Gender: Male Age: 41 Joined: 21 Dec 2004 Posts: 118 Location: Huizen
Posted: Fri 07 Oct 2005, 21:32 Post subject: Dgiscoping: meerwaarde Wide-oculair t.o. van zoom-oculair
Beste mensen,
Ik gebruik een zoom-oculair bij het digiscopen, maar ik zoom eigenlijk nooit in en ik maak bijna alle foto's bij 20x zoom. Dus zat ik me af te vragen of een wide view oculair niet beter is.
I er iemand die ervaring heeft met het digiscopen met wide-view eyepieces, en of het ook beter resultaat geeft dan met zoom.
Groet,
René _________________ Huidig:
Canon 400D, 400/5.6, 70-300 IS, 1.4 Kenko
Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Fri 07 Oct 2005, 22:03 Post subject:
Beste Rene,
Ik ben van een zoom-oculair 20-60 voor Leica overgestapt op een 20 keer wide oculair. Met mijn Kodak (4 keer zoom) maakte dat veel uit voor wat betreft de mogelijkheid om met de digitale camera uit te zoomen. Het verschil bij de W15 (3 keer zoom) is niet echt groot. Dat laatste kan komen omdat ik een verloopringetje 30-37 mm voor mijn adapter moet gebruiken. Zonder adapter kan je bijna helemaak uitzoomen met de camera. Kwaliteit van het wideoculair vind ik wel beter, maar ik denk niet dat je dat aan de foto's kunt afzien.
Rico Otten werkt ook af en toe met een 30 keer wide-oculair voor zijn Kowa en die is er geloof ik niet zo tevreden over.
In Frankrijk wordt door de digiscopers voor svarowski vrijwel standaard een 30 keer wide-oculair gebruikt. Voor de Leica veelal 20 keer, maar 30 keer komt ook voor.
Vuistregel is, hoe meer je met de digicam kunt uitzoomen hoe beter het resultaat wordt.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 36 Joined: 14 Jan 2005 Posts: 8 Location: Mortsel (België)
Posted: Fri 14 Oct 2005, 16:07 Post subject:
IK werk toch liever met de wide oculair omdat ik veel minder licht heb bij het zoomoculair, zelfs op 20 maal. maar ik heb nog een oude telescoop (kowa tsn 1) en de zoomoculairen zullen ondertussen al wel een pak beter zijn geworden voor de recente telescopen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum