Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

praten over natuurfotografie (koffiecorner deel II)
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 9:34    Post subject:
Quote:
Laten we onze aandacht richten op grote zaken zoals hij aangeeft (het slachten van grienden) en voor ons nog belangrijker: de voorjaarsjacht op Malta waarbij tienduizenden vogels uit de lucht geschoten worden zodat wij niet eens te kans krijgen ze te verstoren in Nederland.

Laten we dat zeker doen en laten we ons ook richten op de 10.000-den vogels die jaarlijks in Nederland uit de lucht geschoten worden. En laten we ons ook richten op de 10.000-den vogels die elk jaar voor niets hier komen broeden. Laten we ons ook richten op de 1000-den ha die elk jaar prijsgegeven worden aan industrieterrein, woningbouw en golfbanen. Maar laten we dus ook de hand in eigen boezem steken als we met het vingertje naar anderen wijzen.
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 9:52    Post subject:
Quote:
Gewoon even brullen naar dat fu..... eiland waar het woord verstoren tot cultureel erfgoed is verheven. Een noodzakelijkheid om volwassen te worden......

Brul dan ook even naar Friesland.
Daar is het Kievitseieren rapen tot cultureel erfgoed verheven.

Jan
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 10:30    Post subject: Verstoring en tijd.
Quote:
Neem eens de tijd om een paar uur op één plek in de natuur te blijven zitten en turf dan de momenten waarop de vogels verstoord worden....

Hier haalt Rien een heel goed punt aan. De vlucht die vogelfotografie genomen heeft de laatste jaren leidt tot veel meer mensen die naast hun dagelijks werk een stukje ontspanning en bevrediging zoeken in vogelfotografie. Vaak gaat dit gepaard met vluchtige bezoeken, gedwongen door de beperkte tijd. Ik ken het zelf ook... Het valt me wel op dat degene die hier ageren tegen verstoring/clustering en wat al niet meer vaak zelf wel ruim de tijd hebben om (al dan niet vanwege hun werk) veel uren in de veld door te kunnen brengen. Maar verplaats je ook eens in iemand die 36-40 uur in een kantoor zit opgesloten. Ook deze mensen hebben recht op een stuk ontspanning in het veld. Natuurlijk zeg ik niet dat daarmee dan maar verstoring is toegestaan. Integendeel. Alleen de mogelijkheden om verstoring en clustering van fotografen te voorkomen zijn voor deze (grote) groep fotografen veel beperkter.

Situaties zoals bij de geoorde futen in Brabant zal je ook niet kunnen voorkomen. Er moet door deze mensen (Edwin Kats, Danny Green etc...) nu eenmaal geld verdiend worden voor een boterham op de plank. Het gevaar bestaat wel voor deze personen dat zij vanwege 'gewenning' en 'herhaling' de grenzen van wat toelaatbaar is steeds meer oprekken.... Ik vraag me af hoe het eerste betaalde bezoek aan de geoorde fuutjes is verlopen ten opzichte van de situatie nu.

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 10:47    Post subject:
Ron haalt ook een interessant punt aan: dat van mensen die 36-40 uur in de week binnen werken. Mijn aanvulling: en in het weekend perse resultaat willen halen.

Een gedegen voorbereiding kost dagen, soms weken en levert vaak pas op het laatst moment resultaat op. Door (bijvoorbeeld) een tent gaandeweg steeds dichterbij te plaatsen, regelmatig gedrag te bekijken en dan pas te gaan fotograferen, verstoor je gegarandeerd minder dan wanneer je op goed geluk het veld in gaat en met een plaatje MOET thuiskomen. Dat voorbereiden ook tot betere resultaten leidt is even bijzaak in deze discussie.

Er zijn gewoon teveel vrijetijdsfotografen die zichzelf de druk hebben opgelegd dat ze elk weekend iets te posten moeten hebben. Resultaat: grenzen worden gemakkelijker overschreden, want morgen teruggaan is er niet bij, dan moet er immers weer gewerkt worden. Nog betere kans op succes heb je door het hele land door te rijden op zoek naar eenvoudig plaatbare soorten. Resultaat: hele rijen fotografen bij een soort die overal in het land te vinden is. Als je tijd en moeite in veldwerk stopt tenminste...

Als ik een boude stelling mag deponeren: het zijn juist deze door tijdgebrek en scoringsdrang gestuurde weekendfotografen die vanwege een afwezigheid aan terrein- en (individueel) onderwerpkennis tot verstoring leiden (wat daar dan ook de definitie van is). Soms bewust, soms onbewust. Doet niet zozeer terzake in deze bijdrage.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 11:19    Post subject:
Doodles (.........ingetrokken) schreef:

Quote:
Een gedegen voorbereiding kost dagen, soms weken en levert vaak pas op het laatst moment resultaat op. Door (bijvoorbeeld) een tent gaandeweg steeds dichterbij te plaatsen, regelmatig gedrag te bekijken en dan pas te gaan fotograferen, verstoor je gegarandeerd minder dan wanneer je op goed geluk het veld in gaat en met een plaatje MOET thuiskomen. Dat voorbereiden ook tot betere resultaten leidt is even bijzaak in deze discussie.

Misschien kan dat in de omstreken van Valkenswaard Doodles, maar ik woon in het midden van het land. Ik hoef hier echt geen tentje te laten staan voor meerdere dagen want dan is die echt weg helaas.

Ik behoor ook tot de door jou aangehaalde groep overwegend 'weekend' fotografen. Ik denk dat je moet oppassen om deze groep over 1 kam te scheren. Ik ga niet voor 'resultaat' zoals jij dat noemt. Ik fotografeer allereerst omdat ik dit leuk vindt en ontspanning brengt. Ten tweede bedenk ik me meestal wel 2 keer om 'aan te sluiten' in een rij van fotografen om vervolgens allemaal met hetzelfde plaatje terug te komen. (Roerdomp was uitzondering.)

Dat ik dan af en toe een plaatje op Birdpix en Nederpix mag laten zien vindt ik een pré. Dat er helaas lieden zijn die zich wel laten leiden door 'resultaat scoren' is jammerlijk een gegeven waar we in alle aspecten van het leven mee te maken hebben. Maar dat mag niet leiden tot het generaliseren van 1 specifieke groep.

Ron

Last edited by Ron van Elst on Thu 29 Apr 2010, 12:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 11:39    Post subject:
Ron van Elst wrote:
Doodles (beroeps! verdient dus geld met natuurfotografie) schreef:

Hier moet ik je even corrigeren. Ik werk gewoon 36 uur per week (alleen wel op 4 dagen). Ben zeker geen beroeps, ik noem het zelf altijd een 'zelf-financierende hobby'.

Behoor dus feitelijk tot dezelfde groep. Toch steek ik doorgaans veel tijd en moeite in een onderwerp en rij ik niet het hele land door. Ik zoek het vooral dichtbij huis en werk daarbij zelden met een tentje. Alleen op prive terrein, want tis hier in het gezellige zuiden net zo crimineel als bij jullie.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen op mijn (zoals ik al zei: boude) stelling, zoals jij wellicht. Maar ga je in een gebied 100km van huis een vogel fotograferen die je nooit eerder hebt gezien, dan is de kans groter dat je (onbewust?) iets verstoort, dan wanneer je zowel gebied als individuele vogel goed kent. Achter die stelling durf ik wel te blijven staan.

Heeft verder denk ik niet zoveel te maken met beroeps of amateur. Er zijn ook beroeps die een stockbureau (of meerdere) moeten vullen en daarom ook door heen NL crossen om dezelfde beelden te maken die hier op BP ook volop te vinden zijn. Nu generaliseer jij Very Happy
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 11:52    Post subject:
Ok, mijn fout. Ik ging er vanuit dat je (gezien je website, erg mooi trouwens..) volledig beroepsmatig met natuurfotografie bezig bent.

De stelling:
Quote:
Maar ga je in een gebied 100km van huis een vogel fotograferen die je nooit eerder hebt gezien, dan is de kans groter dat je (onbewust?) iets verstoort, dan wanneer je zowel gebied als individuele vogel goed kent. Achter die stelling durf ik wel te blijven staan.

Daar kan ik je wel gelijk in geven. De kans bestaat dat je je ergens gaat begeven waar een ander niet durft te gaan. Hoewel ik als ik naar mijzelf kijk me toch altijd hou aan gebiedsverboden etc...

Ik begrijp ook heus je punt wel. Inmiddels ben ik er zelf ook wel achter dat je met rondwandelen/rijden veel minder resultaat behaalt en meer verstoord dan dat je ergens gaat zitten en de vogels naar je toe laat komen. Alleen kost dit ongelofelijk veel tijd, maar de voldoening is veel groter. Voor de resultaat scoorders vaak geen optie dus.... Voor mensen die dit nog nooit geprobeerd hebben kan ik het aanraden. Al is het maar in je tuintje....

Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 12:14    Post subject:
Peter Wijn schreef:
Quote:
@leo
of je plaatst ze wel, en je geeft er bij aan hoe lang je er gestaan hebt.

Dat kan toch niet Peter. Want Marcel van der Tol schreef:
Quote:
In het veld wordt die grens zeker overschreden wanneer de vogel wegvliegt, alarmeert of andere alarmsignalen afgeeft.

Dus je bent over de verstoringsgrens gegaan op het moment dat er een alarmerende Grutto (Kievit, Tureluur, Noordse Stern Wink ) boven je hoofd hangt. Op dat moment mag je toch zeker niet meer een vinkje zetten? En zonder vinkje, geen foto op de site.
Nog even over verstoring doorgaan. Zodra je het veld in gaat is dit toch niet geheel te vermijden. Kijk voor de aardigheid maar eens hoe vaak er bij een foto in een commentaar wordt geschreven dat de vogelsoort over het algemeen schuw is. Dat lijkt toch wel erg vaak op ervaringsdeskundigheid, oftewel verstoring in het verleden.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 12:32    Post subject:
Als je de tekst bij het aan te vinken hokje letterlijk neemt is het voor iedereen onmogelijk om hier nog een foto te plaatsen.

Jan
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 12:33    Post subject:
Zie ook:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=68576&highlight=#68576

Jan.

Als antwoord kreeg ik met Laughing dat ik doordraaide.
Ik denk dat BP doordraait! zonder Laughing

Jan
Back to top
Reply with quote

Martlive

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 13:23    Post subject:
Enige tijd geleden melde ik me aan op dit fotoforum in de hoop een mooie plek te hebben gevonden om met deelgenoten te genieten van natuurfotografie. Ik heb het nu een tijdje aangezien maar kan niet anders constateren dat ik bedrogen uit ben gekomen.
Nooit verwacht dat er hier zoveel haat en nijd bestond onder mensen waarvan ik dat niet verwacht had. Ik weiger echter te geloven dat dit natuurfotografen eigen is maar meer te maken heeft met de mentaliteit die hier specifiek op Birdpix heerst.
De ‘geenstijl methode’ hoe jullie hier met elkaar omgaan is triest en jullie beschamen in mijn ogen de natuurfotografie in Nederland. Jullie (nee, een aantal van jullie, ik zal het netjes houden) gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
Het laatste voorval was wel een dieptepunt wat mij betreft. Meneer Schenk maakt foto’s van collega fotografen die met een waadpak aan in het water zitten om zo een laag standpunt te krijgen en plaatst dit ongegeneerd op het wereldwijde internet alsof er iets vreselijks is gebeurd. Dit is notabene een fotograaf die zelf ook peper dure reizen organiseert waar met heel veel mensen foto’s worden gemaakt van kraanvogels die dagenlijks speciaal daarvoor in een greppel gevoerd worden. En dan heb ik het nog niet over zijn eigen ter discussie gestelde (goed zo) methode van muizen kwellen en uilen fotograferen. Maar het ergste komt nog. Deze zelfde meneer zegt ‘niets schokkends’ te zien op een door een andere fotograaf geopend bericht over een filmploeg die ongegeneerd tussen ganzennesten zit te wroeten.
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=6977&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Ben ik nu de enige die het niet meer begrijpt? Ik kan me echt niet aan de indruk ontrekken dat er via Birdpix kennelijk aanwezige persoonlijke vetes worden uitgevochten; op een hele trieste achterbakse manier. Vervolgens bemoeid ene meneer de Jonge zich er mee die waarschijnlijk alleen maar op zoek is naar dit soort zaken en de hel barst los.
Op elk forum zal er nu en dan wel eens iets voorvallen maar moderators grijpen in zodra er op de persoon wordt gespeelt. Zo niet hier; iedereen mag kennelijk gewoon zijn gang gaan. In mijn ogen gooit het fenomeen Birdpix op deze manier zijn eigen glazen in. Als ik met mijn fotocamera een vogelkijkhut binnen stap wordt me onmiddellijk gevraagd of ik ‘Birdpixer’ ben. Om heel eerlijk te zijn zou ik me schamen om daar instemmend op te reageren. Ik durf hier niet eens actief te zijn door foto’s te laten zien. Nou, heel af en toe mijn mening geven dan zoals hier. Dit kan namelijk echt niet en de illusie een mooi fotoforum gevonden hebben gaat dus aan mijn neus voorbij.
Ik wens jullie veel wijsheid toe met elkaar maar alsjeblieft; gebruik je verstand en gun elkaar eens wat licht in de ogen.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 13:40    Post subject:
@leo, als je het zo ziet, dan is het vanaf heden verboden om als fotograaf bv de Eempolder te betreden. Dat lijkt me overtrokken, en dat is het ook. Er is een verschil tussen een vogel pesten, en naar een vogel toe gaan en deze zijn natuurlijke gedrag te laten uitvoeren - te weten: jou proberen weg te jagen. Daar is op zich niets mis mee, zolang het beest er niet te lang mee bezig moet zijn. Dus, maak de foto, en laat je vervolgens wegjagen.
Het gaat verkeerd als 1 fotograaf de energie van het beest opsoupeert, of als 5 fotografen na elkaar dat doen. Of twintig. Of honderd.
Dat maakt dat je niet alleen van je eigen gedrag bewust moet zijn, maar ook van de drukte van het gebied. Heb je het gebied voor jezelf, gefeliciteerd, grote kans dat je de enige bent die een relatie aangaat met 'het beest'. Nog geen reden om het beest leeg te zuigen!
Kom je er 100 km voor rijden, net als anderen doen, houd je in, stel je terughoudend op. En loop niet het riet-lissenveld in, verder dan anderen voor je gedaan hebben, en ga niet het water in voor een beter standpunt.
Mijn mening.
Dus op zich, Marijn, is er niks mis met heel NL doorrijden. Vind ik.

Hier geldt hetzelfde als voor nestfotografie. Als ik een nest fotografeer, wil dit nog niet zeggen dat ik dit nest verstoor. Maar, het risico is natuurlijk heel groot, en daarom trekt birdpix daar een lijn.
Dat snap ik, en daar kan ik achter staan. Voor mezelf denk ik dat het beter zou zijn juist veel te vertellen en laten zien hoe het wel kan, en nog veel meer hoe het niet moet. Maar de kwetsbaarheid, en de intelligentie van iets meer dan enkelen hier laten dat niet toe.
(ik durf dat rustig hier te schrijven, aangezien die mensen die ik bedoel dit toch niet lezen Rolling Eyes . Het zijn niet de mensen met wie we wel eens hartstochtelijk in de clinch liggen in het forum, het zijn juist de mensen die je nooit in dit soort discussies ziet. In het veld zie je ze wel eens: ´...nee ik mag best verder dan jij, want ik heb er 40km voor gereden en ik heb een veel kortere lens dan jij...´)

waarmee ik er op kom dat je gedrag en het gedrag van de vogel dus zoveel mogelijk bij de foto's moet aangeven. Zodat de mensen die er naar kijken de boodschap mee krijgen.

(ik vind het overigens een hele zinnige discussie zo. dus vraag 1 is positief beantwoord.)
(edit, terwijl ik aan het typen was kwamen er een paar dingen bij die ik niet zo constructief vind. soit, tel je zegeningen)

Last edited by peter wijn on Thu 29 Apr 2010, 13:55; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 13:41    Post subject:
Helemaal niks meer aan toe te voegen. Je schaamt je bijna soms als je moet toegeven dat je hier wel eens wat plaatst. Nederland was toch tolerant? Geef elkaar de ruimte.
Wel moet ik zeggen dat ik voorlopig wel weer genoeg geoorde fuutjes heb gezien. Alsof iedereen daar opeens woont. Nee, dan heb ik meer respect voor bijvoorbeeld de foto van urbanguard. Gewoon een fuut. Met slechtvalk dan ok, maar waarom stad en land afvliegen om dezelfde foto's kunnen schieten? Ik snap het niet. Ook al heeft iedereen er evenveel recht op.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 14:27    Post subject:
Martlive wrote:

Goed verhaal

ik ben net als jij ook nog niet zo lang hier en ik ben het volkomen met je eens. Ik ben uberhaupt nieuw in de natuur/vogel fotografie 'wereld' en ging bijna denken dat het zo overal is. Ik ging bijna denken dat iedereen zo bekrompen doet en dat je heel erg afhankelijk bent van sociale contacten.
Je ziet veel foto's die niet zo bijzonder zijn, maar wel allerhande commetaren krijgen. Ik spreek niet uit jaloezie, maar ik merk wel dat er ook hele mooie foto's veel minder beoordeeld worden. Jammer.
Als je hier een oude bekende bent kun je veel reactie's verwachten, wat voor foto het ook is.

Ik las ook ergens dat iemand geen nomi wilde geven omdat hij dacht dat de fotograaf zelf ook wel eens een nomi moest gaan geven. Dat snap ik echt totaal niet. Misschien bekijkt hij niet alle foto's en ziet hij minder mooie foto's. Maar op dat moment word dus gevraagd om eens een nomi te geven uit goede wil.
Ik nomineer foto's omdat ik ze persoonlijk prachtig en bijzonder vind. NIET omdat ik eens aardig wil zijn of omdat ik iemand met een nomi wil bedanken voor de nomi die hij gaf.
Als het goed is, is een foto met de meeste nomi's, de mooiste en meest intressante en die strekking word zo ook een beetje verpest.
Maar zo kun je dus ook wel weer een paar nomi's verwachten als je een goede bekende van de site bent. Mensen nomineren dan alleen maar vanwege een vriendelijke kwestie en gunnen hun vriend wel een nomi. Geef dan een commentaar oid, maar het nomineren op BP gaat wel een beetje voorbij aan de letterlijke betekenis van een nominatie; een mogelijke winnaar/beste foto.

Ik sprak laatst ook iemand die BP kende en vond de site wel wat vriendjespolitiek hebben. Ik kon me daar ook wel in vinden.
Verder vind ik het fantastisch om te zien wat voor platen er soms langs komen, maar het hele gebeuren erom heen vind ik soms wat een beetje jammer.

Misschien trap ik sommigen tegen het zere been, maar dat is niet de bedoeling. Dit is slechts mijn visie over wat er op BP gebeurd. Ieder heeft daar zo zijn mening over.

Groeten, freek
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 15:06    Post subject:
@Peter,
zo zie ik het natuurlijk niet helemaal. Een beetje chargeren moet soms kunnen toch Wink ? Op het moment dat er wordt gesteld dat verstoring niet mag en dat daarbij de definitie uit een rapport wordt gebruikt, waarbij een verhoogde hartslag ook als verstoring wordt gezien, dan wordt onze hobby behoorlijk ingeperkt. De foto van Urbanguard met Fuut en Slechtvalk mag dan nog wel, ondanks dat daar de hartslag van drie partijen verhoogd was, maar voor de rest wordt het toch wel tamelijk beperkt en kan je bijna alleen nog in de vogelkijkhutten terecht, waar het soms toch te druk is om echt een gevoel van natuurbeleving te hebben, en waar je volgens sommigen voor vuile birdpixer wordt uitgescholden.
Overigens vind ik foto's van rondcirkelende alarmerende Grutto's niet boeiend genoeg om daar tijd in te steken en vraag ik me bij Buizerd op paal nr. 1217 wel af of hij nog echt veel toevoegt.
@Freek: natuurlijk krijg je op elke site een beetje vriendjespolitiek. Je bent eerder geneigd een commentaar te schrijven bij een foto van iemand die je kent. Ooit zag ik bij een fotograaf dat hij alleen nominaties had gegeven aan foto's van zijn vader. Heel lief natuurlijk, maar verder heel onschuldig en niet iets waar je je zorgen over moet maken.
En inderdaad Martlive, net zoals er vriendjes van elkaar op een forum rondlopen, lopen er ook mensen, die geen vriendjes zijn. Misschien zou hier soms wat strikter op kunnen worden gereageerd, maar misschien is het ook gewoon een taak voor de minder bevooroordeelde gebruikers om af en toe te proberen de scherpste kantjes van discussies af te halen.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 18:33    Post subject:
Quote:

Wat hier niet goed gaat is dat Alexander wel alle ruimte neemt om op deze website, genaamd Birdpix, te beweren dat het beleid van Birdpix, gebaseerd op de FenF wet, niet deugt, maar met geen enkel steekhoudend argument komt waarom dat beleid voor hem niet acceptabel is.

Ik zal nooit zeggen dat het niet acceptabel is want zoals ik al heb aangegeven is dat het goede recht van BP om haar zienswijze en eisen v.w.b. wat zij acceptabel vind te willen en wellicht te moeten stellen. En gezien het feit dat ik hier nog steeds foto's plaats ga ik daar schijnbaar mee accoord. Het is ook niet mijn bedoeling geweest dat in twijfel te trekken en snap nu jou reactie in deze.

Op het nieuwe gegeven dat BP lanceerde, te weten:
Quote:
Ik verklaar dat deze foto zonder verstoring, zonder overtreding van de flora- en faunawet en zonder geluidsdrager is gemaakt:

Was het wellicht wat te sarcastische antwoord van mij:

Quote:
ik zal ook stoppen met fluiten of fluit vrolijk verder maar plaats de foto ergens anders V.w.b. de flora en fauna wet.......die is inderdaad ZEKER ook anders te interpreteren wat niet weg neemt dat BP terecht zijn eigen regels mag opstellen

Daarmee wilde ik aangeven dat de wet niet expleciet een geluidsdrager als verboden middel omschrijft maar je ook zonder geluidsdrager misschien wel iets kunt doen (fluiten) wat het zelfde resultaat heeft maar mogelijk ook niet mag volgens de BP gedragscode en je dan de foto daar dan niet zou kunnen plaatsen en mogelijk dat dan op een anders ite gaat doen.

Op het volgende:

Quote:
Wie vaak verdedigd heeft wellicht ook wat te verdedigen??? Ik vind het persoonlijk overtrokken maar nogmaals het goede recht van BP

Als ik een snelweg aanleg moet ik niet boos worden als er automobilisten over willen gaan rijden. Dat zou ook raar zijn want daar is hij immers voor bedoeld. Als de weg erg goed is aangelegd dienen er zich mogelijk te veel automobilisten aan met allerlei excessen tot gevolg. Op dat moment roept de wegenbouwer dat het absoluut niet aan hem ligt?? Dit laatste vind ik struisvogelpolitiek.

Kun je met deze uitleg leven Marcel want zo was hij bedoeld Embarassed
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 20:01    Post subject:
Alexander Koenders wrote:
... Als de weg erg goed is aangelegd dienen er zich mogelijk te veel automobilisten aan met allerlei excessen tot gevolg. Op dat moment roept de wegenbouwer dat het absoluut niet aan hem ligt?? Dit laatste vind ik struisvogelpolitiek...

Met dat laatste ben ik het volstrekt niet eens. Birdpix doet inmiddels een aantal dingen om daar wel verantwoordelijk mee om te gaan, - waaronder expliciet maken wat niet gewenst is, en de verantwoordelijkheid daarvoor heel duidelijk bij de fotograaf leggen -.
Dat is iets heel anders dan zeggen dat het niet aan jezelf ligt.

Wat de wegenbouwer doet om ongelukken te voorkomen, is regels stellen en bordjes aanbrengen - hee, doet birdpix niet hetzelfde? Vervolgens doet hij een ding wat birdpix nooit zal kunnen: de politie op pad sturen. (Als we dat zouden willen, zou birdpix belasting moeten gaan heffen van zo 500 euro per lid per jaar en dat om 1 of 2 handhavers door Nederland te laten rijden...)
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Thu 29 Apr 2010, 23:56    Post subject:
Ja Sorry Peter het is ook niet alleen de weg maar ook het feit dat wij steeds de locatie weer aangeven waar zich een onderwerp bevind.....Daar is BP redelijk uniek in maar resulteerd dan wel in makkelijker volggedrag.
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 01 May 2010, 1:51    Post subject:
Aha het locatie topic komt weer terug.

Quote:
maar ook het feit dat wij steeds de locatie weer aangeven waar zich een onderwerp bevind. Daar is BP redelijk uniek in maar resulteert dan wel in makkelijker volggedrag

Op waarneming.nl krijg je de waarnemingen met GPS coordinaten, op dutchbirding.nl hetzelfde, deze websites hebben een vergelijkbaar of groter bereik dan birdpix. Op birdforum.net nog groter dan Birdpix staan de locaties er ook gewoon bij. Zo uniek is dat dus niet. Dat is geen reden om deze kritiek zomaar naast je neer te leggen. Verwijzen naar wat anderen verkeerd doen is wat te gemakkelijk.
De plaatsaanduidingen op birdpix worden tegenwoordig zo vaag aangegeven dat er nauwelijks kans is op kopieer gedrag. Vinden de moderators een plaatsaanduiding voor de soort té nauwkeurig dan vervagen de moderators, de plaatsaanduiding. Kijk zelf maar naar de informatie die je kan ontlenen aan Birdpix. Die is echt niet meer zo gedetailleerd dat je het onderwerp makkelijk kan vinden. Verder plaatsen wij géén vervolgplaten meer van plaatsgebonden vogels van dezelfde plek, als wij vinden dat er teveel fotografen op de vogel(s) afkomen en dat dit schadelijk kan zijn voor de vogel(s). Dus navolg gedrag om op Birdpix hoge ogen te gooien, loont niet meer. Dat is juist wél uniek voor een fotografiesite.
Tenslotte plaatsen wij geheel vrijwillig helemaal géén foto's van soorten, wanneer wij dat voor de soort, of voor de eigenaren van het terrein nodig achten.
Op grond van het voorgaande kan je alleen maar concluderen dat het momenteel nagenoeg onmogelijk is individuele vogels en dan met name echt kwetsbare soorten met Birdpix te vinden. Wil je het tegendeel beweren dan moet je met harde feiten komen.

Wat gebeurt er in de praktijk dan wel? Openbare websites gaan willens en wetens toch door met het publiceren van foto's waarop bij Birdpix een embargo zit. Navolging is er inderdaad volop. Je kan de informatie over de locatie eenvoudig vinden en als dat niet het geval is dan heeft men altijd nog de anonieme email of gewoon de telefoon om goede tips aan het netwerk van fotografen door te geven. Hoewel Birdpix fotografen met elkaar in contact brengt via de website, is het zeker niet zo dat Birdpix het uitwisselen van GPS coordinaten aanmoedigt.
Wij zouden graag zien dat andere websites één lijn met Birdpix zouden trekken. Nu is het maar al te vaak zo dat Birdpix de snelweg sluit voor bepaalde vormen van verkeer, terwijl dat verkeer vervolgens overal en nergens op de rest van de digitale de snelweg bewonderd kan worden. Zélfs als wij verzoeken ons daarin te volgen. Ook van natuurbeschermingsorganisaties ontvangen wij opvallend weinig steun voor de beperkingen die wij ons zelf opleggen.
Dus Alexander, als je dit probleem echt zo belangrijk vindt, dan heb je wellicht ook een suggestie hoe we die andere websites zo ver kunnen krijgen om hun beleid te wijzigen?
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 01 May 2010, 13:30    Post subject:
Het vele volg en kopieer gedrag komt mede denk ik ook doordat speciale en bijzondere soorten uberhaupt al nomi's krijgen. Daar hoeft de foto niet heel goed voor te zijn, als het maar een bijzonder soort is.
En als mensen weten waar een bijzonder soort te vinden is hebben ze die nominatie's al bijna in de pocket. Hoeven ze alleen nog maar even hun foto 'op te halen' op de 'plaats delict'.

Hierdoor vind ik het nomineren prinicipe soms wat teleurstellend.
Ik nomineer alleen foto's die werkelijk prachtig en (bijna) briljant zijn. Dat is toch ook de bedoeling van het nomineren?

Gr, freek
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 02 May 2010, 10:08    Post subject:
Even wat betreft de nominaties:

Bij het zien van de robotap van Jan, zijn er gelukkig veel fotografen met oog voor detail. De foto heeft inmiddels al 18 nominaties, zonder dat het een unieke soort is.
Zelf ben ik ook meer gecharmeerd van dit soort foto's dan van een badderende vogel, in een aangelegd poeltje, voor een schuilhut.
(Overigens lijkt het mij, dat regelmatig een hele dag in hetzelfde hutje/tentje vertoeven nu niet echt natuurbeleving is, maar meer scoringsdrang.)

Roodborsttapuit: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=212675

Aad

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 02 May 2010, 16:54    Post subject:
Aad verkuijl schreef:
Quote:
(Overigens lijkt het mij, dat regelmatig een hele dag in hetzelfde hutje/tentje vertoeven nu niet echt natuurbeleving is, maar meer scoringsdrang.)

Daar ben ik het niet direct mee eens Aad. Ik denk dat je in zo'n hutje prima tussen de vogels kunt zitten en een hoop over het gedrag te weten kunt komen. Zelf heb ik er de plek (en het geduld) niet direct voor en heb ik liever de mogelijkheid om me te bewegen, maar een hele tijd op dezelfde plek verblijven is heel boeiend. Wel ben ik het met je eens dat sommige drinkpoeltjes zo zijn aangelegd dat alles er te mooi, maar ook erg kunstmatig uitziet en dat je dan bij de eerste foto al weet dat het een aangelegde drinkpoel is en je bij de volgende foto vaak al vergeet naar de soort te kijken, omdat je te veel wordt afgeleid door de te herkenbare mosrandjes.
En wat betreft de Roodborsttapuit: het is geen unieke soort, maar wel een mooie soort. Probeer maar eens zoveel nominaties te krijgen met een foto van een meeuw. Dat is pas lastig.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 10 May 2010, 14:19    Post subject:
wat heeft het kijken en waarderen - nominaties - wat je op birdpix doet, nou te maken met verstoring buiten in het veld?

dat begrijp ik niet freek en aad.

je maakt een foto toch voor je plezier, en niet om er mee te scoren op birdpix. Een van mijn meest genomineerde foto´s is er eentje van een keizerarend in oman. Zou er iemand zijn die denkt dat ik een reis van een dag of 12 maak enkel om wat nominaties bijeen te harken. Ik vind het hartstikke leuk als mensen aangeven dat ze van een foto genoten hebben, maar dáárvoor verstoor je geen vogels, dat geloof ik niet.
Volgens mij gewoon uit gebrek aan kennis, ...
... of uit een gebrek aan reflectie wat jouw gedrag is op de vogel en de omgeving en de mensen die na jou komen, ....
... of uit een gebrek aan zelfbeheersing, ...
... of natuurlijk uit een combinatie daarvan.

Ik denk dat mensen die in een hutje gaan zitten/liggen in zijn algemeenheid minder verstoren dan mensen die dezelfde tijd tussen de vogels rondstruinen, scoringsdrang of niet.
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 10 May 2010, 19:32    Post subject:
peter wijn wrote:
wat heeft het kijken en waarderen - nominaties - wat je op birdpix doet, nou te maken met verstoring buiten in het veld?

dat begrijp ik niet freek en aad.

je maakt een foto toch voor je plezier, en niet om er mee te scoren op birdpix. Een van mijn meest genomineerde foto´s is er eentje van een keizerarend in oman. Zou er iemand zijn die denkt dat ik een reis van een dag of 12 maak enkel om wat nominaties bijeen te harken. Ik vind het hartstikke leuk als mensen aangeven dat ze van een foto genoten hebben, maar dáárvoor verstoor je geen vogels, dat geloof ik niet.
Volgens mij gewoon uit gebrek aan kennis, ...
... of uit een gebrek aan reflectie wat jouw gedrag is op de vogel en de omgeving en de mensen die na jou komen, ....
... of uit een gebrek aan zelfbeheersing, ...
... of natuurlijk uit een combinatie daarvan.

Ik denk dat mensen die in een hutje gaan zitten/liggen in zijn algemeenheid minder verstoren dan mensen die dezelfde tijd tussen de vogels rondstruinen, scoringsdrang of niet.

Zo doe ik het ook Peter.
Maar het kopieer gedrag komt veelal door mensen die minder van de natuur genieten en meer op die foto uit zijn, dan het moment.
Ik zeg verder niks over verstoring en ben ik het met je eens Wink

Gr, freek
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum