Posted: Sun 09 Oct 2005, 2:07 Post subject: AF-snelheid canon 10D/20D/1D
Van mensen die ervaring met meerdere cameras hebben zou ik graag eens horen of ze in de dagelijkse praktijk verschillen in autofocus snelheid bemerken tussen de Canon 10D, 20D en 1D MkII? En zijn er situaties die je door de verschillen in AF snelheid wel met de ene maar niet met de andere camera kunt vastleggen?
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Sun 09 Oct 2005, 8:56 Post subject: snelheid 10D, 20D en 1D
Dag Peter,
Ik heb ervaring met alle drie de camera's. De 10D is duidelijk de langzaamste van het stel; de 1D Mark II veruit de snelste. Het grote voordeel van de 1D is dat hij het onderwerp (b.v. een vliegende vogel) veel makkelijker kan vasthouden. De 20D heeft er nogal eens last het onderwerp te verliezen en te gaan focussen op de voor en/of achtergrond. Wat misschien wel net zo belangrijk is is de grotere buffer van de 1D t.o.v. de 20D. Ik fotografeer in RAW en na c. 4/5 foto's gaat de 20D informatie schrijven naar de geheugenkaart, foto's maken gaat dan erg traag. De 1D Mark II kan tot 20 RAW-beelden opslaan. Wel is het sowieso belangrijk om niet altijd de ontspanknop ingedrukt te houden. Wanneer je dit doet blijft alle info in de buffer en gaat er niets naar de geheugenkaart.
Grotere vogels zijn prima te fotograferen met de 20D, deze zijn wat trager en vliegen doorgaans in een rechte lijn. Hoe kleiner de vogel hoe meer moeite de AF van de 20D het heeft. Veel is ook afhankelijk van de fotograaf. Wanneer deze het focuspunt op het onderwerp weet te houden is de kans op een goede foto groot. Ik heb veel 'geoefend' met de 20D en na aanschaf van de 1D Mark II merkte je goed het verschil in snelheid tussen beide camera's, maar je moet wel de kunde hebben een vogel in de zoeker te houden. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Ik heb geen ervaring met de 20D maar de 10D is duidelijk trager dan de 1D Mark II zoals ook wel te verwachten is.
Als ik een vliegende vogel volgde met de 10D dan moest het scherpstelpunt wel goed op de vogel staan want anders zit de focus direct op de achtergrond. Tegen de lucht gaat dat redelijk goed mits het onderwerp redelijk groot in beeld is. Maar soms verloor ik ook focus om voor mij onverklaarbare redenen.
Met de 1D2 heb je ook instellingen die te maken hebben met het krijgen en vasthouden van de focus. Je kunt dat meer instellen naar eigen smaak.
En je merkt dat als je een vogel volgt en die vliegt even voor wat bomen door dat dan toch de vogel scherp blijft.
@Arie, ik meende gelezen te hebben dat alleen bij de 10D de foto's in de buffer blijven zolang je de sluiter half ingedrukt houdt. Dit was toch juist één van de verbeteringen van de 20D dat dat nu wel werkte?
De 10D wordt pas echt traag als de buffer vol zit. Alles blokkeert totdat er weer een gaatje is voor een foto.
Met de 1D2 ben ik nog niet tegen een volle buffer opgelopen omdat het opslaan direct begint nadat de foto is gemaakt. En ik ben nog steeds verbaasd hoe snel dat opslaan gaat vergeleken met de 10D.
Alleen afgelopen week met wat foto's van de sterrenhemel duurde het juist weer erg lang. Maar niet storend want ik kon direct weer een foto maken als ik wilde.
Even wat anders, ik heb ingesteld dat het focussen gebeurd door het indrukken van de knop achterop (het sterretje). Dat had ik al op mijn analoge EOS 30 gedaan en op de 10D en 1D2 ook weer. Mogelijk dat daar een verschil ligt in het direct opslaan ondanks vasthouden van de knop? _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Tue 11 Oct 2005, 23:56 Post subject:
Arie en Peter, bedankt voor jullie antwoorden.
Als supersnelle AF je hoogste prioriteit is, zou je dus naar de 1D moeten.
Als grootste vergroting je eerste prioriteit is, zou je dus naar de 20D moeten, omdat die 1.6x field of view crop heeft tegenover 1.3x bij de 1D bij gelijkblijvend beeldformaat van 3504x2336 pixels. Of zie ik dat verkeerd? Ook de 5D zou dan niet geschikt zijn, omdat die 1.0x (geen crop dus) heeft, maar wel een groter beeld van 4368x2912. Als de beeldgrootte gelijk zou zijn aan de 1D/20D, zou je voor de 5D dan een 1.2x factor hebben als ik goed reken.
De 1D heeft nog wel meer voordelen tov de 10D of 20D maar je vroeg specifiek naar de AF snelheid. De 1D heeft een veel helderder zoekerbeeld dat bovendien 100% groot is (je ziet alles wat op de foto komt). De helderheid kan handiger zijn als je veel met macro werkt. Bovendien kan er een ander matglas in.
Verder is er een RGB histogram zodat je kunt zien of 1 kleur overbelicht is.
De algehele snelheid van de camera ligt veel hoger.
En dan is het nog zo dat de gehele body stof- en waterdicht (nee, niet voor onderwatergebruik!) en kan tegen een stootje. En de sluiter is berekend op tenminste 150.000 foto's.
De 20D is zeker ook een mooie camera en als je voornamelijk met telelenzen werkt dan is de cropfactor zeker iets om mee te nemen in de overweging. Ook de snelheid is stukken verbeterd tov 10D.
En voor de prijs van 1 1D heb je 3 20D's! Kun je er twee kopen en nog een leuke lens.
Overigens lijkt het me toch zinvol om allereerst in glas te investeren.
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Thu 13 Oct 2005, 7:35 Post subject:
Wat Peter zegt is helemaal waar.
Vooral om eerst in kwaliteit lenzen te investeren.
Ik ken de zoekerhelderheid niet echt van de 10 en 20, maar wat ik wel weet is dat de helderheid minder is dan de analoge 3. Je kunt dat weer terug winnen door de matglazen te verwisselen.
Voor zover ik weet is het matglas van de 10D en 20D niet te verwisselen. _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Gender: Male Age: 67 Joined: 05 Jun 2005 Posts: 380 Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Posted: Thu 13 Oct 2005, 22:25 Post subject:
Een camera dat jullie nu vergeten te vermelden is de 350D, zéér goedkoop en even snel als de 20D. Ik werk er nu een paar maanden mee ik moet zeggen dat de AF bijzonder vlug gaat. De laatste tijd krijg ik wel vaak een "error" Na uitschakeling en terug inschakelen kan ik gelukkig steeds weer verder. Als het erger wordt zal ik hem wel moeten inleveren... _________________ Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum