Gender: Male Age: 61 Joined: 15 Mar 2010 Posts: 12 Location: zaandam
Posted: Thu 24 Jun 2010, 10:39 Post subject: Photoshop vraagje
Photoshop vraagje.
Nu ben ik sinds kort bezig met vogelfotografie.
Om te oefenen met mijn nieuwe camera en lens ga ik naar plekken om te oefenen en waar ik vogels kan vinden die wat makkelijker te fotograferen zijn dan in de vrije natuur.
Alhoewel ik er natuurlijk ook op uit trek in de natuur want dat is toch het leukste en heeft voor mij de meeste uitdaging.
Nu heb ik een vraagje over bewerken in Photoshop .
Ik heb een vogel gefotografeerd in een volière en nu zie je in de lucht heel vaag het net wat over de volière is geplaatst.
Als ik naar de foto kijk wordt ik een beetje naar van dat vage ruitjes motief die ik in de lucht zie.
De vraag is kan ik dit aanpassen zodat de ruitje niet meer zichtbaar zijn? Ik maak gebruik van photoshop cs5
Gender: Male Age: 64 Joined: 13 May 2008 Posts: 28 Location: Groningen
Posted: Thu 24 Jun 2010, 12:47 Post subject:
Hoi Gertjan,
In photoshop heb je in het gereedschaps arsenaal het selectie stafje staan. Als je de achtergrond nu selecteerd, voor de vlakjes die niet geselecteerd worden kun je dit doen met behulp van de shift toets ingedrukt te houden en nog maals te klikken op wat nog geselecteerd moet worden. klik nu met de pipet de kleur van de achtergrond aan, je ziet nu dat links onderin bij het gereedschap het bovenste vlakje de kleur van de achtergrond krijgt.
Ga nu naar boven naar de optie "bewerken", dan naar vullen, en geef de opdracht: gebruik voorgrond kleur en op 100% zetten.
Alles wordt nu gevuld met de kleur die je hebt geselecteerd uit de achtergrond.
dan ga je naar selecteren en deselecteer.
Klaar
groet
Fred _________________ Camera: Nikon D300, Nikon D5000, AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8 G ED, AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED / Tamron AF 70-300 mm 1:4-5-6 / Sigma DG 150-500 mm 1:5-6.3 APO HSM / Nikkor AF-S 18-55 mm 1:3.5-5.6 GII ED / Velbon statief met Manfrotto 808RC4 kop
Posted: Thu 24 Jun 2010, 14:35 Post subject:
Bedankt voor je reactie hoor,
En dat gaat prima ....alleen vind ik dat select stafje wel heel strak ...kan dat niet wat zachter .
Nu zal ik wel een beetje onduidelijk worden maar zachtere randen rondom het onderwerp.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel
En heb je er een oplossing voor
Posted: Thu 24 Jun 2010, 16:45 Post subject:
Bedankt voor de verwijzing naar plaatselijk verscherpen.
Toch zie ik dat CS5 net iets anders werkt qua refine edge tool
Als iemand hier nog een tip in kan geven qua settings...want alles staat hier op 0 alleen smart radius is aangevinkt.
En de settings die in het artikel staan zijn net even anders , als ik dat over neem ziet het er slechter uit.
Dus is niet echt een optie.
Tot nu toe al heel blij met jullie gegeven hulp hoor.
gr Gertjan
de instellingen die je gebruikt zijn ook afhankelijk van de resolutie van de foto.
je kunt dus het beste even gaan experimenteren met verschillende instellingen. niet iedereen heeft cs5, maar photoshop kennende zit er in het uiteindelijke eindresultaat weinig verschil. je kan de randen met de 'feather' verzachten. en ook het contrast en het slinken of vergroten hebben effect op de uiteindelijke selectie.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum