Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Wie heeft er wat tips?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2010, 18:39    Post subject: Wie heeft er wat tips?
De beste wensen voor 2010 voor iedereen!

Wie wil mij wat tips geven met welke instellingen ik deze foto beter had kunnen maken?
Ook al is jullie commentaar nog zo voor de hand liggend, alles is welkom!

Het gaat om deze foto:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=196354

Deze heb ik als volgt bewerkt (en zo kwam hij nterecht in het tijdelijke).

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=196335

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2010, 18:43    Post subject:
Belangrijkste tip is met lichte achtergronden en meervlakslichtmeting over te belichten ipv onder te belichten. Je hebt bij deze foto 1 stop onderbelicht terwijl je ongeveer 1 stop zou moeten overbelichten. Als je dit achteraf doet in photoshop oid leidt dit altijd tot ruis en onnatuurlijke kleuren.
Oftewel, de foto's in het veld proberen goed te belichten! Op het weblog staat nog wel een informatief stukje over het histogram. Hiervoor ook zeer nuttig!

Gr. Michel
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jan 2010, 21:03    Post subject: Tip
In dit geval had je je spotmeting kunnen gebruiken, waardoor de meting het donkere middendeel als waarde had genomen en automatische 1 of 2 stops zou hebben overbelicht. Dan had de vogel er al veel beter uitgekomen. Nadeel is dan wel dat de blauwe lucht wit uitbijt, maar het hoofdonderwerp (de vogel) is dan juist belicht.

Mijn tip dus ook: juist belichten tijdens de foto en niet achteraf proberen de boel te redden....

Wink

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Jan 2010, 21:48    Post subject:
misschien is het handig om eens te oefenen op stilstaande onderwerpen tegen een lichte achtergrond (de zon, of een lichte lucht)
probeer wat instellingen uit en kijk wat het beste resultaat geeft. dit is mede afhankelijk van de kwaliteit van je glas.
zorg dat je dit weet voordat je het veld in gaat, dan kom je goed beslagen ten ijs.
als je met de zon mee schiet op 1/1000, dan is het tegen de zon in gauw de helft of nog minder, omdat je eigenlijk een schaduw aan het fotograferen bent.
je camera is vrij dom, die weet dit niet, je moet het hem vertellen. wees gerust, hij komt er wel overheen.

laatste tip: probeer eens handmatig de sluiter en diafr. in te stellen, je leert dan erg snel hoe je de camera moet instellen bij elk weertype.

Misja

PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 19:00    Post subject:
Lichtmeting op spot inderdaad en wellicht een belichtingscompensatie gebruiken bij het fotograferen van vogels tegen een felle achtergrond. Ik weet niet of je in RAW fotografeert, maar dat is in ieder geval aan te raden, de bewerking achteraf worden dan stukken beter en er zijn meer mogelijkheden.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 19:25    Post subject:
De matrixmeting van de camera is vrij 'dom'. Hij neemt een gemiddelde. Idd geval had je moeten overbelichten. Ik denk toch zeker wel een stop. Dit geldt ook meestal voor sneeuwfoto's!
Ik zou tijdens het fotografen ook af en toe je histogram bekijken (mits de tijd het toelaat natuurlijk). Je kunt daar goed op zien hoe het verdeeld is en eventueel bijsturen met onder- of overbelichten. Overigens komt het ook minstens zo vaak (zo niet vaker) voor dat je juist moet onderbelichten. Lichte vogel tegen donkere achtergrond.

Bendiks

Ruud Scherpenisse

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 20:44    Post subject:
Allemaal bedankt voor de nuttige tips, ik ben al flink aan het oefenen, ik twijfel alleen nog aan het fotograferen in RAW.
Natuurlijk zijn de mogelijkheden om de foto naar een hoger niveau te tillen groter, maar kost het bewerken van een foto dan niet veel meer tijd? Daar hik ik tegenaan gezien mijn drukke baan en gezin. Of valt dat wel mee???

Ruud

peter wijn

PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 20:50    Post subject:
(lees even het natuurfotoblog.nl, twee tips over correct belichten in het veld. in het veld al de goede foto hebben scheelt enorm veel tijd en frustratie)

Met een raw-convertor kun je (op gegeven moment) heel snel belichting en kleurtemperatuur corrigeren/aanpassen. Ik ben veel en veel en veel langer kwijt met het weggooien van de minder goede foto's.
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 20:53    Post subject:
Hetzelfde heb ik ook gehad, ik had 1 kans voor de foto, en had in de gauwigheid niet goed belicht.
De tips die hierboven staan onderschrijf ik dan ook.
Ik had toen ook moeten overbelichten, nu had ik hem niet 1 stop overbelicht.
In nabewerkingen kreeg ik het ook niet meer mooi.
Heb hem dus zo gelaten.
http://jalbum.net/browse/user/album/272099/;jsessionid=7nlrad1yyeh9
groeten Art
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Wed 06 Jan 2010, 21:50    Post subject:
Hallo Ruud,

Ik heb canon en met nikon geen ervaring. De basisdingen die je makkelijker met RAW bewerking kunt doen zijn ook deels de instellingen van je toestel. ik heb ervaren dat het toestel b.v. op de AWB stand niet altijd de juiste witbalans kiest. In RAW genomen foto's zijn met 1 klik op de de verschillende andere WB te zetten b.v. daglicht of schaduw. Met JPG lukt dat niet of met mindere kwaliteit, zelfde gaat op voor b.v. beeldstijl, ik maak alle foto's op neutraal en pas daarna met dpp (het programma van canon) de scherpte, contrast en verzadiging aan. Als je je JPG in een bepaalde beeldstijl genomen hebt is dat niet meer aan te passen op de manier zoals dat met RAW wel wil. Je kunt eens een serie proberen te maken in RAW + JPG en kijken wat het verschil in bewerking je brengt. Na verloop van tijd is het basisbewerken van een RAW in de meeste gevallen in 30 seconden gepiept.

Succes en laat ons nog eens weten wat je eigen bevindingen zijn.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum