Interessant topic!
Ik ben begonnen met fotograferen toen 90 % nog in zwartwit gefotografeerd werd, wat een mooie tijd was dat toch.
Nu het meeste in kleur wordt gedaan heb ik het idee dat nogal eens vergeten wordt dat die kleur rechtstreeks invloed heeft op het gevoel van de kijker, en daar zul je dus heel zorgvuldig mee om moeten gaan. Het licht in een bos bv of bij zonsonder- of opgang is voor de gene die de foto maakt goed waarneembaar en vaak een belangrijk onderdeel van zijn beleving. Om de foto die sfeer mee te geven zal iets van die kleurenpracht dus moeten worden behouden, maar, in mijn ogen, toch wel heel subtiel. Net voldoende om het over te brengen.
Maar bv de kwikstaartfoto's die we op het moment zien, op een tulpenveld, daar zie je als fotograaf het contrast tussen bv het geel van de kwik en het rood van de tulpen. No way ziet de fotograaf op dat moment een rode schijn op het kwikkelijfje, ook al is het er in de realiteit wel. In zo'n geval wil je juist het contrast laten zien en zul je alle zweem er uit moeten filteren, omdat de plaat niet meer laat zien wat je juist wil.
Ik had laatst kiekendieven boven een groene akker gefotografeerd, en de ondervleugels waren allemaal groen. Echt hoor, dat zie je op het moment niet, maar de weerschijn van het groen is er wel, en die zie je, ongewenst, terug op de foto. Filter je dat niet weg, dan is in mijn ogen de kleur van die foto niet goed. Bij het voorbeeld van de kwikstaarten foto's heb ik overigens geen enkele foto speciaal in mijn gedachten en kleurzweem is me daar ook nog niet opgevallen, maar ik kan zo gauw niet een ander voorbeeld bedenken.
Waar ik me ook nog wel aan stoor is de saturatie die nogal eens overdreven wordt opgeschroefd. Het gebeurt nogal eens dat de kleuren hierdoor verre van natuurlijk zijn.
Mag natuurlijk, als je het leuk vindt.
Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een zo natuurgetrouwe weergave van de beleving van het moment, en bv de koekoekfoto bij de voorbeelden, geeft die beleving zwaar overdreven weer. En waarom zou je dat doen, met de helft minder zou het allemaal veel subtieler worden, en zo'n ochtendplaat zou toch iets fragiels moeten hebben, lijkt me.
Ieder zijn meug, maar heel goed om er eens over na te denken.
grtz, josephine