mb, en als ik dan 5 foto's achter elkaar maak, is dan meer dan 15mb per seconde, dus kan het ook daar aan liggen dacht ik.
Als de camera een error aangeeft, druk ik de ontspanknop in (staat in de gebruiksaanwijzing), en doet ie het weer, maar als ik dat elke keer moet doen is dat volgens mij niet goed voor de camera.

Dit probleem heb ik al bij een (hobby)fotograaf voorgelegd, en die weet het niet. Hij heeft zelf een Nikon D2x en die gaf ook errors aan.

Heeft iemand een idee of het een van de twee is? Of iets anders?
Heeft iemand misschien zelf meegemaakt dat de camera een error aangeeft?

Als dit bericht verkeerd staat, hoor ik het wel Wink .

Gr. Jarno

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 25 Dec 2009, 19:28    Post subject:
Hi Jarno,

Ik ben geen Nikon kenner, maar wat bedoel je dat een andere fotograaf ook een error krijgt; is dat onder dezelfde omstandigheden en hetzelfde kaartje als jij hebt?

Als het iets met bestandgrootte te maken zou hebben, kun je het eenvoudig testen: schiet eens niet in RAW maar in kleine jpeg en laat de camera eens flink ratelen? Treedt het dan ook nog op?

Succes, Phil

jarnovanbussel

PostPosted: Fri 25 Dec 2009, 19:47    Post subject:
Digibird wrote:
Hi Jarno,

Ik ben geen Nikon kenner, maar wat bedoel je dat een andere fotograaf ook een error krijgt; is dat onder dezelfde omstandigheden en hetzelfde kaartje als jij hebt?

Als het iets met bestandgrootte te maken zou hebben, kun je het eenvoudig testen: schiet eens niet in RAW maar in kleine jpeg en laat de camera eens flink ratelen? Treedt het dan ook nog op?

Succes, Phil

De andere fotograaf fotografeerde wel onder dezelfde omstandigheden, alleen hij heeft een Sandisk Ultra III, en hoeveel mb per seconde weet ik niet...
Ik zal het eens proberen Wink
gr. Jarno

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Dec 2009, 22:03    Post subject:
Klinkt meer als dat je sluiter het aan het begeven is..... Ik heb het ook met een D300 gehad de sluiter bleef toen ook tijdens bursts regelmatig hangen en meestal als je het niet kon gebruiken. door de ontspanknop nogmaals in te drukken deed hij het wel weer. Na een tijdje naar Nikon op gestuurd en omdat het bij mij nog onder garantie viel kreeg ik een nieuwe camera....
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 Dec 2009, 18:47    Post subject:
De D200 heeft een buffer voor 21 NEF files. Ik geloof dus niet dat de schrijfsnelheid van je CF kaart er iets mee te maken heeft.Tenzij je veel bursts achter elkaar doet. Dan is de camera nog aan het wegschrijven, terwijl de buffer vol loopt. Ik gebruik zelf Etreme III kaarten, maar heb nog nooit meegemaakt dat mijn buffer vol was. ( ik meen dat een Etreme III met 20mb/s schrijft, dus dat verschil is niet zo groot.

grt
Ad

wblink

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Dec 2009, 17:27    Post subject:
adjuh wrote:
De D200 heeft een buffer voor 21 NEF files. Ik geloof dus niet dat de schrijfsnelheid van je CF kaart er iets mee te maken heeft.

Daarom juist wel! Cruciaal is hoe snel de buffer gevuld wordt, maar OOK hoe snel hij geleegd kan worden. Ideaal is mi al de schrijfsnelheid naar de geheugenkaar minimaal gelijk (liefst IETS sneller) is dan de (maximale) schrijfsnelheid van de camera naar de buffer.

Ik heb van Nikon in ieder geval deze info nog nooit los lunnen peuteren. De kaartjesbouwers geven de info (uiteraaard) wel.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Dec 2009, 17:57    Post subject:
wblink wrote:
adjuh wrote:
De D200 heeft een buffer voor 21 NEF files. Ik geloof dus niet dat de schrijfsnelheid van je CF kaart er iets mee te maken heeft.

Daarom juist wel! Cruciaal is hoe snel de buffer gevuld wordt, maar OOK hoe snel hij geleegd kan worden. Ideaal is mi al de schrijfsnelheid naar de geheugenkaar minimaal gelijk (liefst IETS sneller) is dan de (maximale) schrijfsnelheid van de camera naar de buffer.

Ik heb van Nikon in ieder geval deze info nog nooit los lunnen peuteren. De kaartjesbouwers geven de info (uiteraaard) wel.

Ik wilde maar zeggen dat ik de buffer nog nooit vol geschoten heb, en ik denk dat je maar eens goed na moet denken waar je mee bezig bent als je bursts van meer dan 20 opnames aan het schieten bent.

grt
Ad

jarnovanbussel

PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 16:40    Post subject:
Bursts van 20 opnames doe ik niet, maar wel bursts tussen 5 en 10 opnames.
Maar als mijn geheuegenkaart 15mb/sec kan verwerken, en ik maak bijvoorbeeld 3 foto's in een seconde, is dat te veel voor dat kaartje en blijft de sluiter hangen?

jan Luit
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2009, 17:09    Post subject:
Ik denk toch dat je het probleem bij de camera moet zoeken.
Ik heb ook een D200 en heb net even voor je getest.
Heb een sandisk ultra II kaartje erin gedaan .
En heb de volle burst gedaan.
Het schrijven naar het kaartje duurde wel even maar toen hij klaar was stonden er 21 foto's op.

Groet Jan

Think outside the box.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum