Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

draagkracht statief / kop

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 12:00    Post subject: draagkracht statief / kop
ik vroeg me af wat de risico's zijn als je een camera + lens van totaal 4,5 kg. gebruikt op een statief / kop welke dit volgens de specificaties niet zou kunnen dragen.

Zakt de hele boel dan in elkaar? Of is de constructie dan instabiel? (of kan beide?)

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 13:00    Post subject:
Ik zou zeggen probeer het uit en vertel ons wat je bevindingen zijn . Graag met foto,s er bij . hoe meer drama hoe mooier . dus plezier ons eens .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 14:09    Post subject:
Waar kun je een nominatie geven voor de meest zinloze post?
Rolling Eyes

Jeroen, de boel zal niet in elkaar zakken maar het zal zeer onstabiel zijn. Je zult met wat langere lenzen geen scherpe foto's kunnen maken ivm instabiliteit van de kop + statief.
Als ik zie dat je een combi van 4.5kg gebruikt moet dat serieus glas zijn. En bij serieus glas hoort gewoon een serieus statief.

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 15:11    Post subject:
DanielJ wrote:

Jeroen, de boel zal niet in elkaar zakken maar het zal zeer onstabiel zijn. Je zult met wat langere lenzen geen scherpe foto's kunnen maken ivm instabiliteit van de kop + statief.
Als ik zie dat je een combi van 4.5kg gebruikt moet dat serieus glas zijn. En bij serieus glas hoort gewoon een serieus statief.

Dat zou ik niet al te hard zeggen. 4,5kg is niet bedoeld om 6,5 kg de hele dag over je schouder te dragen. Het zal heus wel een tijdje hangen maar.....
Dat het onstabiel is, redelijk zeker te noemen ja.

Toch even doorsparen dus of anders wat "oude meuk" 2e hands scoren. Soms komen er hele leuke statieven + koppen voor een habbekrats voorbij.
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 18:37    Post subject:
stel je een aanhangwagen voor...(tandemasser) 1000 kg per as. en je gooit daar dag in dag uit 3000+ kilo op. reken zelf maar uit.

koop nooit een zwaarder statief dan je partner kan dragen, Wink maar hou rekening met toekomstige aankopen. de lenzen en camera's zullen niet veel lichter worden, maar je statief mag gerust 5 of 6 kilo overcap. hebben. ik gebruik zelf een statief met 12 kilo overcap. welke toch maar 1.7 kg weegt, dus daar kun je mee vooruit.
één keer een duur statief kopen is goedkoper dan eerst een goedkoop en daarna een duur statief kopen.
Back to top
Reply with quote

Peter van Driel

PostPosted: Fri 22 Jan 2010, 13:28    Post subject:
Ik snap ook niet dat je voor veel geld een kamera en lenzen koopt en dan geen goed statief. 4,5 kg fotospul is geen kattepis. De scherpte van een foto is erg afhankelijk van het gebruikte platform waar vanaf je de foto's maakt. Je kan een superlens hebben met dito kamera, maar als het spul niet goed stil kunt houden, krijg je nooit het resultaat waar je op hoopt.
Als ik zie dat iemand een 500 mm met kamera bevestigd op een gammel, aluminium statiefje van het kruidvat (iod) dan vraag ik me af wat de resultaten worden.
Een statief van metaal (erg zwaar) of van carbon (erg duur) is gewoon nodig.
(Een goedkope oplossing is werken met een goed gevulde rijstzak, maar om op hoogte te komen moet dit dan wel een erg grote rijstzak zijn Smile )

Jeroen78

PostPosted: Fri 22 Jan 2010, 17:44    Post subject:
ik heb een gitzo g1227 mk2 statief die 8 kg. zou kunnen dragen en een Gitzo g2180 vloeistofkop die 4 kg. kan dragen. Eerstgenoemde heeft dus net genoeg of net iets te weinig draagvermogen, laatstgenoemde behoorlijk te weinig draagvermogen.

Fotograferen met apparatuur in deze gewichtsklasse is me nog nieuw. Zelf beredenerend zeg ik dat mijn statief i.c.m. vloeistofkop de constructie vooral instabiel maakt. De kans op instortingsgevaar is m.i. wat kleiner.

Klopt mijn beredenatie?

Overigens zijn genoemde gizo spullen geen gammele kruidvatartikelen. Ik denk dat elke combo in bepaalde omstandigheden instabiel is (een combo die 20 kg. kan dragen, zal ook in windkracht 7 op een havenhoofd wat instabiel zijn). Maar ik dacht, ik test met mijn huidige combo is uit in welke omstandigheden die echt tekort komt. Die combo is licht in gewicht en al van mijn rekening afgeschreven. Bevalt dit niet, dan kan ik altijd nog beter aanschaffen.
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Fri 22 Jan 2010, 22:11    Post subject:
Waarom Jeroen , Heb je niet eerst advies gevragen voor je ging kopen ? . Dat had je mogelijk dubbele uitgaven kunnen besparen .
effin het is niet anders , misschien valt alles nog wel mee . Laat maar gebeuren .De boel kan hooguit omvallen . Hopelijk ben je in dat geval verzekert .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Jeroen78

PostPosted: Sat 23 Jan 2010, 21:06    Post subject:
Leo, wederom bedankt voor je opbouwende, constructieve reactie op een vraag die ik niet gesteld heb.
Sommige fotograven hebben ook wel eens een spotting scoop waar ze een statief voor gebruiken. Zo ook ik. En ik dacht: misschien kan ik die ook wel gebruiken voor de camera? Niet zo gek toch?
En Bart, de dubbele uitgaven komen dus niet door schade en schande, maar doordat ik twee soorten aparatuur heb (spotting en foto-apparatuur).
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

PostPosted: Sun 24 Jan 2010, 10:18    Post subject:
Hoi Jeroen

Als je dat van te voren aangeeft , Dan kunnen mensen ook beter antwoord geven op je vraag . De mensen kunnen van achter hun toetsenbord niet zien wat jij aan apparatuur hebt .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum