Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Onscherpte bij combinatie Swarovski ATS 80 HD en Sony DSC W5

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 20 Oct 2005, 21:57    Post subject: Onscherpte bij combinatie Swarovski ATS 80 HD en Sony DSC W5
Ik doe sinds een half jaar aan digiscoping en gebruik op mijn Swarovski ATS 80 HD via een universeel adapter van Swarovski een digitale camera van Sony DSC W 5. Zelfs onder de meest gunstige omstandigheden (ochtendlicht, vogel op 30m. afstand, ISO op 100, vergroting telescoop op 2#alien, camera op 3x optische zoom, weinig wind, stevig statief) zijn mijn foto's niet helemaal scherp. Zelfs bij de meest stille opname (vogel zit stil) en veel foto's is de beste niet haarscherp. Ligt dit aan de combinatie? Ligt het aan andere factoren? Wie kan mij verder helpen?

Erik de Waard
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Oct 2005, 23:08    Post subject:
Beste Erik,

Dezelfde svarowksi met een 30 keer oculair en een "gewone adapter" geeft uitstekende resultaten. Dus ik zie geen reden waarom het met jouw svarowski niet zou kunnen lukken.

Verder ken ik iemand die de W17 getest heeft (technisch dezelfde camera alleen meer pixels) met dezelfde svarowski als jij hebt en die was daar ook niet ontevreden over.

De volgende tips blijven over
-- De afstand van 30 meter is ook voor digiscopen al veel. Het percentage minder scherpe foto's wordt dan sowieso vrij hoog. Het kan dus helpen om toch wat dichterbij te komen.
-- Neem nog eens de instellingen van de camera door. welke methode van scherpstellen gebruikt de camera? Ik gebruik doorgaans continuous monitor in combinatie met center weighted autofocus. De autofocus maakt zelden fouten.
-- Gebruik een draadontspanner (zie mijn PA)
-- Gebruik de burst-mode
-- Probeer foto's te maken van een opgezette vogel op een meter of 10 en kijk of ze dan nog steeds onscherp zijn.

groeten
Marcel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum