Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

materiaalswitch
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Feb 2010, 22:50    Post subject:
ok, ja, ik vind als je hier kijkt: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=278&Camera=453&Sample=0&FLIComp=7&APIComp=1&LensComp=113&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=0
Dan vind ik die 100-400 niet zo veel slechter als de 400 prime, behalve in de hoeken, daar zie je het wel, maar ik heb zelf toch wel het idee dat je zonder statief met IS makkelijker scherpe foto's maakt, dus dat zou de doorslag dan moeten geven. Waarom zou die IS dan bij BIF niet werken? Omdat de lensbeweging dan te groot is?
Back to top
Reply with quote

hans brinkel

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 07 Feb 2010, 22:54    Post subject:
Theovv wrote:
De 7D is natuurlijk als body wel een vooruitgang op de A300, CMOS sensor, veel sneller, betere AF, meer opties.
.

Jazeker...maar dat is de sony 700 /550 en de 900 ook tav je huidige instapmodel 300 Wink
Maar doe vooral datgene waar je je goed bij voelt.

Teleconverters werken iig matig bij zoomlenzen, dan moet alles ideaal zijn en zeker een must vanaf statief.
Waar ik je nog niet over gehoord hebt zijn de oude tweedehands minolta prime lenzen, als je toch voor oud en tweedehands gaat zijn deze misschien wel velen malen beter dan die van canon of nikon...who knows Very Happy

Gr
Hans

Last edited by hans brinkel on Sun 07 Feb 2010, 22:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Sun 07 Feb 2010, 22:56    Post subject:
hans brinkel wrote:
Theovv wrote:
De 7D is natuurlijk als body wel een vooruitgang op de A300, CMOS sensor, veel sneller, betere AF, meer opties.
.

Jazeker...maar dat is de sony 700 /550 en de 900 ook tav je huidige instapmodel 300 Wink
Maar doe vooral datgene waar je je goed bij voelt.
Gr
Hans
Dat klopt, maar qua snelheid en AF wint de Canon het toch van de Sony A700/550, de A900 weet ik niet, is ook FF een onbetaalbaar Razz En qua lenzenkwaliteit (G lenzen Sony erg duur) en aanbod wint Canon het ook voor mij. Nieuw materiaal aanschaffen doe je niet zo vaak, dus als je dat dan doet en je wilt mss overstappen, kan je dat maar beter zo snel mogelijk doen, als ik nog meer duur Sony-materiaal koop wordt het later nog lastiger, en ik heb gewoon meer vertrouwen in Canon. Ben ook erg benieuwd naar de 10-22 lens van Canon bijvoorbeeld voor landschapsfotografie en architectuur Wink
Back to top
Reply with quote

hans brinkel

PostPosted: Sun 07 Feb 2010, 23:02    Post subject:
Dan moet je stoppen met twijfelen en gewoon overstappen op canon...dat is toch niet zo moeilijk Wink
Veel plezier met je aanstaande canon.

Lees de eerste 5 postings eens vanaf begin Laughing Laughing

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 12:36    Post subject:
Theovv wrote:
ok, ja, ik vind als je hier kijkt: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=278&Camera=453&Sample=0&FLIComp=7&APIComp=1&LensComp=113&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=0
Dan vind ik die 100-400 niet zo veel slechter als de 400 prime, behalve in de hoeken, daar zie je het wel, maar ik heb zelf toch wel het idee dat je zonder statief met IS makkelijker scherpe foto's maakt, dus dat zou de doorslag dan moeten geven. Waarom zou die IS dan bij BIF niet werken? Omdat de lensbeweging dan te groot is?

? Niet om je weer aan het twijfelen te brengen of de discussie op te laaien. Ik vind het verschil schandalig groot! Die test moet wel met een oud exemplaar gedaan zijn. Uitgaande van mijn eigen ervaring.
Je twijfelt ontzettend over de body's. We zitten te zeuren over ruis en jij vind die test acceptabel?
Confused
Het is al eerder geopperd en ik doe het weer: Koop een prime tele. DAN ga je enorm vooruit in beeldkwaliteit! Ik heb geruime tijd geschoten met de 600mm F4 en een 350d. WERELDPLATEN haal je daar uit. En nog steeds. Ok, je mist meer omdat de camera niet zo geavanceerd is maar de beeldkwaliteit is nog steeds super. Een tikkeltje meer ruis, maar dat maakt toch niks uit? Ik neem aan dat je weet dat je in moeilijke iso omstandigheden eigenlijk nooit moet onderbelichten? Schiet beter nog een isostap hoger met overbelichting dan op hoge iso onderbelichten.
In de praktijk zal je er weinig van merken. A700, 40d, 50d of D300. De goede beeldkwaliteit hangt echter van je lens af. Dus geen concessies doen aan bokeh zoals met de sony of canon zoom. (Want de consessie van de nikon 200-400 valt reuze mee)
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 14:58    Post subject:
Hendrik wrote:
Theovv wrote:

? Niet om je weer aan het twijfelen te brengen of de discussie op te laaien. Ik vind het verschil schandalig groot! Die test moet wel met een oud exemplaar gedaan zijn. Uitgaande van mijn eigen ervaring.
Je twijfelt ontzettend over de body's. We zitten te zeuren over ruis en jij vind die test acceptabel?
Confused
Het is al eerder geopperd en ik doe het weer: Koop een prime tele. DAN ga je enorm vooruit in beeldkwaliteit! Ik heb geruime tijd geschoten met de 600mm F4 en een 350d. WERELDPLATEN haal je daar uit. En nog steeds. Ok, je mist meer omdat de camera niet zo geavanceerd is maar de beeldkwaliteit is nog steeds super. Een tikkeltje meer ruis, maar dat maakt toch niks uit? Ik neem aan dat je weet dat je in moeilijke iso omstandigheden eigenlijk nooit moet onderbelichten? Schiet beter nog een isostap hoger met overbelichting dan op hoge iso onderbelichten.
In de praktijk zal je er weinig van merken. A700, 40d, 50d of D300. De goede beeldkwaliteit hangt echter van je lens af. Dus geen concessies doen aan bokeh zoals met de sony of canon zoom. (Want de consessie van de nikon 200-400 valt reuze mee)
Het verschil tussen Sigma 150-500 en de beide Canon lenzen zijn groot, het verschil tussen de beide Canonlenzen is alleen in de hoeken groot, in center en midframe is het verschil heel erg klein tussen beide lenzen, dat kan je toch goed zien op die site, bedenk dan ook nog eens dat die prime lens geen IS heeft en je meer bewegingsonscherpte hebt, dan vind ik de 100-400 de logische keuze. Ook zijn dit 100% beelden heh, vergeet at niet. Normaal gesproken zeg je, Prime boven zoomlens, maar als je naar deze test kijkt, dan valt dat dus wel mee. Met die prime maak je alleen wereldplaten van statief, met de 100-400 kun je vanuit de hand of monopod beter uit de voeten.
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 15:16    Post subject:
Maar dan heb je je keuze dus gemaakt en kun je je nu concentreren op het fotograferen. Gefeliciteerd!
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Mon 08 Feb 2010, 15:36    Post subject:
Ger M wrote:
Maar dan heb je je keuze dus gemaakt en kun je je nu concentreren op het fotograferen. Gefeliciteerd!
Klopt, dank je wel Wink Eerst mn Sonyset verkopen en dan kan ik een Canonset aan gaan schaffen Wink
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 20:29    Post subject:
Zo lang ik mn Sonyset nog niet verkocht heb zit ik nog een beetje te twijfelen over de 100-400 of de 400 5.6 zonder IS.

Als ik dit lees http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/300mm/index.htm (citaat: 300mm f4 met 1.4x tc performance is noticeably better than that for the EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS Zoom at 400mm. en grafiek: http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/300mm/400mms.jpg ) wordt de 300mm f4 met 1.4x tc wel een serieuzere optie, ook omdat de lens wanneer je die zonder tc kan gebruiken erg mooi is natuurlijk. Maar ik zit alleen nog met de AF. Dat is voor mij juist een reden om naar de Canon 7D over te stappen en ik zou het zonde vinden als de TC dat verknald. Ook al zal de AF niet heel slecht zijn, maar toch.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 21:51    Post subject:
TESTEN!

De 300mm is lekker conpact en weegt niks. Ook heerlijk is die minimale scherpstelafstand en F4 natuurlijk.

Puntje van aandacht. Test is waarschijnlijk gedaan met de oudere 100-400. Maar persoonlijk vind ik de 300 + TC ook lekkerder (bokeh voornamelijk maar heb oook een hekel aan die schuifzoom) al is de AF trager.

Koop dat ding 2e hands voor een mooi prijs. Is ie uiteindelijk toch te traag, switchen! Zo heb ik zelf heel wat lenswerk gehad en getest zonder daadwerkelijjk geld verloren te hebben.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 22:22    Post subject:
Ja, dat is wel waar, dat heb ik bij Sony ook vaak gedaan, maar wil eigenlijk niet te vaak switchen van lenzen, omdat je er over het algemeen niet rijker van wordt Wink

Ik ben wel aan het kijken naar een tweedehands 400mm 5.6 prime voor een goede prijs, mocht ik dan echt de IS missen kan ik altijd nog weer verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag en switchen naar de 100-400 of 300mm f4 met 1.4 tc.
Back to top
Reply with quote

Theovv

PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 22:58    Post subject:
Hendrik wrote:
TESTEN!

De 300mm is lekker conpact en weegt niks. Ook heerlijk is die minimale scherpstelafstand en F4 natuurlijk.

Puntje van aandacht. Test is waarschijnlijk gedaan met de oudere 100-400. Maar persoonlijk vind ik de 300 + TC ook lekkerder (bokeh voornamelijk maar heb oook een hekel aan die schuifzoom) al is de AF trager.

Koop dat ding 2e hands voor een mooi prijs. Is ie uiteindelijk toch te traag, switchen! Zo heb ik zelf heel wat lenswerk gehad en getest zonder daadwerkelijjk geld verloren te hebben.
Hoeveel is de AF trager dan? Aangezien de 300mm met 1.4 en de 100-400 allebei USM en F5.6 max hebben.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Feb 2010, 23:11    Post subject:
uit ervaring kan ik zeggen dat de 300mm met 1.4 converter nog steeds goed werkt voor vliegbeelden, ik heb in ieder geval nooit last gehad dat de AF niet wilde pakken.

oh ja en wat betreft de discussie over ruis heb ik even een fotootje met 3200 ISO van mijn 1D mk III geplaatst:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=202145&recent=1

maar ja, dat is een mk III, de mk IV zal nog wel weer beter zijn.

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 22 Feb 2010, 11:33    Post subject: 100-400
Hallo,

Ik heb nu de 100-400 en die is zeer scherp.
Het is ook een veelzijdige lens. (zoom).
Zelf ben ik een voorstander van de schuifzoom want ik vind die fantastisch. IS = perfect, Snelheid = goed, Beeldkwaliteit = perfect en hij is ontzettend degelijk.
Ik heb ook voor de keuze gestaan tussen 3 lenzen: 100-400, Canon 300 + 1.4 TC en de 400mm prime.

Qua beeldkwaliteit: wint de 400mm. Qua lichtsterkte: de 300mm, want daar kan je de 1.4 eruit halen, dan heb je F/4. En qua veelzijdigheid: de 100-400. Zo heeft elke lens wel wat.
Het gaat er gewoon om: wat eis ik van een lens. Moet deze kunnen zoomen, wat ga ik er mee fotograferen etc.
Want als je bijv. watervogels en weide vogels gaat fotograferen is zeker de 400mm met een 1been statief de beste optie.
Als echt alleen vogels en zoogdieren op de veluwe fotografeert is de 300mm + 1.4 de beste optie. Als je meer dingen wilt fotograferen dan zoogdieren en vogels is de 100-400 zeker de beste optie.
Dat is ook de reden waarom ik die heb gekozen.

Ik heb allerlei punten op papier gezet, lichtsterkte, kortstescherpstelafstand, gewicht,
kosten etc. Het waren er 6. elk punt kon ik een 1 tot 5 geven ( 1 is groot nadeel en 5 is groot voordeel)

zo kwam ik bij de 400mm : 22/30
en bij de 300mm + 1.4 : 23/30
en bij de 100-400 : 24/30

Zo zie je wel dat deze lenzen ontzettend dicht bij elkaar liggen.
Maar het gaat uiteindelijk om wat u de beste optie vind. Dus doe het zelfde als mij en zet alles onder elkaar dan komt u er zo uit.

Als u de 100-400 koopt, koop dan wel het nieuwe model ( modellen na 2006).
Dan heb je vast het nieuwe model.
2e hands had ik hem voor €930,-. Het zal zeker weten een vooruit gang zijn.

Succes met de keuze,

Mvg J. v.Houten Wink

sebastiaan algra

PostPosted: Mon 22 Feb 2010, 23:15    Post subject:
Met verbazing lees ik elke keer weer in discussies het onbegrip wat er heerst omtrent t begrip cropfactor.
Alsof de cropfactor van een sensor de optische eigenschappen van een lens kan veranderen, waanzin natuurlijk. De vergrotingsfactor van een lens kan alleen maar veranderen dmv een teleconvertor. Het enige wat de cropsensor doet is een beelduitsnede maken, de rest van het beeld ben je kwijt.(t heet niet voor niks cropsensor) .Vb voor een 300 mm met 1.6 sensor geeft de zelfde beelduitsnede als een 480 mm fullframe (maar niet dezelfde vergrotingsfactor!!).
In het eerder aangehaalde optische voorbeeld, kan je zien:
De grootte van het onderwerp verandert niet !!
Moet Bas in deze dus geheel gelijk geven.
Gr.Sebas.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 23 Feb 2010, 8:59    Post subject:
Het zal wel nooit veranderen....
Of ik nou een randje van de foto wegknip of een een klein japannertje doet het voor me, in mijn camera. Maakt niks uit natuurlijk.
Wel is het zo, dat mij sommige fullframes met een lage pixeldichtheid er weinig ruimte is om zelf te croppen. De nikon D3(s) bijvoorbeeld. Dijk van een camera, helaas slechts 12MP. Crop jezelf die 1,5x dan blijft er wel erg weinig over.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic
Page 4 of 4

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum