DanielJ wrote: |
Wat ik dan weer wel een aardige vind (heel serieus): Een 24MP camera en croppen vs. een 12MP camera met TC. Hoe staat dat t.o.v. elkaar? |
Bas Breetveld wrote: |
Inge, 'bumpen' is de oplossing. Goed in de zoeker blijven kijken en bij verlies van AF, een fractie van een seconde, de ontspanknop lossen. Verder gewoon 1 AF-punt gebruiken en als het kan de AF trager zetten.
|
Bas Breetveld wrote: |
Grappig, niemand ziet wat ik bedeoel met die voorbeeldfoto. Telelensgebruikers ![]() |
Gerrit-Jan wrote: |
Misschien moet de discussie wat breder getrokken worden: een converter plaatst extra glas tussen onderwerp en sensor en kan op die manier voor onscherpte zorgen door restfouten in het glas. Hetzelfde geldt voor zoomlenzen met een extreem bereik! Juist daar zit erg veel glas in en dat vindt iedereen blijkbaar wel aanvaardbaar! |
Ger M wrote: |
Gebruik je een TC van een vreemd merk (zeg, Soligor/Kenko) dan is er geen sprake van afstemming en krijg je dus veel eerder te maken met 'restfouten'.. |
Ger M wrote: |
Ik zeg dat je eerder te maken krijgt met restfouten wanneer TC en objectief onafhankelijk van elkaar zijn berekend. Sony (eigenlijk Minolta) ontwikkelde de TC specifiek voor gebruik met de eigen objectieven (70-200/2.8, 300/2.8 en 135/2.8 STF), terwijl een Kenko/Soligor met willekeurige objectieven van allerlei merken (met telkens een andere bajonet, uiteraard) moeten kunnen samenwerken, waardoor de kans op fouten eenvoudig groter is. |