Gender: Male Age: 41 Joined: 04 Jun 2009 Posts: 4 Location: Leiden
Posted: Thu 04 Mar 2010, 16:36 Post subject: Uv en polarisatiefilter
Ik heb van de week een polarisatiefilter gekocht. En daar ben ik nu een beetje mee aan het "spelen". Maar ik vind het nog steeds wel moeilijk om te zien wanneer ik hem nou goed draai is daar nog een truc voor?
En verder kan je een pol.filter op een uv filter draaien (ohja dat weet ik het kan) maar ik bedoel is dat verstandig of kan je het beter andersom doen. Of helemaal niet?
Groet,
\BoudewijnD _________________ Canon %D Mark II, Canon L 100-400mm, Ednar 6x42, Swarovski Habicht AT 80, Manfrotto 681B en 074B
Volgens mij is het resultaat van je polarisatiefilter het beste als je 90 graden op de zon fotografeert (zon links of rechts van je) het streepje van je polarisatiefilter zou richting de zon moeten wijzen als ik me niet vergis.
Hrt UV-filter heb je helemaal niet nodig en zeker niet in combinatie met een ander filter. De juiste stand van het polarisatiefilter hangt af van het effect dat je hebben wil en van de stand van de zon ten opzichte van je onderwerp.
Gender: Male Age: 64 Joined: 17 Aug 2005 Posts: 27 Location: Schiermonnikoog
Posted: Wed 10 Mar 2010, 14:23 Post subject: Polarisatiefilter
Wat betreft een UV filter, die is met huidige kwaliteit lenzen en gebruik van digitale camera's minder van belang, maar ik heb standaard op al mijn lenzen een skylightfilter geschroefd, zowel voor een betere weergave als ter bescherming.
Een truuk voor polarisatiefilters ken ik niet. Het effect ervan is het grootst wanneer je van de zon af fotografeert en er veel spiegeling in je beeld optreedt. Ik gebruik zelf altijd het liefst een blauwe bewolkte lucht om in te stellen, je ziet de kleuren verdiepen en de wolkenpartijen duidelijker uitgetekend. Als er geen wolken zijn is een wateroppervlak een goed alternatief. Bij recht tegen de zon in fotograferen is het effect het geringst, behalve dat wanneer je de filter op maximaal hebt gedraaid je wat licht verliest, en er dus m.i. enkel sprake is van een soort grijsfilter.
Ik begrijp nooit waarom er geen duidelijke merktekens op staan zo dat je kunt zien wanneer je filter op 'max' is gedraaid, maar flink uitproberen en een dotje nagellak op de filterrand (of andere markering) biedt wellicht uitkomst. _________________ Nikon D70; D200 en Nikkor-lenzen
Een skylightfilter is nog erger dan een UV-filter. Al je foto's zouden er een lichtroze zweem van krijgen, als die niet door de witbalans ongedaan zou worden gemaakt. Wil je per se een filter voor je lens, ga dan voor een filter zonder eigen kleur en met absoluut de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven. Zelfs speciale beschermingsfilters van kleurloos, gehard glas kosten je al 1/6 stop aan licht (ca. 0,2% lichtverlies).
Gender: Male Age: 34 Joined: 06 Mar 2010 Posts: 255 Location: Arnhem
Posted: Wed 10 Mar 2010, 18:55 Post subject:
UV filters hebben bij analoge camera´s wel een effect, heeft iets met het filmrolletje te maken omdat die UV gevoelig zijn.
Tegenwoordig bij digitale SLR´s heeft het UV filter alleen een beschermende functie tegen krassen. Je frontelement van je lens vervangen bij schade is immers veel duurder dan een nieuw filtertje.
Bij polarisatie filters kan je het beste gewoon door blijven draaien totdat je onderwerp meer kleur krijgt. Reflectie van het licht op bladeren zorgen ervoor dat de bladeren ook een beetje wit op lichten, met een pola in de goede stand worden die reflecties voor een deel gefilterd en zie je meer groen van de bladeren.
Op vogels heeft een pola bijna geen zin, want die reflectern niet echt.
Daarnaast zorgt een pola ook voor langere sluitertijden. En omdat een pola bij vogels toch niet echt werkt en door de langere sluitertijden gebruik ik geen pola bij dieren en specifiek vogel-fotografie.
Bij auto's merk je het polariserende effect veel meer. En ook blauwe luchten kun je een sterkere blauwe kleur geven als de pola goed ingesteld staat.
Groeten,
Freek _________________ Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum