Posted: Sat 19 Jun 2010, 15:22 Post subject: Bewerkings software
Zoek bewerking software om foto's te verkleinen c.q. aan te passen aan het voorgeschreven Birdpix formaat en grootte van max. 150kb. Ik gebruik nu DPP maar kan hiermee niet de grootte instellen
Gender: Male Age: 34 Joined: 21 Feb 2010 Posts: 215 Location: Amsterdam, Noord-Holland
Posted: Sat 19 Jun 2010, 17:04 Post subject:
BDsizer werkt prima Gratis snel en gemakkelijk _________________ Canon EOS 50D / EF-S 17-85mm IS / EF 70-300mm IS / Sigma 150-500 OS / Lowepro CompuTrekker AW / Bresser Condor 10x50
"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Hey ontrac, ik gebruik ook DPP en gaat prima hoor. Gewoon het volgende doen:
Bewerk je RAW bestand, bijsnijden in b.v. 4:3 formaat, dan FILE...Save as...Dankun je je file format kiezen, ik doe altijd exif JPG, dan geef onder in dat schermpje aan bij ouput setting 72 DPI, vervolgens vink je aan resize, en onderaan aanvinken lock aspect ratio en vul je bij breedte 800 in, dan zal de hoogte automatisch 600 worden al je gesneden hebt in 4:3. Als je bestand dan gesaved is en nog steeds boven de toegestane kb's dan kun je de kwaliteit terugschroeven in het zelfde schermpje, zet hem dan op 7 of 5 net wat voldoende is om binnen de bestandsgrootte te blijven.
Ik heb goede ervaring met dit programma Easy resize eenmaal instellen en het programma doet voortaan de rest.
http://www.easyresize.nl/ _________________ Canon 1 D mark II
Canon 30 D.
Canon EF 400mm 5.6 .
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent
Gaat super, bevalt 100%. Ik maak alleen maar foto's in RAW, nooit in JPG dus zou het niet weten. Je kunt het beste in RAW fotograferen, daar is iedereen het over eens denk ik. Ik neem aan dat het met JPG ook hetzelfde werkt overigens.
Fotografeer je alleen in RAW of in RAW en JPEG tegelijk. Wat zijn nu de echte voordelen van RAW, heb niet het idee dat ik veel mis door het niet te doen. en welk formaat RAW gebruik je ?
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sun 20 Jun 2010, 11:14 Post subject:
Het grote voordeel van RAW is dat je op de computer veel flexibeler bent. Als je (metname) de belichting, het contrast en de kleurbalans al helemaal perfect op de camera in stelt, dan is er inderdaad erg weinig voordeel aan het fotograferen in raw. Maar zelf gebeurd het me toch regelmatig dat een van deze instellingen niet geheel in het veld gelukt zijn en ik ze op de computer nog even bij moet stellen. Dit is in raw echt stukken makkelijker en kan zonder veel verlies aan kwaliteit.
Ook is het dynamisch bereik van raw-bestanden een stuk groter dan bij jpeg-foto's. Waar een jpeg foto al is uitgebeten, heb je bij raw-bestanden nog een heel stuk info die je terug kunt halen.
De combi raw met jpeg heb ik dan weer nooit begrepen. Zo lang ben je niet bezig met het bewerken van de foto's en je kaartje gaat er alleen maar sneller van vol zitten.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sun 20 Jun 2010, 12:28 Post subject:
ontrac wrote:
Arjen,
Bedankt. en in welk formaat maak je de RAW's, in RAW, Medium of Small ?
Tom
Ik het grootste formaat. Je weet maar nooit waarvoor je de foto wilt gebruiken. Pixels die je teveel hebt weghalen kan altijd, pixels die je niet hebt erbij verzinnen is een stuk moeilijker.
Ik doe ook alleen in grootse RAW formaat. JPG doe ik niets mee, snap eigenlijk ook niet waarom je dat zou doen. Verder is een groot voordeel (zoals Arjen ook al aangeeft) dat b.v. de witbalans bij mijn 50D altijd op AWB staat (automatisch) en het toch geregeld voor komt dat het toestel het mis heeft, bij RAW ben je dan zo klaar en dat gaat met JPG moeilijker. Verder is het bij het DPP programma van conon zo dat je achteraf nog alle instellingen van je toestel kunt veranderen. Niet de sluitertijd etc natuurlijk maar wel b.v. beeldstylen en de witbalans. Ook zijn de bewerkingen die wilt doen op RAW bestanden beter van kwaliteit als dezelfde bewerkingen op een JPG.
De RAW viewer heb je niet nodig als je het DPP programma gebruikt, die werkt uitstekend met RAW.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum