Ha foto123 (wat je naam ook moge wezen),
ikzelf heb er eentje van €400,-, een Steiner Skyhawk 8x42. Voor mij stond al zo'n vijf jaar vast dat ik deze wilde kopen, omdat ik op het Vogelfestival in (ik denk) 2004 zo'n Steiner in mn handen heb gehad en ik dus verliefd was.
Ik vind de geweldige punten aan deze kijkers de oculairkapjes, die met je ogen meegevormd zijn, zodat je geen afleidend licht van buiten je verrekijker hebt. Ook de duimgrepen onderop zijn ideaal. De bekleding is uitmuntend, niet te glad (zoals de meesten zijn), maar ook niet te stroef.
Van optische kwaliteit weet ik niet zoveel, ik heb niet vreselijk veel ervaring met andere kijkers. Als ik andere mensen spreek die dit Duitse merk Steiner kennen, zijn ze altijd erg positief over de optiek. Ook op internet geldt hetzelfde: het is onbekend, maar wel erg goed. Ook het Duitse leger gebruikt deze kijkers (wat ik me erg goed kan voorstellen: ze zijn enorm robuust).
Zelf kijk ik erg graag door deze kijker: een rustig, helder en kleurvast beeld. Niet van de randjes kleur langs objecten (dat is toch chrom. abberatie?) wat ik vaak bij andere kijkers wel zie. Ook de scherpstelring is fantastisch in vergelijking tot andere kijkers. Hij zit altijd onder je vingers, en met 1 draai ben je van dichtstbij tot oneindig gefocust. De ring loopt heerlijk vloeiend.
Ik zou zeggen: ga naar Kamera-Express oid en hou 'm gewoon vast. Hoewel, ik zie net op de KE-website dat er een nieuwe serie is: Skyhawk Pro (ook nog eens €50 duurder). Ziet er op het plaatje redelijk identiek uit.