Ervaring heb ik zelf niet, maar i.c.m. een 500mm f/4 prime lens wordt bijna altijd een 1.4x converter gebruikt.
Met een 2x converter ben je de AF kwijt waardoor je handmatig scherp moet stellen.
Met de 1.7x converter behoud je de AF nog wel.
Binnenkort of mogelijk is hij al , komt er een versie III van nikons 2 X extender uit . misschien is dat iets voor je . ik zelf heb er wel een oogje op .
Ik gebruik de 500 F4 i.c.m. alle drie de converters en heb ook bij de 2.0 nog gewoon AF , het gaat alleen wat trager maar het werkt nog.
De 1.7 is een hele goede keus en je hebt gelijk 850 mm , wanneer je een goed statief of rijstzak gebruikt heb je een top combinatie die gewoon nog scherpe platen levert zo uit de camera .
Je kan hiermee gewoon scherpe foto`s maken onder de 1/100 .
Ben zelf overigens wel heel benieuwd naar de nieuwe 2.0 converter van nikon hoe die het doet .
Het meest gebruik ik de 1.7 en als 2e de 1.4.
Vliegbeelden met de 1.7 wordt wel lastig vind ik en gaat met de 1.4 nog wel maar het liefst gewoon met de 500mm zonder converter ertussen.
Gender: Male Age: 68 Joined: 02 Dec 2008 Posts: 40 Location: Wageningen
Posted: Mon 18 Jan 2010, 22:34 Post subject:
iedereen bedankt voor de bijdrages, aangezien de 2 x van
nikon net een vernieuwde versie gekregen heeft en er
geruchten zijn dat er binnenkort ook een nieuwe 1.7 x converter
verschijnt, hou ik mijn geld nog even in de zak. _________________ Nikon D300, AF-S 500mm F/4 + paar kortere lenzen
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 19 Jan 2010, 8:12 Post subject:
Mr. D. wrote:
en er
geruchten zijn dat er binnenkort ook een nieuwe 1.7 x converter
verschijnt, hou ik mijn geld nog even in de zak.
Waar heb je die geruchten vandaan? Dit is nieuw voor mij.
Vaak is bij zulke geruchten de wens de vader van de gedachte. Net als het rumoer rond een mogelijke D800. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 19 Jan 2010, 10:22 Post subject:
het verschil tussen 1,4 en 1,7 convertor is vrij goed te zien (wolliger, minder tekening). Op een D300 met 500 F4 AF-S (de eerste versie en 3 jaar eerder ook met een D70 en dezelfde 500.).
Het verschil tussen 1,4 en zonder convertor is moeilijker te zien (minder glans).
Je maakt er ook vol open nog bruikbare foto's mee. Een beetje extra verscherpen wel, en niet te veel pixelpeepen.
Het verschil tussen de 1,4 en 1,7 overbrug ik - eventueel - door te croppen.
Nikonrumours is veel HOPEN en weinig WETEN. Tussen alles wat daar gesuggereert wordt staat vaak wel iets wat klopt, maar nog vaker dingen die niet kloppen. Vaak zijn geruchten gebaseert op de wensen van de gebruikers aldaar en niet gestaafd door enige serieuze hints. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum