Posted: Sat 28 Nov 2009, 12:33 Post subject: Natuurgebied Malpiebeemden bij Valkenswaard
In de meivakantie ga ik een weekendje weg. We zitten dan in de buurt van Valkenswaard (vlak onder Eindhoven).
Ik weet dat een weekendje kort is, maar in dit weekendje zou ik ook graag naar een natuurgebied willen om te fotograferen. Heb al op internet gezocht en kwam uit bij de 'Malpiebeemden'. Op internet staat alleen niet zoveel informatie over dit natuurgebied.
De 'Malpiebeemden' bevat een aantal kleine vennen, waaronder: Molenven, Reisven, Pastoorsven, Taamven en Meelbergsven. Ook vind je er grotere vennen/wateren: Vaarvennen en Groot Malpieven.
Op internet heb ik gevonden dat er in de Malpiebeemden IJsvogels, Libellen, Vlinders en Salamanders te vinden zijn. Nu zou ik (voor NP) vooral landschappen en insecten willen fotograferen en (voor BP) vogels, waaronder dan de IJsvogel willen fotograferen. Naar welke ven zou ik dan het beste kunnen gaan?
Ik heb ook al op www.waarneming.nl gekeken, maar hier zijn niet zoveel waarnemingen gedaan, en degene die er staan zijn niet echt recent.
Ook heb ik op het internet gelezen dat er fiets- en wandelroutes zijn aangelegd, maar kun je er ook met de auto doorheen, of moet je je auto dan ergens parkeren (waar moet je dan parkeren?)
Dan nog een laatste vraag: zijn er ook kijk/observatie-hutten (waar staan deze dan).
Ik weet dat ik nogal wat vragen heb, maar als iemand mij kan helepen, graag!
Alvast bedankt!
Gender: Male Age: 53 Joined: 19 Nov 2007 Posts: 1 Location: Eersel
Posted: Mon 26 Apr 2010, 20:59 Post subject: Valkenswaard
Hallo Robbert,
Ik woon vlak bij V'waard en helaas vind ik dat er op de Malpie niet zoveel te zien is. Heel vaak is het er erg druk, fietsers enzo. ik heb er eens een pestvogel gezien, en soms een gentiaan op de hei. Redelijk vlakbij is Soerendonk, daar is wel wat te zien!
Groeten Peter van Rooij _________________ Canon EOS 60d
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Tue 27 Apr 2010, 7:19 Post subject:
Het hangt er maar van af waar je voor gaat. Vanaf het fietspad door de Malpie heb ik onlangs blauwborst en roodborsttapuit kunnen fotograferen. Nu de gagel bloeit en het groen nog fris is, vind ik het er ook landschappelijk prachtig. En vergeet straks de broedende kokmeeuwen niet, van dat spektakel kun je ook mooie foto's maken.
Nadeel is inderdaad wel de grote drukte op het fietspad. Als je echter op de (erg) vroege ochtend gaat heb je daar weinig last van.
Ga vanuit de Venbergse watermolen in V'waard het gebied in en volg gewoon het fietspad voor de vennen. Neem de P bij CenterParcs Kempervennen om de bos/heide kant van het gebied in te gaan. Best de moeite waard voor landschappen, zeker op een mistige ochtend.
Insecten moet je genoeg kunnen vinden rondom de vennen.
Tenslotte: in de buurt liggen de heidevelden van Leenderbos en Strabrecht. Voor landschappen en insecten zit je daar zeker goed. Soerendonk kan leuk zijn voor vogels, maar vaak zat zit er ook helemaal niks. De hut staat ook te ver weg om er goeie foto's te kunnen maken. Ijsvogel: goeie kans om ze te zien is een kano tochtje te boeken op de Dommel. Alleen...in de meivakantie heb je kans dat de Dommel een lange file van kano's herbergt. Kijk of je vroeg in de ochtend kan kanoën, dan ben je de massa voor en kun je 'ze zien vliegen'.
Mocht je op Kempervennen zitten: neem wat voer mee. Ben er zelf nooit geweest, maar er zijn mensen die er elk jaar terugkomen vanwege de kuifmezen en eekhoorns die zich er goed laten fotograferen.
De andere natuurgebieden die jullie noemen zijn misschien wel meer de moeite waard, maar zijn voor mij toch te ver weg. Ik ga dus in ieder geval naar de verschillende vennen in de Malpiebeemden en ook ga ik eens kijken naar de bos/heide kant van het gebied, waar Doodles mij op wees. Bedankt!
@ Doodles, misschien een domme vraag maar wat bedoel je precies met: "neem de P bij CenterParcs Kempervennen ..."?
Verder zie ik het niet zitten om mijn camera in de kano mee te nemen, maar in ieder geval toch bedankt voor de tip!
Als er verder nog mensen zijn die nog iets weten ...
Posted: Tue 27 Apr 2010, 11:42 Post subject:
Je kunt de Malpie van twee kanten te voet in: vanaf de parkeerplaats bij de Venbergsemolen en vanaf de parkeerplaats langs de N69 die ligt tegenover de uitrit van CenterParcs Kempervennen. Kijk maar eens op Google Maps en je snapt wel wat ik bedoel.
Oké bedankt, heb het met Google Steetview kunnen vinden.
Erg handig om te weten dat je vanuit hier het gebied ook in kunt gaan, kan ik eventueel nog met de fiets naartoe (vanuit CenterParcs Kempervennen).
Posted: Tue 27 Apr 2010, 12:10 Post subject:
Per fiets moet je omrijden via Venbergse Watermolen of vanuit Borkel. Dan heb je een verhard fietspad. De paden vanaf Kempervennen zijn allemaal onverhard. Mocht je een ATB hebben, maakt het natuurlijk niet uit. Have fun in elk geval.
Weer bedankt voor je snelle reactie!
Ookal heb ik dan geen ATB, ik heb al vaker met m'n fiets op onverharde wegen/boswegen gereden en dat is tot nu toe altijd goed gegaan
Hoop dat het nu dus ook weer lukt, ik zal het in ieder geval wel eens proberen.
Verder hoop ik dat het weer nog een beetje meezit, maar verder zal ik we wel kunnen amuseren.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum