Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Mon 25 Jan 2010, 12:23 Post subject: Ruis op 40D oorzaak (erg) donker weer?
Beste mensen,
De afgelopen weken stoor ik me tamelijk aan het weer, in zoverre dat we te maken hebben met behoorlijk donkere dagen en zacht gezegd veelal behoorlijk slecht licht.
Ik merk hierbij dat mn 40 D bij grauw weer (nevelachtig) en medium ISO waardes (rond 800) en gemiddelde sluiter (zeg 1/500) toch last heeft van ruis. Komt dit nu door het donker weer, de hoge iso of de te lage sluitertijd (voor vliegende vogels).
Hebben jullie ook een dergelijke ervaring met deze weersomstandigheden? Ik ben al een tijkdje bezig met blauwe kieken bij mij in de buurt (vliegend) en ik lijk helaas alleen dan buiten te zijn met grauw weer....
Wellicht tips om met grauw weer toch redelijk vliegbeelden te kunnen maken zonder teveel last te hebben van de invloed van het grauwe weer, of gewoon wachten op de zon???? _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Mon 25 Jan 2010, 12:29 Post subject:
Hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis. Dus bij ISO 800 zul je meer last van ruis hebben dan bij ISO 200... Maar over het algemeen vind ik de ruis op ISO 800 bij een 40D nog best wel acceptabel...
Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Mon 25 Jan 2010, 12:54 Post subject:
Relatie ISO - ruis is mij (natuurlijk) bekend. Het viel me echter op dat ondanks de geluiden de ruis toch nog af en toe vrij storend aanwezig is.
Vroeg me af of de specifieke omstandigheden hier nog van invloed op konden zijn. Ik zal wellicht een dezer dagen in mn PA eens een voorbeeldje plaatsen. _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Gender: Male Age: 49 Joined: 13 Feb 2007 Posts: 27 Location: Bilthoven
Posted: Mon 25 Jan 2010, 16:17 Post subject:
Ruis met de 40D en ISO 800 is heel goed te doen en zelfs met ISO 1600 maak ik acceptabele platen. Het is wel erg afhankelijk tegen wat voor achtergrond je schiet. Donkere of grauwe achtergronden laten sneller ruis zien. Het weer heeft hier dus wel enige invloed op. Ook de kleur van de achtergrond speelt hierbij een rol.
In mijn PA heb ik even snel een foto gezet van een purperreiger genomen op ISO 1600. Foto betreft een crop en is zelfs nog verscherpt waardoor de ruis nog extra zichtbaar wordt. Heb hem niet ontruist en vind dit toch zeer acceptabel. Zeker wanneer je hier nog een ruisfiltertje tegen aangooit.
De ruis oogt in groot formaat naar mijn mening nog wat mooier.
Ik heb die ervaring ook dat bij grauw weer er meer ruis lijkt in te sluipen, zelfs al bij iso400. Wel is dit via PS wel weer terug te brengen en dus is het nog wel acceptabel.
Verder ben ik het met Arjen eens dat de bewerkingen die je doet zeker bij kunnen dragen tot ruisvermeerdering dus kijk uit wat je doet tijdens je bewerking.
Gr. Wilfred _________________ Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Posted: Mon 25 Jan 2010, 22:20 Post subject: Grauw weer = Overbelichten !!
Probeer om ruis te voorkomen door met donker weer te overbelichten. Natuurlijk zie je ruis bij de 40D op 800ISO, dat mag een bekend feit zijn. Toch kan je het minimaliseren als je daarnaast de foto (wellicht tegen je gevoel in) gaat overbelichten. Probeer in ieder geval het histogram aan te houden bij donker weer en zorg ervoor dat de piek iets rechts van het midden staat. Op de computer is het makkelijker nabewerken om van een overbelichte foto de belichting iets terug te brengen. Het oplichten van een onderbelichte foto levert haast altijd extra ruis op, vooral in de donkere partijen van de foto.
Dus: tegen je gevoel in overbelichten en thuis de belichting (bij RAW) iets terugschroeven kan al veel ruis voorkomen.
Succes,
Ron van Elst _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 26 Jan 2010, 7:50 Post subject:
Goeie tip van Ron. Of die in jouw geval werkbaar is weet ik niet, aangezien je vogels in de vlucht wil fotograferen en alle sluitertijd nodig hebt die je krijgen kan.
Bij dit soort omstandigheden is het in elk geval dodelijk om onder te belichten en achteraf te corrigeren. Wat me ook is opgevallen: foto's gemaakt bij hogere ISO waarden moet je minder stevig bewerken met levels en curves om ze mooi te houden.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Tue 26 Jan 2010, 8:30 Post subject: Re: Grauw weer = Overbelichten !!
Ron van Elst wrote:
Dus: tegen je gevoel in overbelichten en thuis de belichting (bij RAW) iets terugschroeven kan al veel ruis voorkomen.
Helemaal mee eens, werkt prima. Wel opletten dat je hoge lichten er niet uit knallen. Als die 100% wit zijn ben je daar de informatie kwijt. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Tue 26 Jan 2010, 10:10 Post subject:
Inderdaad, beter nog een iso setting omhoog en overbelichting dan "bang" voor de ruis zijn en gaan onderbelichten. DAT versterkt juist je ruis.
Schieten in RAW natuurlijk. Denoise kan met PS of noise ninja. Kun je ook alleen op de achtergrond uitvoeren bijvoorbeeld, zodat je meer detail behoudt in de vogel. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum