Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Welke workflow voor Canon 7D Raw-bestanden (in Aperture)?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 May 2010, 13:41    Post subject: Welke workflow voor Canon 7D Raw-bestanden (in Aperture)?
Hoewel ik al vier maanden met de Canon 7D fotografeer, ben ik nu pas toegekomen aan het bewerken van mijn foto's in Raw-formaat. Ik werkte tot nu toe enkel met de Jpg's omdat mijn oude Imac de Raw's niet lezen kon (raw update was niet mogelijk). Nu ik een nieuwe Macbook Pro heb aangeschaft, wil ik dus aan de slag om het best uit de originele bestanden te halen.

Ik las al (ondermeer in de topic van Bas Breetveld) dat de Raw-files uit de 7D redelijk soft zijn en slechts met de nodige bewerkingen hun details pas echt prijsgeven. De workflow die hij op zijn website beschrijft is in die zin nuttig om zelf aan de slag te kunnen gaan. Helaas beschik ik niet over CS4 (wel een oudere Adobe Raw reader) en zou ik mijn foto's verder willen bewerken in Aperture 2.1 (samen met de uitstekende plugins van Niksoftware). Ik vind weinig informatie hierover op internet terug, buiten dan dat Apple maanden te laat was om een Raw-reader voor de 7D te leveren...

Zijn er mensen op BP die in Aperture een workflow hebben uitgewerkt voor hun 7D-raw bestanden? Of zijn er suggesties om het RAW-gedeelte anders aan te pakken en tiffs via een omweg naar Aperture te brengen om zo het onderste uit de kan te kunnen halen? Algemene bewerkingstips voor 7D-files (zoals bv het terugbrengen naar 4000 pixels in de breedte) of links naar goede tutorials zijn ook welkom.

Groet,
Freek

robkempers

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 May 2010, 14:43    Post subject:
Mogelijk heb je er iets aan zoals ik werk met Aperture, hoewel niet in combinatie met de 7D echter met de 40D en 1DMIII
Sinds geruime tijd werk ik met Aperture en Raw en het bevalt mij uistekend ik zou niet anders willen. Let wel dat ik niet uitsluitend Aperture gebruik maar in combinatie met CS3. In Aperture doe ik slechts een gering aantal correcties, b.v. Highliht&Colt areas, Witbalans, exposure (max. +1 of -1) en meer niet, vervolgens ga ik naar CS3 en doe daar de nodige handelingen zoals b.v. niveaus, hoge en lage lichten, evt. kleur correcties, curve, ruisondrukken, uitsnede maken en nieuwe laag, verscherpen, opslaan als Tif en als laatste in stapjes beeldgrootte verkleinen en wederom verscherpen en opslaan voor web.
Ongetwijfeld zullen er nog wel andere workflow processen worden gebruikt echter voorgaande flow ben ik best tevreden mee en moet je ook zien als een rode draad waar je alle kanten mee uit kan.
Verder gebruik ik Aperture als archief en daar is het een kei in.

Hopelijk heb je hier iets aan en mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel via PM

groeten,
Rob

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum