Gender: Male Age: 40 Joined: 13 Nov 2006 Posts: 14 Location: Borger
Posted: Tue 20 Jul 2010, 12:23 Post subject: UV Filter
Ik heb op mijn telelens een UV filter. en nu was ik laatst mijn uv filter aan het schoonmaken en toen viel me het op dat er een bruinige kleur op het glas zit. Is dit normaal? heeft het effect op de foto's?
Ik heb ook een ander UV filter en die heeft wel normaal glas om het zo maar te zeggen.
Groeten
Hans _________________ Nikon met sigma 300-800mm
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Tue 20 Jul 2010, 15:01 Post subject:
Hoi,
Een goed merk UV filter vertoont in principe geen tinten in het glas, maar daar betaal je ook voor. Afhankelijk van de filtermaat kosten ze 50 a 100 euro. Ik heb ze van B&W en Hoya, als je die op een wit vel papier legt, blijf je door de filter wit papier zien (kenmerk van een goede filter). Zie een tint t.o.v. het papier, dan heb je een slechte kwaliteit filter.
Overigens, sommige zullen zeggen dat je beter een filter weg kunt laten ivm scherpteverlies. Aangezien ik dit zelf bij de genoemde merken niet kon terugzien in de foto's blijf ik ze zelf wel gebruiken.
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Tue 20 Jul 2010, 16:17 Post subject:
peter wijn wrote:
niet scherpteverlies, wel contrastverlies en flare (of hoe die grijssluier heet die je krijgt als je met een uv-filter in tegenlicht gebruikt.
Een UV filter is uitermate geschikt om je peperdure, gecorrigeerde objectieven te voorzien van een stevige portie lensflare bij tegenlicht. Geen grijze waas Peter maar die bekende lichte vlekken. Hoe de waas heet, geen idee.
Bij mij gaan in ieder geval steevast de filters eraf als ik een foto moet maken. Daarna er netjes weer op ter bescherming. Gelukkig schiet ik zelden met kleiner lenswerk. (je blijft bezig) _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Gender: Male Age: 40 Joined: 13 Nov 2006 Posts: 14 Location: Borger
Posted: Tue 20 Jul 2010, 16:31 Post subject:
ik zal eens kijken als ik het filter eraf af haal. kijken of ik dan verschil zie. ik heb trouwens een filter van B&W die nu bruin getint glas heeft en een hama die gewoon kraak helder glas heeft. _________________ Nikon met sigma 300-800mm
ben net een 2 maand bezig met fotografie.
mensen zegde dat uv filter goed is en tegelijkertijd u lenzen beschermt.
op mijn 18-55mm gaat het goed die laat ik zitten maar blijkbaar op mijn sigma 70-300mm is er een verschil dus maar eens effe testen hoe het zit , en ja hoor filter is nu verdwenen van mijn zoomlens .
greetz gliderstef _________________ nikon d5000 15-55vr en sigma 70-300,sigma 50-500 dg os hsm
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum