Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

gitzo nr4

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Sep 2005, 20:34    Post subject: gitzo nr4
Hey,

Ik heb een vraagje over een statief dat te koop staat op internet. Kunnen de ervaren rotten van het vak eens hun mening geven over de prijs en of dat het een goede koop is? Ik heb gelezen dat vooral het gewicht belangrijk is alsook de statiefkop. Het gewicht zit wel goed.

www.foto.2dehands.be/showad.html?nr=9912915

Alvast bedankt, david
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Sep 2005, 7:45    Post subject:
Hallo David, indien het statief niet ontwricht is(alles moet goed draaien), is de prijs zeer redelijk. Rationelle 4 is een hoge kop, ik zou zelf liever Rationalle 5 gebruiken of de nieuwere en veel duurdere fluid-head. Dit statief zou ik een 'autostatief'willen noemen aangezien het te zwaar is voor lange tochten in het veld en om mee te nemen in het vliegtuig. Succes!
Back to top
Reply with quote

david

PostPosted: Tue 06 Sep 2005, 18:12    Post subject:
Hey,
Bedankt voor je reactie. Ik ben namelijk nog niet zo lang bezig met fotografie en ben nog op zoek naar vooral de kennis alsook het materiaal. Nu heb ik een cursus van natuurfotograaf Rollin Verlinde gelezen dat hij altijd een heel zwaar statief meesleurde. Volgens hem kan het niet dat je een toestel met lens van twee kilo op een statiefje van 3 kilo plaatst. Volgens mij lijkt zo'n éénpoot wel het gemakkelijkste maar wat vinden de kenners hiervan? Nog effe afwachten op jullie reactie voor ik mijn bod doe.

Groetjes , david
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Tue 06 Sep 2005, 18:46    Post subject:
De oude rekensom was dat je statief 2x het gewicht van je camera-lenscombi moet zijn.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Tue 06 Sep 2005, 20:30    Post subject:
Quote:
Volgens hem kan het niet dat je een toestel met lens van twee kilo op een statiefje van 3 kilo plaatst.

Die Verlinde zegt wel meer rare dingen. Lekker laten kletsen!

Tegenwoordig gaat het niet zozeer om een loodzwaar statief, dat is iets voor Rollin, die heeft blijkbaar een sterke rug. Het gaat erom dat je statief niet omkukelt wanneer je jouw camera en objectief erop bevestigd.

Hoe maak je je statief zwaar genoeg. Je neemt een stevig exemplaar (de huidige materialen zijn zeer stevig en toch licht), je bevestigt een speciale haak aan de onderkant van de middenbuis en hangt daar je fototas (of wat anders zwaars) aan. Voila.....probleem opgelost en je voldoet aan de formule die Martijn noemt.

Groet
Marco

david

PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 12:15    Post subject:
Marco,

Klinkt inderdaad goed. Is dit de manier van werken als men ten velde trekt? Is er eigenlijk al eens een rondvraag gedaan welk soort statieven men het meeste gebruikt ten velde. Ik heb eens op het forum gekeken en stel vast dat de meeste met een monopod werken. Hierin zijn er zij die met statiefkop werken en degene die zwere bij vaste montage.

Graag eens een reactie van iemand die met een gewoon statief en monopod gewerkt heeft. Men zegt dat degene die uit de hand trekken bijven prutsen. Waar bevinden de gebruikers van een monopod zich dan ergens? (komt uit de cursus maar er staat nergens iets in van gebruik met een monopod)

David
Back to top
Reply with quote

Sytze

PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 15:14    Post subject:
David,

met de 300D kun je prima gebruik maken van de afstand-bediening.
Deze in combinatie met een goed statief geeft trillingsvrije beelden.
De meeste gebruiken de 'eenpoot' in combinatie met een IS-lens, op die manier is het zeker geen 'prutsen'.

Succes met je keuze,
Sytze.

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 17:00    Post subject:
ik ben zo'n prutser die regelmatig uit de hand fotoos maakt. En ik blijf het prutsen noemen, al heb ik zo een aantal (echt) goede fotos gemaakt.
Op een statief/rijstzak ben je eindeloos veel zekerder over het eindresultaat, ook als je IS / VR hebt. Maar, al "prutsende" ben je wel vrijer in je bewegingen, is ook wat waard. Monopod zit hier halverwege tussen, aan de betere kant van de helft en verhoogt je kansen behoorlijk. Arie O is de grote monopod man. Ik zal Arie zeker geen prutser te noemen, eerder een uitzonderlijk goede en handige vogelfotograaf. En natuurlijk zijn er links en rechts meer fotografen die dit kunnen.

Overigens, Marco, denkt Rolin Verlinde in zijn boekje ook een beetje aan het budget van zijn publiek, zoals uit het feit blijkt dat het gratis is.
Zo'n carbon gitzo met een beetje goed balhoofd erop heb je niet voor 700 euro. Er zijn mensen die dat geld niet over hebben voor een lens.

(Die ijsdoostip van Rolin is meesterlijk en werkt groots.)

Last edited by peter wijn on Wed 07 Sep 2005, 21:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 20:08    Post subject:
Hoi David,

Wij gebruiken beiden. Het verschil is dat je voor een licht tot mediumzwaar objectief prima een eenpoot kunt gebruiken. Deze geeft je veel meer bewegingsvrijheid en is een stuk lichter.
Wanneer je echter met het zwaardere glaswerk aan de gang gaat, is een driepoot onontbeerlijk.
Ook wanneer je met langere sluitertijden werkt, zal een driepoot je betere diensten bewijzen aangezien je een eenpoot nooit zo stil kunt houden als een driepoot.

@ Peter,

Waarom zou jij een prutser zijn. Ik hoor je dat wel regelmatig zeggen, maar dat kan je beter aan anderen overlaten.....misschien zeggen die het wel niet en dan is dat toch mooi meegegomen.
Wij maken verschrikkelijk veel foto's uit de hand en dat heeft niets met prutsen te maken, maar alles met je hersenen gebruiken. Een statief, een- of driepoot is altijd lastiger dan uit de hand werken. Dat doe je alleen wanneer de met langere sluitertijden werkt of het objectief te zwaar is of je het te lang in positie moet houden.
Een rijst/zandzak is inderdaad een perfecte oplossing in de situatie waarin die te gebruiken is. Vanuit een auto bijvoorbeeld valt de keuze bijna altijd op deze vorm van ondersteuning.

Dan nog even over de fantastische fotograaf (dat vindt hij tenminste zelf) die alle MAAR DAN OOK ALLE wijsheid in pacht heeft. Ik zal jullie niet gaan vermoeien met de gevoerde discussies, want dat waren geen discussies. Mijn ijsdoostip is dat hij erin gaat zitten en dan gooi ik hem wel een tijdje in de vriezer. Je zou kunnen denken dat hier wat fustratie in doorklinkt maar dat is het niet helemaal. Hij heeft echter bewezen van digitale fotografie weinig tot geen kennis te hebben.

Met vriendelijke groet
Marco

PS Ga nu eerst een aantal dagen in Kerkrade en Duitsland fotograferen dus ik lees jullie vanaf zondag wel weer. Hihihi.

david

PostPosted: Wed 07 Sep 2005, 20:28    Post subject:
Hey,

Ik denk dat ik eruit ben. Nogmaals alle forums doorlezen. Als ik het goed kan begrijpen moet ik me een lens met beeldstabilisator aanschaffen. Zoiets als een 100-400 f4 is. en dit met een monopod in combinatie. Iets om van te dromen en naar uit te kijken. Ik heb al gemerkt dat je verschrikkelijk veel moet lezen en kopieren om zelf resultaat te krijgen. Je eerste reactie is direct naar het materiaal te kijken maar eigenlijk zou je gewoon een jaar moet meelopen met een ervaren rot.

Bedankt voor jullie reactie's . Misschien dat ik toch nog een bod ga doen op die 6.5 kg maar ik ben toch van koers veranderd en ga voor het monopod.

Groetjes
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Sep 2005, 15:40    Post subject:
david,
je voorlopige keuze kan zeer goede foto's opleveren.
en dat meelopen met ervaren fotografen is een heel goed idee (soms wel een eenzame soort, meestal heel vriendelijk en behulpzaam als je niet hun vogeltjes wegjaagt)
vooral als je ervaring van veel verschillende fotografen kan vergelijken en dan kiezen wat voor jou het beste is.

Geen enkele fotograaf heeft alle wijsheid in pacht. Misschien geldt dat zelfs wel voor die Rolin Verlinde waar Marco zo'n hekel aan heeft.
Er zijn veel wegen naar Rome, en geen enkele manier is de enig juiste. Vooral ook omdat je niet altijd in Rome wilt zijn, weinig interessante vogels daar.

Marco: zodra ik met een camera los in de hand loop daalt mijn scoringspercentage van vogelfotos die na de eerste keer kijken nog niet zijn weggegooid naar 1%, terwijl rijstzak- en statieffotos het aanmerkelijk beter doen. Mag ik dat prutsen noemen? Natuurlijk maak ik die fotos voor een ander doel dan de eeuwigheid, dus het is geen verknoeide tijd.
In zijn algemeenheid moet je in Nederland rekening houden met magere lichtomstandigheden en dan is IS/VR niet voor iedereen genoeg.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum