Gender: Male Age: 77 Joined: 20 Mar 2008 Posts: 2 Location: Bedum
Posted: Fri 12 Mar 2010, 17:21 Post subject: Foto's geschilt maken voor publicatie
Ben al veel aan het proberen ,maar kennelijk gaat er meestal iets fout; Wat wil ik:
Een gemaakte foto bewerken en zorgen dat deze kwalitatief goed geplaatst wordt.
1. Eerst verbeteren door belichting te corrigeren
2. Foto uitsnijden, croppen (tot hoeveel % max?)
3. Dan naar afbeeldingsgrootte (800x600)
4. Dan verscherpen.. onscherp masker, wat zijn de instellingen?
5. Opslaan als jpeg met max. 150 kb
Wat zijn de struikelblokken. Is dit de juiste volgorde ?
Als een foto echter afgedrukt moet worden, moeten er dan twee verschillende bestanden worden opgeslagen ?
Resolutie is dan belangrijk.
Gender: Male Age: 33 Joined: 25 Dec 2006 Posts: 604 Location: Lutjegast
Posted: Fri 12 Mar 2010, 19:12 Post subject:
Ik doe bijna hetzelfde.
Ik importeer ze in Lightroom.
Crop ze daarna.
Kleuren en scherpte en ruis wat verbeteren.
Exporteren.
Openen in Photoshop.
Nogn beetje bewerken.
Verkleinen.
Nogn een klein beetje verscherpen.
En dan opslaan.
Unsharp mask, wat jij gebruikt gebruik ik nooit. Vindt kwaliteit erg tegenvallen dan.
Ik verscherp gewoon selectief met het verscherp tooltje,
Als een foto echter afgedrukt moet worden, moeten er dan twee verschillende bestanden worden opgeslagen ?
Resolutie is dan belangrijk.
De bewerking voor afdrukken is heel anders dan de bewerking voor internet. Je moet nooit je origineel bewerken. Dat bewaar je als "negatief" waarop je steeds weer kunt terugvallen. Verschillende bewerkte versies sla je op als kopieën, die je eventueel na gebruik weer kan weg doen.
Vergeet niet dat je voortdurend beter wordt in bewerken. Als je het originele onbewerkte bestand nog hebt kan je hier later altijd nog op terugvallen en het beter bewerken. _________________ Nikon, Gitzo
Gender: Male Age: 51 Joined: 01 Jun 2005 Posts: 227 Location: Vorden
Posted: Sat 13 Mar 2010, 15:48 Post subject:
@Doede
Quote:
4. Dan verscherpen.. onscherp masker, wat zijn de instellingen?
Die instellingen zijn denk ik niet standaard. De ene foto heeft meer verscherping nodig dan de ander. Dat is een kwestie van proberen. Bij afdrukken kunnen de foto's nog wat meer verscherping gebruiken. _________________ Canon & Apple
Gender: Male Age: 64 Joined: 17 Aug 2005 Posts: 27 Location: Schiermonnikoog
Posted: Sat 13 Mar 2010, 16:24 Post subject:
Beste raad in dit geval is het aanschaffen van één van de inmiddels vele boeken over het bewerken van digitale foto's en dan gewoon veel uitproberen. E.e.a. is ook afhankelijk van de software die je gebruikt.
Door de aard van digitale fotografie (voor de sensor bevindt zich een filter waardoor er altijd sprake is van enige geintroduceerde onscherpte) is een minimale verscherping/verheldering van je foto's meestal een goede zaak, maar van een onscherpe foto maak je nooit een gestoken scherpe versie.
Voor beoordeling van kleur en belichting maak je gebruik van de histogrammen welke in het bewerkingsprogramma zichtbaar zijn, de beoordelingscriteria vind je terug in het eerder genoemde (beter) boek over dit onderwerp.
Voor afdrukken is de resolutie van belang, die is bij voorkeur 300dpi. Voor internet en powerpoint kun je al gauw volstaan met 70 dpi. Daarnaast is het raadzaam om je monitor (in samenhang met de printer die je gebruikt) te calibreren, anders wijkt het resultaat op scherm al gauw af van wat er uiteindelijk op papier terecht komt.
Er komt al met al meer bij kijken dan je zou denken! Volgens mij heeft digitale fotografie de 'werklast' van de fotograaf absoluut verhoogd! _________________ Nikon D70; D200 en Nikkor-lenzen
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum