Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

EOS5MkII met extender of EOS7
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 21:37    Post subject: EOS5MkII met extender of EOS7
Tja, mijn probleem.
Ik ga een nieuwe camera kopen EOS5MkII of de EOS7.
Ik gebruik oa een 100-400mm Canon lens. Ga ik toch voor de EOS5MkII en koop een extender 1.4 erbij of neem de EOS 7 en maak genruik van de factor 1.6.
Optie 1 is de duurste maar is dat ook de beste. Ik lees over ruis, maar als ik de test lees van bijv. een dpreview of pixelmania enz komt de EOS 7 er gewoon goed uit.
Twijffel staat nu in het voordeel van de EOS7, snel verbetert AF-systeem. Ik had bij de EOS40D en de 100-400 wel problemen met scherp stellen zeker bij vogels in de vlucht.
Maarja EOS5D MII is weer erg scherp.
Wie o wie heeft adviezen, ik wil geen EOS1DMK 1,2,3,4 enz. Die is mij gewoon te duur.

Bedankt voor jullie informatie

Jeroen
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 21:48    Post subject:
Wat wil je met je camera doen??

Als je veel actiefoto's wilt maken, zou ik voor de 7D gaan, vanwege de snelheid (zowel AF als fps). Als snelheid niet uitmaakt is de 5DmkII inderdaad een dijk van een camera...

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 22:02    Post subject:
Ik zou het wel weten en voor de 7D gaan!

AF in de vlucht met een 100-400 had je al problemen mee, dan lijkt me niet dat je 'm nog eens met een TC moet gaan gebruiken (waarmee je ook geen AF meer hebt, of je moet contacten gaan plakken)! En dat ook nog op een camera met een slechte AF en weinig FPS.
Een 100-400 met converter doet de kwaliteit enorm teniet, dus dan heeft die 5DII absoluut geen meerwaarde qua kwaliteit!
Voor allerlei toepassingen (landschap, portret, enz) is de 5DII een geweldige camera, maar denk dat jij beter af bent met een 7D!

Of je moet je vooral bezighouden met landschap (met je 17-40) en maar af en toe vogels doen, dan is het een heel ander verhaal!

Job

Last edited by Job Hakbijl on Fri 15 Jan 2010, 22:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hans Mom

PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 22:03    Post subject: EOS5MkII met extender of EOS7
Ook ik beschik over een 100-400mm en wilde een keus maken tussen de 5D MII en de 7D. In het najaar een weekend de 7D gehuurd en uitgeprobeerd. Vliegende vogels waren prima te doen met de snelle autofocus, vooral bij zonnig weer, maar de foto 's met hoge ISO-waarden van een turntraining waren ronduit teleurstellend. Uiteindelijk gekozen voor de full-frame 5D en tot nu toe geen spijt. Ik gebruik mijn oude 350D (inclusief cropfactor) nu voornamelijk voor de vogels en de 5D met een 24-105 voor overige foto 's. Zo heb ik van beide werelden wat.

Ik ben benieuwd waar jij voor kiest.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Jan 2010, 22:50    Post subject:
Op basis van dit verhaal kun je een goede keuze maken en verklaart tevens waarom de 5D het beter doet bij minder licht:
http://cyberphotographer.com/megapixelmyth.html

De beelden van de 5d kun je met gemak croppen tot aps-c formaat met nog voldoende pixels om een A3-tje te kunnen printen ..
Gebrek aan snelheid vind ik persoonlijk niet het grootste probleem (zie hier: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=193453 ) Wat ik wel lastig vind is de lange 'mirror black out'. Dat houdt in dat je tamelijk lang niet kunt scherp stellen bij actiefotografie. Ook de ontspanknop reageert een fractie trager dan die van de 7D.

De 7D is overigens een beest van een camera. Je moet jezelf wel de tijd gunnen om ermee om te leren gaan voordat je het maximale eruit kunt halen. Door de extreem kleine pixeltjes heb je eerder last van bewegingsonscherpte en je hebt iets meer licht nodig om topkwaliteit te halen, waar een 1D of een 5D dat al bij veel minder licht kan. Enne, zoals in de bovenste link staat, moet je niet op vol formaat je foto's gaan beoordelen! Mensen die dat wel doen vinden het een ruisbak, terwijl je naar een foto van een meter of 4 breed zit te staren op 100%. De enorme pixeldichtheid heeft als zodanig ook geen enkele zin, maar beperkingen geeft het ook niet. De fijne ruis verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer je de foto's terugbrengt naar 10 of 12 MP ...

Gr,

Bas

H.van Emden

PostPosted: Sat 16 Jan 2010, 20:07    Post subject:
Ik zou voor de 7D gaan die ik zelf momenteel vaak gebruik. Het is een snel, degelijk toestel en maakt met de 100-400mm lens of de 300mm lens, mooie scherpe foto's. Zoals hierboven beschreven moet je wel even de tijd nemen om de camera te leren kennen,
Groet, Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Sun 17 Jan 2010, 18:25    Post subject:
Prachtig jullie reacties en als ik de reacties lees is het ongeveer 50% -50% precies daar waar ik mee zit.
Ik fotografeer niet alleen volgels, dit vind ik wel erg leuk. Daarnaast fotografeer ik van alles, ik hou van de natuur, landschappen, groot wild, maar ook kikkers. Tuurlijk soms een feestje en dat soort zaken. Dat maakt het nu ook zo moeilijk. Voordeel wat ik heb, dat ik momenteel alleen L lenzen heb en die komen op beide camera's tot hun recht.
Zal nog wel wat "slapeloze"nachten opoleveren en ik denk niet dat ik een bverkeerde keus maak of de 5D of de 7D.

Ik zie vele vogel fotograven met een TC werken is dit alleen super met een prime en niet met een zoomlens?
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

jan katsman

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 20:02    Post subject:
Vogelfotografen werken veel met een converter, omdat je bijna altijd millimeters tekort komt. Bij zwanen valt 't mee! Op een zoomlens gaat de kwaliteit erg achteruit en verlies je meestal je autofocus (hangt van de camera af), zo ook bij 5D en 7D. De 7 D heeft voor vogelfotografie echt goede mogelijkheden qua scherpstelling en snelheid, de 5 D is meer voor landschappen etc. En de 7 D heeft natuurlijk z'n eigen cropfactor, de 5 D niet.

Groeten, Jan
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Thu 21 Jan 2010, 10:00    Post subject:
Gisteren van een collega een EOS7 geleend en zondag probeer ik de EOS5MKII.
De EOS7D is snel, het scherp stellen van een overvliegen de kraai ging super, met mijn 40D kon ik dit vergeten. De camera heeft voordelen tov de 5D, maar de resulaten vielen wat tegen. Maar je bent wel op 100% aan het uitvergoten.
Ik hoor dat Canon met een firmware update komt om ruis probleem aan te pakken, ik heb het nergens gelezen alleen van een Cameraliefhebber gehoord.
Het viel mij op dat de foto's met een normale zoomlens erg goed uitzagen maar met de tele meer ruis bevatten?
Ik heb geen haast, het jeukt wel maar eerst even Zondag de 5D proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 22 Jan 2010, 17:59    Post subject:
Froggies wrote:
Het viel mij op dat de foto's met een normale zoomlens erg goed uitzagen maar met de tele meer ruis bevatten?

Het enige wat ik hierover kan verzinnen is dat je met je 100-400 door de beperkte(re) scherptediepte meer egale delen in je foto krijgt als met een standaardlens. In egale delen van een foto valt de ruis altijd meer op als dat het beeld gevuld is met een structuurrijk onderdeel (moeilijk verschil te zien in ruis of details).

Ik zou zelf voor de 5D2 gaan, aangezien je aangeeft ook veel andere onderwerpen te willen fotograferen. Dan heb je de 8 foto's per seconde niet nodig, en zou ik voor maximale beeldkwaliteit gaan. Succes met verder testen - beslissen.

Groet, Joep

Froggies

PostPosted: Tue 26 Jan 2010, 14:29    Post subject:
Vandaag de eos5D MII geprobeerd. Dit is een hele mooie camera.
Ik ben er nog niet uit.
De EOS5 heeft voordelen en de EOS7 ook. De ruis valt best mee in de eos7. Nadeel van de EOS5 bij een 24-105L lens is vignettering te zien in de 24mm stand. Best balen voor zo'n dure camera en dure Lens.
Met de 17-40 zie je dit niet. Heb ook nog een andere 24-105 geprobeerd precies hetzelfde.
Tja keuzes, ik weet wel of je nu de 7 of de 5 koopt, je hebt in beide een hele goede camera.
Ik hou jullie op de hoogte.
40-150mm f2.8
300mm f4.0

Last edited by Froggies on Tue 26 Jan 2010, 16:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 26 Jan 2010, 16:13    Post subject:
Op fullframe is idd de 17-40 i.c.m. de 24-70 de betere optie. Helaas ook duurder.
De 24-105 op fullframe is niet echt ideaal. Maar daar was je al achter. Het is trouwens ook niet een beetje vignettering waar je last van hebt. Als is er wel een lens compensatie tool beschikbaar. Ervaring heb ik hier niet mee. Ik denk dan altijd: waarom iets slechts compenseren met een lapiddel als het ook goed kan? Maar misschien werkt het.
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Tue 26 Jan 2010, 16:52    Post subject:
Het klopt helemaal. Gelukkig is bij 26mm de vignettering weg.
Het vreemde is dat Canon de EOS5D MKII aanbied in 1 doos samen met de 24-105mm. Je zou verwachten een perfecte combinatie Confused, niet dus. Het zijn wel de L lenzen?
De lens combinatietool staat inwerking en is de vignettering gemakklijk te verwijderen.
Ik wacht nog even om te zien wat de verdere ontwikkeling met de 7D zal zijn.

Groetjes Froggies
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 26 Jan 2010, 17:12    Post subject:
Helemaal weg op 26mm? Dan moet ik de mijne toch nog even bekijken. Die 2mm is praktisch verwaarloosbaar natuurlijk. Ik heb de 24-105 op een oude 5d. Voor mij gevoel was de vignettering toch een stuk drastischer. (Schiet er niet zo vaak mee)
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Wed 27 Jan 2010, 22:24    Post subject:
Ik ga het nog eens checken, het kan ook iets meer zijn. Door die combinatietool scheelt dit wel.
Mijn egaa heeft de 5D MKII gekocht en nu zullen mensen denken wat zeurt hij nu, koop dan de 7D heb jullie samen alles, dat is ook mijn gevoel nu maar wil gewoon goede resulaten.
Mijn droom is ooit een Canon 500mm lens maar dat zal nog wel even duren en dromen moet ook kunnen.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Thu 04 Feb 2010, 9:04    Post subject:
Het probleem is dat je de 7 en de 5 vergelijkt en je bent een aps-C sensor met full-frame aan het vergelijken. Wij willen allemaal zien dat de 7 de opvolger was van de 5 en dat de 7 qua beeld de 5 evenaard en dat is niet rieel lijkt me.
Eigenlijk moet je de eos7 met de eos 50 vergelijken lijkt me.
Ik neig inderdaad staads meer naar de eos7. Kijkend naar de manier van fotograferen loop ik bijna altijd met de 100-400 en soms met groothoek. Je wordt wel eens gevraagd voor feestjes enzo en dat ging met de 40 ook goed dus met de 7 ook goed lijkt me.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Fri 05 Feb 2010, 17:37    Post subject:
Interessante vraag stel je. Ik gebruik de 50D en ben er zeer tevreden over. Enige wat ik aan de reacties toe zou willen voegen is dat het aantal fps voor mij wel veel uitmaakt. Niet alleen voor het fotograferen van vogels. Bij opnames van b.v. voetbalwedstrijden, rennende honden of kinderen vind ik b.v. de 3,5 fps van mijn 400D echt te weinig.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Sat 06 Feb 2010, 1:34    Post subject:
Ik overweeg ook de 7d te kopen, vooral ook voor vogelfotografie. 5d Mk II vind ik te duur en daar mis ik de cropfactor, de 50D is ook niet top, ook niet qua ruis. De 7D was mn droomkeuze, na conclusie op DPreview gelezen te hebben, maar nu hij financieel binnen bereik komt en ik andere sites heb gelezen twijfel ik ook over het grote aantal MP op de sensor en de hoeveelheid ruis.

Vaak een een tot 400mm telelens gehad, heb nu een Sigma 150-500, en die 100mm zijn super, maar ik verkies toch kwaliteit en AF-snelheid boven de extra zoom. Dan maar wat meer tijd in het schuiltentje doorbrengen om toch dichtbij proberen te komen. Ik neem wel de 100-400, bijna net zo goed als de 400 5.6, maar daar heb je meer bewegingonscherpte zonder IS.

Lastige keus, die 7D. Ik zou het liefst voor de Nikon D300 gaan, maar daar heb je niet zulke goede telelenzen die enigzins betaalbaar zijn (< 1500,-).

Heb nog nooit echt verdiept in de filmoptie van de 7D, denk niet dat ik mn Canon HF200 er voor weg moet doen? Razz Alhoewel, koop je wel weer een leuk lensje voor Razz
Back to top
Reply with quote

Froggies

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 9:00    Post subject:
Ik vraag mij af of die testen van de ruis kloppen. Het eerste wat wij doen is de foto max vergroten en dan zeggen we veel ruis. Hierboven is dat ook beschreven je kijkt naar een foto van ong 4 meter op een afstand van 50 cm.
Ik zie in elke test Dpreview, photozone, enz dat de EOS7D erg goed uit de testen komt, alleen wij gebruikers klagen over "ruisbak"enz. Waarom vinden wij dat??? Die hoge ISO waarden heb ik mij ook blind opgestaard, laten we eerlijk zijn ISO 3200 wanneer gebruik je dat? Wil je het gebruiken voor vogels dan zijn de licht omstandigheden al erg beroerd en kan je afvragen of fotograferen zin heeft. ISO 3200 is leuk als je ergens niet mag flitsen.
Daarnaast vind ik NU dat je die camera's niet mag vergelijken. Full sensor en een APS-C daar zit veel verschil in ook qua prijs.
Die film optie is leuk, maar voor mij hoeft dat niet. WIl ik filmen neem ik een video-camera. Liever voor dat geld meer pixels gehad.
Ik ben er ook nog niet uit, zie nu dat de EOS 550 op de markt is ook met 18mp waarschijnlijk dezelfde sensor als 7D.
Wat ik zeker weet dat je aan beide camera's veel plezier hebt, alleen de één heeft voordelen maar de ander ook en dat maakt het voor mij moeilijk.
Maar we komen er wel uit.
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 22:01    Post subject: Re: EOS5MkII met extender of EOS7
Froggies wrote:

Ik ga een nieuwe camera kopen EOS5MkII of de EOS7.
Ik gebruik oa een 100-400mm Canon lens. Ga ik toch voor de EOS5MkII en koop een extender 1.4 erbij of neem de EOS 7 en maak genruik van de factor 1.6.

Ik heb er overheen gelezen maar de 100-400 wil je ECHT NIET met een TC gebruiken. Dan kun je wellicht beter voor de 7D gaan. Afhankelijk van wat je precies wilt doen, aktie ja of nee.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 22:34    Post subject:
Froggies wrote:
... Die hoge ISO waarden heb ik mij ook blind opgestaard, laten we eerlijk zijn ISO 3200 wanneer gebruik je dat? Wil je het gebruiken voor vogels dan zijn de licht omstandigheden al erg beroerd en kan je afvragen of fotograferen zin heeft. ISO 3200 is leuk als je ergens niet mag flitsen....

ik was heel blij om een camera beschikbaar te hebben, die dit beeld leverde bij een onderbelichte foto (situatie met sterk wisselend licht) op 2000 iso. Je kunt dit wel met 3200 iso vergelijken.
het is niet een heel schoon beeld, maar het ruige is voor mij tekenend voor het weinige licht. Op een camera als de D300 - en dus waarschijnlijk ook de 7D had dit er niet uitgezien. www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=199088
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 23:11    Post subject:
een fotootje van mij met de mk III op 3200 ISO

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=202145&recent=1

peter wijn

PostPosted: Wed 10 Feb 2010, 19:49    Post subject:
Bart40 wrote:
... Dat een camera tot 6400 iso kan fotograferen zonder ruis om maar een voorbeeld te noemen wil nog niet zeggen dat er mooie foto's uitkomen.

ik ken mensen die doelbewust ruis in een ruisloze foto stoppen. De optie zit er in bij photoshop, en zelfs bij nikon capture nx.

ik ben het met bart eens dat de tooncurve... een beetje anders is als je mooi ochtendlicht hebt, dan als je na sluitingstijd fotografeert. Maar om dan geen foto te maken... Je moet er mee omgaan. iets anders maken. de beperkingen omzetten, versterken, in een sfeer.

De foto's/film van muskusossen van Vincent Munier in het reclametje voor nikons D3s. foto's in een halfduister dat verder gaat dan iso3200...

moet je dat dan ook gelijk mooi vinden? neu. dat moet niet hoeven. Wat ik wel zie, is dat mijn smaak zich ontwikkelt naarmate ik het meer zie.

zoiets als koffie. moet je ook aan wennen voordat je een goede espresso waardeert. of je houdt het bij thee.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 13:53    Post subject:
Bart40 wrote:
Een andere kant is natuurlijk dat in de meeste natuurgebieden een ingangsverbod geldt van zonsondergang tot zonsopgang. De boetes zijn geloof ik 150 euro.

kan je de spijkers in nog lager water zoeken? mijn foto is in ieder geval genomen in openbaar gebied, in de berm tussen de sloot en een fietspad.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 12 Feb 2010, 12:52    Post subject:
dat gezegd zijnde vind ik de spijkers nog steeds laag te water. Je zou je net zo goed zorgen kunnen maken dat mensen er mee in nachtclubs illegaal gaan fotograferen? misschien wel om medemensen vervolgens af te persen? en als ze niet betalen misschien toch de keel af te snijden, omdat dat meer vreugde brengt voor die zieke geesten dan het openbaar maken van de foto's?
ik kan nog wel even door gaan met het off-topic doordraven, maar ik krijg al zo vaak te horen dat ik onrespectvol ben... dat is natuurlijk niet de bedoeling. de bedoeling is alleen een beetje doordraven.

misschien meer een onderwerp voor een draadje "alles waar ik me zorgen over maak" bart.

terug naar 7D versus 5D ii, lijkt me zo.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum