Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Wed 19 Oct 2005, 21:35 Post subject: Foto op canvas...HELP!
Hoi,
Ik hoop hier wat hulp te vinden want ik zit met een klein probleempje. Ik heb met een fotowedstrijd een print op canvas gewonnen met een afmeting van 50 x 75 cm. Heel mooi natuurlijk maar nu zit ik met het goed aanleveren van het bestand. Ik moet hem inleveren in het TIFF formaat; nog geen probleem. Ik moet hem echter ook op de exacte afmetingen van 50,2 x 75,2 cm zetten bij een zo hoog mogelijke resolutie. Als ik echter binnen photoshop deze maat invoer gaat mijn resolutie terug naar 70 dpi. Ik begrijp er nu dus echt geen bal meer van en moet het notabe morgen eigenlijk al per post versturen. Mijn d70 maakt foto's op 6 megapixel en heb de foto (de boomkikker van nederpix) een klein stukje moeten croppen. Men had het liefst een bestand van 40 a 50 mb. Wie weet wat ik moet doen? Ik lees het erg graag.
Helaas voor jou zit er niet meer in een 6 megapixelbestand. Ik heb het thuis even gecontroleerd en kom voor een 50x75 print ook rond de 70 dpi uit. Het enige dat je kan doen is de ontbrekende pixels er tussen berekenen. (Eigelijk het omgekeerde dat je voor Birdpix doet. Bestand vergroten in plaats van verkleinen) Uiteindelijke kwaliteit van de foto zal er niet beter van worden, maar je kan wel aan hun eisen van 40 mB voldoen.
Ik heb voor een museum hier in Friesland eens een foto op canvas voor een hele muur laten drukken 2,5 x 6 meter. Die werd toen 12 dpi en dat vond men genoeg. Grote foto's moet je ook op een grotere afstand bekijken en dan ziet het er nog wel aardig uit. Ga maar eens met je neus op een foto in een bushokje staan. Waarschijnlijk valt het resultaat van je 70dpi foto nog best mee. Het canvas heeft ook nog structuur zodat ultime 300dpi scherpte toch niet zichtbaar is. _________________ Nikon, Gitzo
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met het winnen van de fotowedstrijd
Welke wedstrijd was dat en kunnen we nog ergens iets komen bezichtigen?
Ik heb geen ervaring met een afdruk op canvas maar mocht het nodig zijn om de foto te vergroten dan zou je dat kunnen doen dit in stapjes van 10% te doen. Dit geeft nog goede resultaten zonder al teveel verlies.
Als je het op een CD aanlevert dan zou je beide versies erop kunnen zetten en dan mogen zij bepalen welke ze willen gebruiken.
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Thu 20 Oct 2005, 14:07 Post subject:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik het advies van Peter maar opvolg en dan moeten ze maar zien wat ze er mee kunnen. Kan zijn dat 70 dpi uiteindelijk nog wel voldoende zal zijn; we zullen het zien.
Peter: Het betrof hier een tweede plek in de Belgische Gaia fotowedstrijd.
Ik heb eens gehoord over een programma waarmee je de foto's kunt vergroten; dit zou zorgvuldiger gaan dan met PS maar ...weet de naam niet meer :? _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Han, ik denk dat je het programma Genuine Fractals bedoeld? _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum